Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: verdifall zoe

Startet av bjorn_2390, søndag 28. september 2014, klokken 19:49

« forrige - neste »

bjorn_2390

Nøkkelen fusket en stund, og til slutt virket den ikke mer. Jeg fant råd på tråd her i forumet, med link til YouTube-video. Jeg skiftet batteri som på videoen, for det viste seg at det gamle hadde for lav spenning.
Det funka glimrende i cirka en uke(?), men så begynte den å streike igjen. Jeg måtte frem med manuell-nøkkelen, "spleiset" nøkkelen med bilen igjen ved å starte med nøkkelen inntil startknappen i bilen. Etter det, funka nøkkelen i noen dager igjen, men så var det samme leksa.

Etter et par rundt som beskrevet ovenfor, sluttet nøkkelen å virke helt.
Jeg tenkte at kanskje kontaktene rundt batteriet (i nøkkelen) hadde dårlig kontakt, så jeg tok ut batteriet igjen, men det så absolutt helt fint ut. Jeg bøyde bittelitt på dem, for å være sikker.  Men likevel, vil ikke nøkkelen funke. Bilen starter når jeg har nøkkelen inntil start-knappen, men nå "lærer" ikke nøkkelen å funke, så jeg får verken låst opp eller igjen med den. Ikke på knappene på nøkkelen (jeg har bare to knapper, = standard på 2012 Euro-Leaf), og ikke på keyless-knappene på bilen.

Jeg åpner nøkkelen igjen, og som dere ser, er det tilstrekkelig spenning på batteriet.

Hva gjør jeg galt? Er det noe mer jeg må gjøre, eller hvaskjera?

Reservenøkkelen fungerer helt glimrende.

Edit:
1: Forresten: er 3,06V for lite? Batteriet skal jo ikke være på mer enn 3...
2: Batteriet jeg har brukt er 150 mAh (Biltema). Er det for lite?

Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

1: Er 3,06V for lite? Batteriet skal jo ikke være på mer enn 3...
2: Batteriet jeg har brukt er 150 mAh (Biltema). Er det for lite?
Blå Euro-Leaf (2012)

TorC

3 volt er nok for å drive nøkkelen. Grunnen til at den funker når du har den opptil startknappen er at det er en RFID eller tilsvarende i nøkkelen som ikke krever strøm.

Er du sikker på at du har satt inn batteriet riktig vei?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mrtiger

Du kan ikke teste batteriet slik du gjør med multimeteret..vel, du kan men det blir ikke riktig:)
Du må ha en liten last over batteriet når du tester det. Finnes dog batteritester som har en motstand innebygd.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

bjorn_2390

Batteriet er satt inn riktig vei. Jeg synes det var merkelig lav spenning på det, til å være såpass nytt. Hvis dette ikke er riktig måte å måle det på, betyr det at måleresultatet mitt ikke er til å stole på. Betyr det kanskje at det ikke har så "mye" å yte, hvis det har den motstanden som mangler ved min målemetode?, og ergo kanskje ved rett målemetode ville gi et resultat som var lavere enn 3V?
Så ampere har ikke noe å si. (?)
CR2025 = Diameter: 20 mm. Thickness: 2.5 mm. Capacity: 160 mAh,
CR2032 = Diameter: 20 mm. Thickness: 3.2 mm. Capacity: 220 mAh
Er det noe poeng i å gå opp i mAh?

Jeg har hatt batteriet ute av nøkkelen et par døgn nå. Har satt det inn igjen: fjernkontrollåpning av dørlås funker ikke, men nå virka i hvert fall Key-knappen på dørhåndtaket (med nøkkel i bukselommen).

Løsningen er muligens å kjøpe batteri et annet sted enn på Biltema? Eller kan det være en sender i nøkkelen som er defekt? (Gud forby)
Blå Euro-Leaf (2012)

Rio

Du må ha riktig batteri i, eller så får du ikke ordentlig kontakt.

Forskjell i antall mAh angår kun batteriets levetid; ikke spenningen eller om det fungerer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bjorn_2390

#7
Jeg har fått tak i batterier et annet sted enn Biltema nå, og kvittet meg med batteriene fra Biltemas 2-pakning. Det hjelper ikke at batteriene er billigere, når de ikke funker.

Etter at jeg skiftet batteriene, har nøkkelen fungert helt uten tull. Glad for det.


Edit: De nye batteriene ga ca. 3,5-3,6 V.
Blå Euro-Leaf (2012)

soulcam

jeg betalte 120 kr for å bytte batteri i begge nøklene mine hos autocenteret i åsane. Synes ikke det var så ille :)

emil

Tror jeg byttet batteriet i en av mine med et jeg hadde liggende fra Ikea. 19kr for 5 stk eller noe sånt. Bilen sa jo i fra i god tid at batterinivået i nøkkenen begynnte å bli lavt og det var ingen problemer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA