Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 60kWh

Startet av Go-carter, mandag 20. januar 2014, klokken 11:10

« forrige - neste »

Go-carter

Hei,

Moren min har hatt Thinken på utlån en god stund nå siden hennes egen bil står på verksted, og i dag fikk jeg telefon om at den ikke ville gå. Visstnok fungerer vifte, stereo og nødblink, men det var ingen andre feilmeldinger. Zebrabatteriet er på 100% og laderen stod i. Amperemåleren står visstnok låst i bunn på rødt felt. Eneste feilmelding hun erindret å ha sett en gang, var +12v i midtkonsollen.

Er det flere som sliter med batteriet nå? Fortsatt på mitt originale, men burde vel holde rimelig mye lengre enn 2 år...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Katastrofe avblåst... En time med laderen gi ga nok piff på 12V til å fyre :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Sitat fra: Go-carter på mandag 13. januar 2014, klokken 12:22
Katastrofe avblåst... En time med laderen gi ga nok piff på 12V til å fyre :)
Godt å høre :)

Det kan lønne seg å lade 12V-batteriet med en smartlader nå under kulda.
Tror det kan lønne seg å sette på lading når bilen er ferdigladet, slik at det ikke er noe annet som lader 12V-samtidig og "lurer" smartladeren til å tro at batteriet er fullt.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Kethorp

Fra min tid med Classic så funket det å stikke et "ombygd" sigarettenner-plugg fra laderen i 12V uttaket inne i bilen. Funker dette også på City?
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

hma

Ja, du kan fint lade via "sigarettuttaket" på nye Think også, men jeg vil anbefale å terminere laderen direkte på 12V-batteriet. Da kan du legge laderen i mottorrommet og føre 230V-ledningen ut via panseret.
Denne er fin og inneholder fast tilkobling til batteriet med egen hurtigkontakt.
http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Zafir-45-batterilader/36-3762
Jeg har spandert på meg Zafir 100 som også kan fungere som ren strømforsyning (ikke avhengig av motspenning for å virke) og er veldig fornøyd :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Warlock

"Kula", bilen til dama hadde også problemer med 12V batteriet etter juleferien. (20min med vanlig bilbatterilader fikk fikk start på den igjen)  Virker som om 12V ikke er i voldsomt godform i kulda selv om hun kjører langt hver dag.

Jeg har bygget om den midterste knappen i bilen med en liten ATTiny25 og en RBG-led til å vise batteristatatus, men det kan jo lønne seg å kjøpe en liten billig batteritester til sigarettpluggen å kjøre rundt med den når det er kaldt. Da får man en formening om batteriet er ok, og når man bør plugge på ekstra ladning i tillegg til velikeholdsladningen 12V batteriet ser ut til å få ved lading av fremdriftsbatteriet... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA