Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min zero er død...

Startet av Ona IX, tirsdag 17. desember 2013, klokken 11:26

« forrige - neste »

Ona IX

Hei, jeg vurderer å bli en think eier, men vet ikke om jeg tør. Leser her på forumet at batteripakken plutselig ikke funker lenger, og da kommer det en gedigen utgift for å kjøpe ny / reparere, noe jeg ikke er veldig interresert i!
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45606467 typ dette jeg vurderer, en relativt ny, til rundt 100 tusen. men at den har gått 43000 betyr kanskje at den må bytte batteri snart? leser noen steder at zebra batteriene skal vare i 9-10 år, men leser jo her på forumet flere som bytter etter 3-4 år med bare 50 tusen på tellern.
Er akkurat kommet meg ut i arbeidslivet og huslån, så har ikke råd til en så stor engangsutgift som bytte batteripakke!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

hma

#1
Om du bor i nærheten av Oslo eller Trondheim kan jeg anbefale ny-Think. Der finnes det tilgang til verksted og support. Mulig du også kan få hjelp i Stavanger og noen andre steder.

Det er riktig at en del Zebra-batteri har havarert, det er naturligvis kjedelig. Tror dog man får høre om de uheldige, mens de fleste bilene som har problemfrie og gode batteri, hører man ikke så mye om.

Bilen du linket til ser grei ut. Det er en 2010-model som indikerer at den har andre generasjons Power Control Unit (PCU). Den har da 160km rekkevidde (begrenset i SW sammenlignet med gen0/1 som har 180km). Til gjengjeld er elektronikken på gen2 modernisert og forbedret sammenlignet med forgjengeren.

Det vanligste problemet med ny-Think er at sikringene til vannvarmeren / AC kan ryke og at varmekolben kan ødelegges.
Til generasjon 2 PCU-biler får man nå to ulike typer forbedret varme. Enten en Calix vannvarmer, eller en Think Luft-varmer http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45346762. Man kan også enkelt bygge inn Webasto-varmer om man ønsker maksimal rekkevidde om vinteren.
Spør derfor selger om sikringen til varmeren har vært byttet.

Ellers er Think etter min mening en super hverdagsbil. Den krever svært lite vedlikehold og er enkel å lade. Jeg er knallfornøyd med min og har aldri hatt noen driftsstopp.
Den sitter veldig godt på veien og er uslåelig når det kommer til kjappe svingmanøvere.

Syns også det er litt stas at bilen er et norsk produkt (selv om 2010/2011 modellene er skrudd sammen i Finland) :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA