Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 Ønskeliste

Startet av tutogkjor, torsdag 21. november 2013, klokken 21:15

« forrige - neste »

Line

Sitat fra: kjbu på mandag 25. november 2013, klokken 14:58
Sitat fra: Line på mandag 25. november 2013, klokken 13:41
Jeg må si at jeg litt skuffet over Leaf-en på vinteren.
Jeg pendler 6 mil tur/retur jobb, og på vinteren med varmeapparatet på så har jeg nesten brukt opp batteriet når jeg kommer hjem. Dette med forvarmet bil til jobb. I de siste dagene da det har vært rundt -6 så har jeg ca 14km igjen når jeg er hjemme. Det er motorvei stort sett hele veien, men allikevel....  :(
Er dette normalt?

Nissan burde opplyst mer om de dårlige vinteregenskapene. Jeg visste om dette pga research før kjøp, så det overrasket ikke meg.
Men hvis du investerer i en dieselvarmer så får du nesten samme kjørelengde som på sommeren.
Hei, takk for svar.
Vet du hva denne koster?

kjbu

Sitat fra: Line på mandag 25. november 2013, klokken 15:44
Sitat fra: kjbu på mandag 25. november 2013, klokken 14:58
Sitat fra: Line på mandag 25. november 2013, klokken 13:41
Nissan burde opplyst mer om de dårlige vinteregenskapene. Jeg visste om dette pga research før kjøp, så det overrasket ikke meg.
Men hvis du investerer i en dieselvarmer så får du nesten samme kjørelengde som på sommeren.
Hei, takk for svar.
Vet du hva denne koster?

Les denne tråden : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9943.0.html
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: kjbu på mandag 25. november 2013, klokken 14:58
Men hvis du invisterer i en dieselvarmer så får du nesten samme kjørelengde som på sommeren.

Det stemmer ikke helt (dessverre...).

Om vinteren blir batteriene kalde og rekkevidden reduseres med ca 1% per grad under 20.
Siden batteriene kan komme ned i -10 i kalde perioder, har du potensielt et tap på 30% før du skrur på varmeapparatet!

I tillegg er det ofte høyere rullemotstand om vinteren pga. snø (eller slaps), så selv med en fossilvarmer bør du regne med rundt 20% kortere rekkevidde om vinteren.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TimeBandit

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 25. november 2013, klokken 16:33

Det stemmer ikke helt (dessverre...).

Om vinteren blir batteriene kalde og rekkevidden reduseres med ca 1% per grad under 20.
Siden batteriene kan komme ned i -10 i kalde perioder, har du potensielt et tap på 30% før du skrur på varmeapparatet!

Thomas
Det stemmer ikke helt (heldigvis...)

Batterikapasiteten reduseres med ca 1% pr 2 grader Celcius under 20.
Ved -10 kalde har du da et tap på ca 15% i utgangspunktet, ikke 30%.

Ref Nissan Leaf Range Chart (ver. 7F) - stemmer ganske så bra med egen erfaring !
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA