Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av TRM, torsdag 05. desember 2013, klokken 17:44

« forrige - neste »

TRM

Ved kjøp/salg av bruktbiler med forbrenningsmotor er det to faktorer som i grove trekk avgjør prisen: - årsmodell og km-stand.

Hvordan blir dette når en skal kjøpe/selge en brukt elbil?

På" fossile biler" gjenspeiler gjerne km-stand tilstanden på motor, girkasse og drivverk, men på en elbil er det, såvidt jeg har forstått, så og si kun hjullager, foringer og dempere som slites.

Årsmodell vil nok fortsatt være viktig, men hva med km-stand? Blir den like avgjørende for bruktprisen som på "fossile biler"? Eller blir de nye faktorene: - årsmodell og gjenstående rekkevidde på batteripakka?

I så fall er det kanskje på tide at finn.no legger til feltet "gjenstående rekkevidde" ved opprettelse av annonser.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

rene

Km-stand sier fortsatt en del om hvor mye bilen er brukt. Seter og interiør slites, hakk og merker, lakkskader osv blir ofte flere når bilen brukes mer. Dette går inn under slitasje, men vil ikke forverres nevneverdig over de mentale grensene vi har i dag. Mange "vet" at biler som er gått over 100' snart får problemer. Over 150' blir verkstedregningene dyre og de kommer oftere. Slik er det jo ikke med slitasje, det sier bare mer om hva en kan forvente å finne av bruksslitasje basert på km kjørt.

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Lokführer

Om 5 år tror jeg at nye batteripakker blir såpass bra at et bytte blir veldig interessant. Og det forundrer meg ikke om det blir en Teslabatteri-panteordning.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

snurrehue

Ser ikke det store behovet for å endre noe som helst. Selv om bevegelige deler er færre på elbil, så er det likevel mye som slites kilometer for kilometer. Mange ladinger betyr jo at ladepluggen ofte er benyttet = slitasje på connector og ladekabel. Elmotorene kan forringes. Mye elektronikk og ledninger slites også. Tusenvis av mil på norske veier rister jo godt i bilene og vil gi en del slark i interiør og annet. Hengsler kan bli dårlige. Hvor godt vil håndtakene holde seg?

Rekkevidde på fulladet batteri er bare et tall som bilens software oppgir. Faktisk og opplevd rekkevidde er jo noe helt annet, og det er slett ikke sikkert at software vil gi noe mer eller mindre korrekt estimat ettersom batteriet slites.

Sensorer har jo også en lei tendens til å fuske over tid. Skal ikke se bort fra at det kan bli en del rare feilmeldinger på bilene etter hvert.

Konklusjon: selv om rekkevidden er interessant på et eventuelt kjøpstidspunkt, ser jeg likevel alder og kilometerstand som langt mer relevant.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA