Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S videoer

Startet av staleand, onsdag 27. november 2013, klokken 17:16

« forrige - neste »

staleand

Hei,

Mottar min og samboerens Tesla Model S sent februar / tidlig mars 2014 og har den siste tiden begynt å spekulere i lading på garasjeplass.

Jeg bor i borettslag med felles garasje hvor jeg altså har en oppmerket plass blant 20-30 andre. På garasjeplassen min ønsker jeg å ha så kjapp lading som mulig og har veldig lyst å investere i en HPWC for 22kW/t lading (ønsker av div. grunner så kjapp lading som mulig på hjemmefronten).

Har egentlig bestemt meg for at jeg vil ha en slik:

http://shop.teslamotors.com/products/high-power-wall-connector

For å kunne benytte meg av maks kapasitet (22kW/t - ca. 4 timer ladetid) til en slik har jeg forstått det slik at jeg trenger å få lagt opp en 3-faser kurs på 32A med 400v spenning.

Ettersom det virker svært upraktisk å trekke en kabel fra min leilighet og helt til garasjen har jeg tenkt å spørre styret i borettslaget om å få koble meg på fordelingsskap som jeg antar finnes der mot at jeg, selvsagt, får satt opp en strømmåler slik at borettslaget fakturerer meg for ekstraforbruket dette utgjør for fellesskapet.

Er det urealistisk av meg å gå ut fra at vi har et fordelingsskap i underetasjen (hvor garasjeanlegg, varmtvannstanker, boder mm. ligger)?

Hvis styret ikke skulle gå med på en slik ordning vil jeg mest sannsynlig ta kostnaden med å få trukket en ca. 20-30 meter kabel ut av leiligheten min til utsiden av bygget og inn til garasjen. Også i dette scenarioet ønsker jeg å få satt opp HPWC.

Det jeg lurer på er:

A) Tror dere det finnes noen fordelingsskap? (jeg skal uansett forhøre meg om dette snarest)
B) Borettslaget er ca. 12 år gammelt, tror dere "fordelingsskapet" har nok "juice" til å forsyne meg med 32A 3-fase?
C) Om svaret på alternativ A) viser seg å være NEI, event at jeg ikke får lov til å koble meg på, vil mitt sikringsskap støtte det? Eventuelt bygges om (uten enorme kostnader) til å støtte det? (Bilder av sikringsskap ligger vedlagt)

Og hva tror dere disse alternativene event. vil koste meg?

Takk på forhånd :)

Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

NorwegianX

Kontakt styret og få avklart A og B.
Ofte fordelingsskap i kjellere/garasjeanlegg.

Det ser ut til at ditt skap har begrensninger slik det er i dag. Måleren viser at du har 230V.
Overbelastningsvernet er på 35A enfas. Dvs max belastning for hele skapet er 35A.

Mulig du kan øke inntaket ditt slik at du kan ta ut 32A enfas 230V, men det kan bare elektriker avgjøre. Og det etter å ha konfrontert med netteier.

Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

janmb

Sitat fra: staleand på onsdag 20. november 2013, klokken 03:25
Det jeg lurer på er:

A) Tror dere det finnes noen fordelingsskap? (jeg skal uansett forhøre meg om dette snarest)
B) Borettslaget er ca. 12 år gammelt, tror dere "fordelingsskapet" har nok "juice" til å forsyne meg med 32A 3-fase?
C) Om svaret på alternativ A) viser seg å være NEI, event at jeg ikke får lov til å koble meg på, vil mitt sikringsskap støtte det? Eventuelt bygges om (uten enorme kostnader) til å støtte det? (Bilder av sikringsskap ligger vedlagt)

Og hva tror dere disse alternativene event. vil koste meg?

A: Antar du har strøm til lys etc i garasjen fra før av? I så fall er svaret klart ja.

B: Anta at du må inn med større/flere hovedsikringer. Og om du skal nyttegjøre 3fas trenger du 400V, noe inntaket kanskje har, kanskje ikke. En trafo kan om nødvendig fikse det.

C: Kanskje. Du trenger definitivt mer enn 35A hovedsikring så det må utvides, typisk med en til. I tillegg må du ha kvadrat nok på kablingen som går inn til sikringsskapet ditt, og det må være praktisk mulig å kable videre fra skapet ditt til ladeplassen din.


Til sammenligning betaler jeg omkring 35 laken for følgende:

- utvider inntaket borettslaget allerede har til garasje anlegg, større/flere hovedsikringer, fortsatt felles abonnement.
- trafo 240 til 400
- ca 30 meter GROV kabel i grøft (husker ikke kvadrat, men vesentlig mer enn jeg minimum må ha for 400V 3x32)
- sikringsskap i garasjen min, med seriekoblet måler
- montering av saltoboks


Når alt det er sagt er som regel 22kW lading hjemme VELDIG overkill.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

NorwegianX

Obs! Målerskapet er godkjent for inntil 400V men måler viser at det kun er 230V
Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

janmb

Jepp, så det på posten din og rettet mitt eget innlegg
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Olatho

Hei.

Jeg sitter i styret i et borettslag i Oslo der vi har snakket om dette, men foreløpig slått det fra oss, da det ikke har kommet noe ønske fra noen av beboerne om ladeplass.  Dette _kan_ jo være tilfellet hos dere også, så ta kontakt med styret først.

Den løsningen vi så på som mest aktuell var å montere opp mode 3, type 2-ladestasjoner, med enten nøkkel eller en smartkort-løsning ell., og la bileierne bruke sine egne kabler.  Vi fikk et prisanslag på et sted mellom 15 000-20 000 per plass i installasjon. For å slippe administrasjon osv. regnet vi med at vi ville leie ut ladestasjonene for ca 300,-/mnd - og at dette skulle inkludere alt, også strømforbruk (dermed slipper vi egne målere og den ekstra kosten og oppfølgingen dette medfører).

Installasjonskost er selvsagt avhengig av hvor langt man må trekke kabler, men generelt virket det ikke som det var veldig mye å spare på å installere flere bokser samtidig, da det er materiellkostnader som er den store bøygen, og disse blir det samme per boks uavhengig av om man setter opp én eller flere.

Hvor mye strøm de får ut av laderne er selvsagt avhengig av hva som er tilgjengelig, men jeg vil tro det er enklere å få til en sånn løsning med borettslaget, enn en spesialløsning som fungerer bare for Tesla/deg.

Ta kontakt med f.eks. salto og ha regnestykkene klare når du kontakter styret, så gjør du jobben deres enklere, og det er vanskeligere for dem å avvise ideen.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

janmb

Ola, det du skriver her er stort sett fornuftig, dersom man snakker om å bygge ut fellesplasser til lading. Da har man også mulighet til å søke støtte.

Men i mange borettslag, slik som mitt, har beboerne faste plasser og da blir problemstillingen en helt annen med en gang. Da er det mer aktuelt at beboeren selv kommer opp med en løsning for seg selv. I mitt tilfelle har jeg en andel av fellesgarasje som jeg faktisk eier 100%, ergo er det helt åpenbart at utbygging må foretas av meg selv.

Uansett er predikterbarhet helt essensielt for elbileiere. Man må VITE at man har ladeplass hjemme som er tilgjengelig og fungerer - 365 dager i året. Derfor er ladeplasser til elbil som flere skal dele på generelt en lite egnet løsning.

Men uansett, hovedpoenget her, som mange har nevnt allerede er: Involver styret med en gang. Uansett løsning må de nødvendigvis involveres.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Olatho

janmb: Hos oss også eier beboerne hver sin plass (det er vel dog en regel om at den som eier plassen må bo i borettslaget). Men garasjen i seg selv anses jo som fellesområde.  Det er derfor ikke spesielt hensiktsmessig om beboere mer eller mindre etter eget forgodtbefinnende gjør diverse installasjoner i garasjen.  Dette var årsaken til at vi ønsket å gjøre det på den måten vi tenkte.
Det vil bli ryddigere og ikke minst klarere hvem som har ansvar for hva.  Borettslaget har ansvaret for alt det elektriske, fram til og med laderen. Beboer har kun ansvaret for å sin egen ladekabel. 
Alternativet er jo at beboere plutselig skal begynne å ha ansvaret for enkelte kurser i hovedtavla, og forskjellige beboere skal kanskje ha delansvar for eventuelle felles-føringer mellom hovedtavle og en evt. ny underfordeler inne i garasjen osv.

Tanken vår var altså at vi kunne sette opp et antall ladeplasser strategisk plassert, og så var det kun én person som fikk leie hver enkelt lader. Derav ønsket om smartkort eller en låsbar løsning.

Vi tror også dette er en bedre løsning på lang sikt, da det jo blir ganske grisete hvis en Tesla-eier setter opp en Tesla-lader, og så flytter, selger bilen (haha, som om det skulle kunne skje  ;) ), eller finner på andre sprell, og så må laderen enten fjernes igjen, eller byttes fordi neste eier trenger en annen type plugg.

I denne saken er det selvsagt hensiktsmessig at en lader plasseres på/ved plassen til trådstarter. Men dersom han senere altså ikke skulle ha behov for den, er det jo ganske praktisk om den da kan leies ut til plassen ved siden av som i mellomtida har skaffet seg en Leaf...

janmb

Helt enig der.

Type2-stasjoner er uansett et bedre alternativ enn en industrikontakt dersom du ønsker å være generell.

I tillegg har det jo vist seg å fungere langt bedre og mer stabilt enn det enkelte opplever med Teslas UMC. Selv skal jeg ha en eller annen type2 ladestasjon uansett.

Utfordringen her er egentlig kostnadsfordeling. Man møter seg lett i døra. Dersom beboeren selv må koste utbyggingen må han også eie anlegget. Ergo, de delene borettslaget selv ønsker å eie må borettslaget koste utbyggingen av. Videre kan det ofte være problematisk for et borettslag å bruke felles kasse til å gjøre slike utbygginger som kun kommer noen få tilgode - da kommer plutselig krav om likebehandling inn. Dersom beboerne har dedikerte plasser i garasjeanlegget kan dette være en vanskelig tilnærming.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

jkirkebo

Sitat fra: janmb på onsdag 20. november 2013, klokken 10:55
Utfordringen her er egentlig kostnadsfordeling. Man møter seg lett i døra. Dersom beboeren selv må koste utbyggingen må han også eie anlegget. Ergo, de delene borettslaget selv ønsker å eie må borettslaget koste utbyggingen av. Videre kan det ofte være problematisk for et borettslag å bruke felles kasse til å gjøre slike utbygginger som kun kommer noen få tilgode - da kommer plutselig krav om likebehandling inn. Dersom beboerne har dedikerte plasser i garasjeanlegget kan dette være en vanskelig tilnærming.

Etter hvert som flere og flere kjøper elbil vil de sette som krav at det er lading i garasjen om de skal kjøpe leilighet. Leiligheter i borettslag som ikke legger til rette for dette vil da ikke bli med i betraktningen hos en større og større kjøpergruppe. Dette vil presse ned prisene på disse leilighetene da det blir færre budgivere. Så det er jo noe man kan ta med om man skal presentere noe for styret eller generalforsamlingen.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. november 2013, klokken 11:23
Sitat fra: janmb på onsdag 20. november 2013, klokken 10:55
Utfordringen her er egentlig kostnadsfordeling. Man møter seg lett i døra. Dersom beboeren selv må koste utbyggingen må han også eie anlegget. Ergo, de delene borettslaget selv ønsker å eie må borettslaget koste utbyggingen av. Videre kan det ofte være problematisk for et borettslag å bruke felles kasse til å gjøre slike utbygginger som kun kommer noen få tilgode - da kommer plutselig krav om likebehandling inn. Dersom beboerne har dedikerte plasser i garasjeanlegget kan dette være en vanskelig tilnærming.

Etter hvert som flere og flere kjøper elbil vil de sette som krav at det er lading i garasjen om de skal kjøpe leilighet. Leiligheter i borettslag som ikke legger til rette for dette vil da ikke bli med i betraktningen hos en større og større kjøpergruppe. Dette vil presse ned prisene på disse leilighetene da det blir færre budgivere. Så det er jo noe man kan ta med om man skal presentere noe for styret eller generalforsamlingen.
Samme som internett dette. Er tilgangen dårlig eller fraværende mister du en kjøpergruppe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olatho

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2013, klokken 11:48
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. november 2013, klokken 11:23
Sitat fra: janmb på onsdag 20. november 2013, klokken 10:55
Utfordringen her er egentlig kostnadsfordeling. Man møter seg lett i døra. Dersom beboeren selv må koste utbyggingen må han også eie anlegget. Ergo, de delene borettslaget selv ønsker å eie må borettslaget koste utbyggingen av. Videre kan det ofte være problematisk for et borettslag å bruke felles kasse til å gjøre slike utbygginger som kun kommer noen få tilgode - da kommer plutselig krav om likebehandling inn. Dersom beboerne har dedikerte plasser i garasjeanlegget kan dette være en vanskelig tilnærming.

Etter hvert som flere og flere kjøper elbil vil de sette som krav at det er lading i garasjen om de skal kjøpe leilighet. Leiligheter i borettslag som ikke legger til rette for dette vil da ikke bli med i betraktningen hos en større og større kjøpergruppe. Dette vil presse ned prisene på disse leilighetene da det blir færre budgivere. Så det er jo noe man kan ta med om man skal presentere noe for styret eller generalforsamlingen.
Samme som internett dette. Er tilgangen dårlig eller fraværende mister du en kjøpergruppe.

Nå spiller jo ikke dette så stor rolle for borettslaget som sådann (men det spiller selvsagt en rolle for beboerne når/hvis de skal selge). Borettslagets økonomi er jo bare begrenset avhengig av prisen på leilighetene så lenge beboerne som flytter inn klarer å betjene felleskostnadene.

Men poenget er helt klart tilstede.

Men ved å fordele kosten på en månedsleie blir det langt mer spiselig for bileierene, og borettslaget får ikke noen kostnader ved løsningen totalt sett.
F.eks. 15 000 i kost, fordelt over 5 år blir 250 kr/mnd.  Dette bør være en akseptabel kost for bileier, og man synliggjør at elbil-eierne ikke får det gratis. De betaler for seg, men man gjør det på en ryddig måte som ikke skaper kaos i garasjen med en haug av forskjellige løsninger og prosjekter på gang.
Man slipper også mas av typen "men de fikk henge opp en stor ladeklump, da vil jeg henge opp et verktøyskap og høytrykkspyler".

Ønsker man å inkludere strøm i tillegg gjør man bare et overslag over forventet forbruk, og legger til dette. Et sted mellom 300-500 kr/mnd for "gratis lading hjemme" er vel helt innafor hva de fleste burde akseptere, og ingen fossilbileiere burde ha noe å sutre over.

janmb

Noe slikt er nok mulig Ola, men da må man være forberedt på at man må være villig og i stand til å bygge ut til alle som måtte ønske det - ikke bare noen.

Loven er ganske kjip når det kommer til likebehandling i borettslag.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA