Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny software oppdatering

Startet av olehenrikfjeld, onsdag 18. desember 2013, klokken 14:07

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Det er kanskje typisk at en elbilist påpeker dette, men det er jo en objektiv sannhet for alle som bruker veiene våre: Når farten øker med 10 km/t, fra 100 til 110 km/t, vil også CO2-utslippene øke, dekk og drivverk slites mer, motorer går i snitt med høyere turtall, ulykkesrisikoen øker... og rekkevidden til elbilene er det eneste som virkelig er synlig.

Men er det ikke samfunnsøkonomisk sett helt på jordet å gjøre dette? Noen med bedre mattekunnskaper enn meg kan sikkert lage ett enkelt regnestykke som viser hvor mange tonn CO2 dette utgjør i klimaregnskapet eller hvor lang tid det statistisk sett vil gå før noen dør på grunn av tiltaket.

Mine venner på motorveien er trailerne. De ligger i passe fart for mitt strømforbruk. Nå skal altså øvrige bilister relativt sett kunne kjøre ytterligere 10 km/t fortere enn disse.

Kjemper jeg mot vindmøller her, eller er dette noe vi kunne mene noe om i fellesskap?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Jeg har funnet ut at ved å øke hastigheten reduseres tiden det tar å kjøre en gitt strekning ganske betydelig.

Stavanger- Oslo kan kortes ned med opptil 2 timer bare med å øke farten fra 60 til 80 km/t. Det betyr igjen at en ikke blir like trøtt. Bruker en mindre tid på veien gir dette også bedre plass til andre veifarende.

Kjører ofte i Tyskland, og har hørt at disse veiene regnes som de tryggeste, tross fri fart.

Og så er det den berømte elgen. Kjører en bare litt raskere, kan det hende en passerer stedet der den skal krysse veien før elgen i det hele tatt dukker opp. Dermed unngår en å kjøre rett i den. Alternativt kan en selvfølgelig kjøre så sent at en rekker å bremse opp for dyret. ::) 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA