Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skistativ til Model S

Startet av nyzeroeier, fredag 29. november 2013, klokken 14:15

« forrige - neste »

nyzeroeier

Jeg er fersk i elbilverden, men har nå kjøpt meg en Citroen C-Zero. Dette er en 2011 modell som har gått ca 6000 km. Når batteriet er fullladet står det på 110 km rekkevidde.. Er dette normalt når det er ca 4 grader ute? Skulle ikke denne vært høyere? Er det normalt at rekkevidden faller til 85 når man setter på varmapperatet?

Setter pris på en kjapp tilbakemelding fra noen med erfaring :)
Black Citroèn C-zero 2011

Focus

Begge deler er helt normalt. Det er et 5 kw varme element som brukes til varme opp vann som sirkulerer i varme app på samme måten som en fosil bil.
GOM eller den estimerte rekkevidden tar hensyn til de siste kjørte km og temperatur.
Det vil si at dersom du har en lang oppoverbakke på slutten av turen hjem vil du få en lavt rekkevidde når du starter etter lading.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

nyzeroeier

Supert! Tusen takk for tilbakemeldingen. Tror kanskje jeg skal forholde meg til "tankmåleren", istedenfor "km" telleren for å minske rekkeviddeangsten :)
Black Citroèn C-zero 2011

breitling

Min erfaring med Peugeot ION: sommer halvåret klarer jeg 130-135 km. I vinter bruker jeg varme på MAX, da detter rekkevidde ned til 70-80 km.
Glem rekkeviddekalkulator, bruk tankmåler som du sier. En prikk i sommer betyr 8 km, i vinter 5 km. Lykke til!
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

nyzeroeier

Takk for nyttig informasjon. Skal fjerne distansemåleren fra synsfeltet  :-X
Black Citroèn C-zero 2011

tomrh

Sitat fra: nyzeroeier på fredag 22. november 2013, klokken 11:02
Skal fjerne distansemåleren fra synsfeltet
Når det er 5 prikker eller mindre igjen, er den forøvrig ganske nøyaktig. Og du kan legge til (minst) 4 usynlige kilometer på vinteren og 7 km på sommeren som likevel er der etter at den har nullet seg ut.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Et annet tips er å nulle ut kilometertelleren for hver gang du lader fullt. Da lærer du deg etterhvert forholdet mellom forbruk, fart, temperaturer, dekktype, føre mm og kjørelengde. Kjører du samme strekningen hver dag, vil du trolig konkurrere mot deg selv i å prøve å komme frem ved bruk av minst mulig strøm. Fremover nå blir det mange "tap"... ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA