Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av tlauri, tirsdag 04. februar 2014, klokken 08:16

« forrige - neste »

tlauri

Vet fra tidligere at Toyota sa at det var fy fy å underspyle prius pga elektronikk så jeg lurte på hva med en helelektrisk bil?

Sendte Mail til teknisk på Møller og fikk følgende svar:
Volkswagen E-Up! kan underspyles uten fare. Bilen tåler faktisk å havne i vann 
uten at det er fare for støt

Det er jo kanonbra :-)

Tangosierra

På det spørsmålet svarte selger at den kunne vaskes som enhver annen bil :-)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har vasket Leaf'en i bilvaskemaskin som hvilken som helst annen bil siden jeg fikk den for over to år siden. Vil ikke tro at e-UP eller e-Golf skulle oppføre seg annerledes på denne fronten  ;)

tlauri

Bare Toyota som var litt sær på priusen  :D
Vurderer å understellsbehandle bilen slik at den tåler litt vinter og salt  :o

elektrolux

Mitt inntrykk av understellsbehandling er at bilen blir sauset ned med kilovis med seig guffe overalt. Det er også et mareritt å jobbe på biler som er understellsbehandlet.

I praksis trenges kun litt pensling av plateskjøter og hjulhus, noe en lett kan gjøre selv med 1 liter Tektyl og en malerkost en mild påskedag.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lurvine

Det første selger sa til meg når jeg hentet bilen på Møller Skøyen var:

IKKE UNDERSPYL BILEN

pussig at bare jeg har fått denne klare beskjeden...
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

Vind

Personlig ville jeg ikke vasket en ny bil i vaskemaskin uansett. (og en e-Up er vel ofte ny)  For en hundrelapp eller to  mere kan man få manuell vask innvendig og utvendig (med regning) - og legger man inn noe mere en gang i mellom så blir bilen veldig pen.

Alternativet er jo selvask, men prisen blir ikke så langt unna det noen kan gjøre det bra for.

Lakken på nye biler er mykere og får lettere riper frem til den er herdet - og en del vaskemaskiner har børster som ser ut som de har vært brukt på en gammel utegrill. 

Ellers kan jeg ikke se at underspyling er så mye våtere enn slapsete vinterveier og søledammer.  Det er jo også  ganske slett under en e-up - ikke noe eksosanlegg eller annet skrot.  Elektronikken er jo godt beskyttet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

03sib113

Står jo om dette i instruksjonsboken også. Ikke helt sikker på hva det står der, men mener det ikke skulle være noe problem. Hva selgerne til Møller sier viser vel all erfaring at i beste fall er upresist.

Mange svarer i hytt og gevær etter hva magen deres mener er min påstand...
Tungsten E-Up!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Uten underspyling vil veisalt hope seg opp under bilen, kan ikke tenke meg at dette skulle være bedre enn underspyling.

I starten da Leaf'en kom presterte selgere på Nissan forhandlerene å servere mange påstander, skyldes nok først og fremst at de selv aldri hadde kjørt elbil og ikke ante hvordan dette fungerte i praksis.

Regn med at mange selgere hos VW forhandlerene er i samme posisjon nå; de har rett og slett ingen erfaring med et for dem helt nytt produkt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA