Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Uorginale felger

Startet av caberha, mandag 21. september 2015, klokken 15:53

« forrige - neste »

caberha

Det blir jo bare flere og flere superladere i Europa, og vi har et ønske om Europaferie i 2016. Vi har leilighet i Spania, så kunne tenkt oss å være der i en månedstid. Når man har flere hunder koster det skjorta å ha de på kennel, 16 dager kostet 13000kr i år, så vi kunne tenkt oss å ha de med. Fly med flere hunder er bare å glemme, og når man har så fin bil frister det å ta turen.

Regner med at det kommer en del til superladere i Spania framover, så tror det skal gå fint.
Jeg har hørt om de som har tatt turen til Tyskland, og til Italia, men ikke så mye om hvordan det har gått.

Hva bør man tenke på? Noen som har erfaring fra ferie i Europa?
Hvordan er det med superladerne, er det likt f.eks i England som i resten av Europa?

Finnes det gode verktøy for planlegging av en slik reise?  Det siste man ønsker er jo å stå i "in the middle of nowhere" uten strøm, og dårlig planlagt tur..

• Tesla Model S P85+ •

tonl

https://evtripplanner.com/planner/2-5/ denne kan du bruke til å planlegge ruten. Legg inn riktig verdier til bilen. Ruter som foreslås og dataene som kommer ut må jo selvsagt se på som veiledene.

Spania skal stort sett være dekket av SC iløpet av 2015. Så i 2016 skal det nok ikke være noe problemer. Selv har vi brukt SC og lading på hotellet nedover i Europa. Vært problemfritt.

Jejl

Kom hjem forrige uke i fra Spania etter å ha vært der en mnd. Turen nedover tok i overkant av 2 døgn fra Stavanger - Alfaz del Pi. Brukte endel tid ekstra på å lade i Valencia grunnet at Chademo-ladestasjonen var i ustand og vi  tapte nesten 5 timer på køkjøring rundt Lyon (vi kjørte ned på første dag av nordtysklands fellesferie. Hjem igjen gikk det helt problemfritt og betydelig raskere siden vi kunne bruke Teslas ladere på hele turen.

Det var ikke kø på en eneste superlader, og vi delte heller ikke lader med noen på hele turen. Vi kjørte inn på en bensinstasjon for en liten pause, og pumpestasjonene hadde lange køer for å få fylt drivstoff. Minnet meg om når vi kjørte nedover Europa med eksosbil for noen år siden, og brukte over en time bare for å fylle drivstoff. Også måtte vi betale for den i tillegg. Glad denne grusomme tiden i historien er over.

mariowing

Anbefaler også supercharge.info for turplanlegging. Personlig synes jeg det er lettere der å se hva som finnes av ladere og legge opp ruter enn på evtripplaner.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Harlex

#4
Skal til sør Frankrike som vanlig.... Har vært der to år nå med Teslaen.... Overhode ingen problem... Og neste år er lading ikke er tema engang regner jeg med... Det er bare til å bestemme hvor man vil overnatte så er det tut og kjør...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

mj

Noen som vet hvordan det er å ha med hund på hoteller nedover ?
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

sven erik

jeg hvar nede i vinter  og da helt nede i  malaga  uten så mye problemer

GeirHM

Sitat fra: Jejl på lørdag 22. august 2015, klokken 16:35
Kom hjem forrige uke i fra Spania etter å ha vært der en mnd. Turen nedover tok i overkant av 2 døgn fra Stavanger - Alfaz del Pi.

Jeg tror det blir en tur til Alfaz i okt/nov. Men, antakelig har jeg ikke tilgang til noe eluttak i leilighetskomplekset hvor jeg skal bo. Jeg håper SC i Valencia er på plass før jeg drar, men det er litt skummelt ikke å ha noe sikkert ladeopplegg på destinasjonen. Så spørsmålet mitt er: finnes det noe offentlig tilgjengelig ladepunkt i området? Jeg mener å ha lest at handelsenteret Carrefour utenfor Benidorm har noe, stemmer det? Og bør jeg få meg et chademo-adapter? Er det andre overganger jeg bør ha? (Jeg har Kirkebøs adaptersett, type2 kabel og jeg har dobbeltlader.) Takknemlig for alle innspill!

Jejl

Chademo-adapter trenger du ikke lengre når laderen i Tarragona er kommet.
Vi var 6 ganger på Carrefour og handlet og fikk ladet alle gangene (gratis, og uten kort av noe slag). 22kw hvis du har dobbellader.
Ellers så er det noen parkeringshus rundt forbi som har vanlig stikk. Vi parkerte i Altea en dag noen timer i et veldig trangt p-hus, men vi fikk lade gratis (betalte bare for parkeringen) og fikk 13A og 230V.
Strømmen vi hadde i huset var veldig ustabil og spenningen varierte fra 195 til 230V.

GeirHM

Sitat fra: Jejl på søndag 23. august 2015, klokken 10:29
Chademo-adapter trenger du ikke lengre når laderen i Tarragona er kommet.
Vi var 6 ganger på Carrefour og handlet og fikk ladet alle gangene (gratis, og uten kort av noe slag). 22kw hvis du har dobbellader.
Ellers så er det noen parkeringshus rundt forbi som har vanlig stikk. Vi parkerte i Altea en dag noen timer i et veldig trangt p-hus, men vi fikk lade gratis (betalte bare for parkeringen) og fikk 13A og 230V.
Strømmen vi hadde i huset var veldig ustabil og spenningen varierte fra 195 til 230V.

Herlig, tusen takk for svært beroligende svar! Da blir det Teslatur med sykkelen. Intet som turen opp til Tudons!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA