Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjelp ! rekkevidde

Startet av GeirH, onsdag 27. november 2013, klokken 12:55

« forrige - neste »

Jærbuen

Jeg lader nesten bare 100% , kanskje en gang i uka til 80% ( helg ), og etter 23.000 km er det ikke antydning til svekkelse av batteriet, full score på alle pkt..
Så jeg lader 100% og sover godt om nettene, og 100% gjør at jeg kjører mine 8 mil til jobb + kveldskjøring uten rekkeviddeangst.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

p10

Vil det være bedre for batteriet å lades to 80% for så å tappes ned mot 0% hver dag, enn å lade til 100% for så å tappes ned mot 20%?

Kjell Leaf

Det går en eller to Leaf som Taxi i stavangerområdet, de hurtiglader hele tiden, skulle vært spennende å se resultatet på batteritesten deres etter to år. Det vil kunne gi svar på mye om hvor farlig hurtiglading egentlig er. Håper noen får tak i deres batterimålinger.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Popper

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:29
Det går en eller to Leaf som Taxi i stavangerområdet, de hurtiglader hele tiden, skulle vært spennende å se resultatet på batteritesten deres etter to år. Det vil kunne gi svar på mye om hvor farlig hurtiglading egentlig er. Håper noen får tak i deres batterimålinger.
Enig!
Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

el-snorre

Dette med lading og ladenivå er innviklet. Det generelt for litium-batterier er at de slites mest i topp og bunn, dvs stadig topplading, og/eller ofte nær fulltømming. I tillegg vil varmgang i batteripakken svekke levetiden, et problem som i liten grad er et problem her i Norge.

Nå er det verdt å merke seg at Leaf ikke kan fulllades. Elektronikken stoppet på 97% i topp og x% i bunn av potensialet. Dette er gjort for å sikre levetiden på batteriet.

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

tomrh

#35
Sitat fra: p10 på mandag 25. november 2013, klokken 23:27
Vil det være bedre for batteriet å lades to 80% for så å tappes ned mot 0% hver dag, enn å lade til 100% for så å tappes ned mot 20%?
Ja, hvis man kjører forsiktig når det er nesten tomt, og så lenge den ikke blir stående med 0%. En grunn til at et nesten tomt batteri slites, er at det har lavere spenning og må levere mer strøm for å generere ønsket effekt, noe som genererer mer tap og varme i batteriet. Derfor lurt å redusere effektuttaket, men antagelig ikke så viktig i norsk kaldt klima.

Det er forøvrig svært liten sannsynlighet for at et tomt batteri blir stående tomt, man er instinktivt snar til å sette bilen på lading når det er lite igjen. Større sannsynlighet for at den blir stående lenge på 100% hvis man har som vane å lade fullt. Noen av de som alltid lader til 100% har kanskje ikke orket å sette seg inn i hvordan man programmerer ladingen, men stikker bare kontakten i av vane? Uansett lurt å programmere start av lading slik at den når 100% like før man skal ut å kjøre, hvis man faktisk har bruk for all rekkevidden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA