Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Head up display?

Startet av Toonster, søndag 03. april 2016, klokken 16:02

« forrige - neste »

Toonster

Hei,

I sommer skal vi på ferie og da vil vår kjære nye bil, Tesla Model S, være nødt til å stå parkert i ca 3 uker.

Hvordan klarer bilen å holde på strømmen, regner med at det er ca 75-80% ladet når vi parkere den.

(Underforstått at det ikke er lademuligheter hvor bilen skal stå)

Takk for gode tips

Tuxedo

Det er uproblematisk.  Husker jeg ikke feil, så taper den max 3 typical km per døgn (med "Energy save" påslått).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kjetilw

Har ikke forsøkt dette selv, men du kan også skru på "Energy saving" og skru av always connected for å evt. tape minst mulig energi.
S70D - Oktober 2015

Salvesen

Tesla bjørn har vell testet dette, søk på vampire drain eller noe slik på kanalen hans
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Toonster


fonberg

Batteriet taper seg vel i snitt 1% hver dag når den står i flere dager/uker. Tre uker = drøyt 20%.
Hvis man ikke har Energy save påslått taper det seg vel 3-4 ganger så raskt.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

RaBalder

Det er litt viktig at man lar bilen "sove".

Er man inne 2-3 ganger om dagen med Tesla-appen for å "se", så trekker det mer strøm.

N00b

Bilen min står parkert på Gardermoen uten plugg i men meg energy save og ikke koblet opp. Tapt seg litt over 10% på ei uke. Mulig den lunker på batteriet for å holde det varmere enn -10

Cowboystrekk

Jeg var borte i 16 dager i ferien. Hadde bilen ved flyplassen uten lader tilkobla, skrudde av always on og always connencted, forlot den med 48% på batteriet og kom hjem til 42%, superladern ligger 2 km unna så ikke bekymra for å gå tom ;) I snitt mista jeg ca 2 km i døgnet.

Hvis du har kort veg hjem ville jeg lagt med på 50-60% når du setter den fra deg, bedre for batteriet sommerstid når utetemp gjerne er 20-30C :)

N00b: Når det er så kaldt så blir tilgjengelige prosent redusert. Om du varmer opp bilen med forvarmer så vil du trolig få tilbake flere prosent. Hadde du satt deg i bilen i -10-15C og den hadde stått et døgn så batteriet fikk utetemp, så ville du sett en blå strek på enden av den grønne streken på batterinivåmåleren, dette er utilgjengelig kapasitet pga kulde.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

N00b

Nå er vi på tur hjem etter 14 dager i tropisk klima. Ser batteriet har tapt seg 1% pr dag. 

Mulig det blir bedre når jeg får lunket det, men bilen oppga 4.5 grader pluss i kupe akkurat nå.

N00b

Joda, fasiten etter 15 dager på Gardermoen var 19% tap. Kjørte en runde med 30 min forvarming på 17.5 grader UTEN range mode på. Altså med battervarme.

Eneste forskjellen at det tok ut 5% mer av batteriet!  Men kw begrensing ca 30kw på regen.
Det og at snø og is var bare å dra av :-)

Fikk ingenting tilbake med varming med andre ord enda bilen var -4.5. Skuffende.

Egil Fonn

Vurderer Tesla som min neste bil, men dette er en ulempe. Hva er det som  drar 1kwh i døgnet når bilen står parkert?
At bilen er oppkoblet burde ikke dra mye strøm. Har en Belectric som har Tesla batteri og drivlinje, den taper seg 0% på en uke i -5 grader..
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

N00b

2 ting. Bilen tillater ikke under en viss temperatur og vil lunke på med varme da. Dessuten våkner bilen seg selv iblant for å sjekke at alt står bra til før den sovner igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA