Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Handle på shop.teslamotors.com med "gavekort".

Startet av BadaBing, søndag 24. november 2013, klokken 11:56

« forrige - neste »

BadaBing

Nå som bilen har kommet til iAgentene er det kanskje noen som har fått litt mer utdypende info. Har ikke rotet meg til forhandleren ennå, men det er en del ting jeg lurer på:

1. Det er nevnt i en artikkel på elbil.no at det kanskje kan være mulig å bytte batteriet til et med høyere kapasitet ved et seinere tidspunkt. Noen som har noe mer info om det? Er det en sjukt omfattende og dyr prosess, eller er det faktisk en reell mulighet om 2-3 år?

2. Jeg antar at verditapet/avskrivning på denne ift en fossilbil vil være mye knyttet til batteriets levetid og hvor dyr og omfattende det er å bytte batteri. Vanskelig å si nå, men hva kan man anta at et fullstendig eller delvis batteribytte om 8-10 år vil koste?

3. I England har jeg sett at de har tre ulike pakker (service og vedlikeholdspakke, strømladningsavtale, og leiebilavtale (tilgang til fossilbiler ved behov)) som man kan kombinere på ulike måter. Noen som har hørt om BMW Norge har noe tilsvarende? Jeg er da mest interessert i tilgang på fossil leiebil og service-pakken. Hva koster det og hva får man?

4. Hurtiglading på i3 følger den nye combo-standarden. Ifølge hurtigladingskartet er det ingen slike utbygd pr i dag, men mange som har chademo. Ser at det noen kommende combo-stasjoner, men det ser ut til å være begrenset til E18 og E6 nedover i Vestfold og Østfold, og noe rundt Oslo. Hva med de andre chademo-stasjonene? Vil de også etterhvert bli konvertert til combo?

5. Vinterhjul. Hva finnes av vinterhjul til denne og hva koster det?

6. Den er jo stort sett bygd i aluminium og karbon, men antar at det er noen deler i stål. Er det noen som vet om bilen rustbehandles på noen som helst måte? Aluminium oksiderer jo, og trenger kanskje litt beskyttelse. Ikke mitt ekspertfelt, men er aluminiumet beskyttet på noen måte mot oksidering?

bromm

Mange spørsmål - her er svar på noe av det:

1. Batteripakken til i3 kan både byttes i moduler (det er 8 moduler med 12 celler) men også helt komplett - dette er en relativt enkel prossess som skal kunne gjøres av i-agentenes lokale verksteder, siden hele pakken kan senkes ned fra bilen. Om det kommer mer kompakt teknologi om noen år, så skal det derfor ikke være noe problem å oppgradere innefor samme fysiske mål.

2. Mange som lurer på verditap/avskrivning ifm. batteri på Elbiler. Her skal det sies at de enorme pakkene for Tesla har bidratt til å sette batteripris på et noe høyt nivå i forhold til det som f.eks i3, eUP og Leaf er utstyrt med. For Tesla er det nevnt priser på 80-100.000, men det er altså på kapasiteter som er nesten 4 ganger så mye som i3 (85 kWh vs 22 kWh). Man kan også forvente en nedgang i pris etterhvert som produksjonsvolumene går opp (noe alt tyder på at de gjør) - så om 8-10 er det nok ikke utenkelig at man kan få satt inn en pakke med vesentlig høyere kapasitet (50% mer, kanskje) til en pris som tilsvarer alt man må betale i hovedservice på en fosil-bil (det er som kjent heller ikke småpenger ;)

3. Det samme serviceprogrammene skal også innføres i Norge. i-agenturene skal gjennomføres likt overalt, så det samme vil også gjennomføres her. Detaljene på dette er ikke helt klare, så her må du smøre på med tålmodighet.

4. Regjeringen ville jo kutte bevilgninger til Transnova i første budsjett-utkast, men heldigvis kom Venstre inn og fikk dem på rett vei med at det skal spyttes inn 90 millioner til Transnova i 2014. Dette er faktisk en liten økning i forhold til 2013, så nå kan alle planlagte prosjekt for hurtigladning gjennomføres, og det er gode nyheter for alle. Alle CHAdeMO-stasjonene skal oppgraderes med Combo, ifølge det som er planlagt så langt.

5. Det er skaffet inn ett nordisk piggfridekk fra Blizzard. Dette vil selges i komplett felgpakke med 2 forskjellige felger (den billigste og den nest dyreste - 427 og 428). Pris er satt til 15.000 for 427 og 18.500 for 428 (momsfritt v/kjøp sammen med bil). Dette er "vanlige" priser for BMW. Ingen piggdekkløsning, men det er kanskje ikke det beste for rullemotstand og energisparing (!), og dessuten ser det ut som "smal og lang" kontaktflate gjør sitt til at i3 kan bli bra på fremkommelighet, så piggfritt duger sikkert bra.

6. Det er stort sett bare 5-link opphenget på bakhjulene som er i stål, og dette vil vel være behandlet som alle andre BMW'er i forhold til rust. Aluminium oksiderer, ja - men i forhold til rust så er nok dette et minimalt problem. BMW har lang erfaring med bruk av aluminium allerede, siden 5-serien har vært bygget med store deler av understellet i aluminium. De er også gode på generell behandling (dekker undersiden med plastpaneler og hjulbuer med filt), så dette er nok ivaretatt best mulig...

BadaBing

Det var et bra og omfattende svar :D. Takker! Noe heftig pris på vinterdekkene, men kanskje kommer det flere valgmuligheter til neste vinter. Er langt bak i reservasjonslista, så noe bil før hvitveisen springer og veiene er bare tror jeg ikke det blir her i gården uansett...

bromm

Sitat fra: BadaBing på mandag 18. november 2013, klokken 14:12
Det var et bra og omfattende svar :D. Takker! Noe heftig pris på vinterdekkene, men kanskje kommer det flere valgmuligheter til neste vinter. Er langt bak i reservasjonslista, så noe bil før hvitveisen springer og veiene er bare tror jeg ikke det blir her i gården uansett...

Bare hyggelig  :) Det er nok mange som må vente til hvitveisen dukker opp, men HUSK at vinterhjulene slipper MVA hvis de kjøpes med bilen. Sånn er dessverre reglene...

BadaBing

Ja, det er jo sant! Er de prisene på vinterhjul med eller uten MVA?

kasmir

Sitat fra: bromm på mandag 18. november 2013, klokken 19:45
Sitat fra: BadaBing på mandag 18. november 2013, klokken 14:12
Det var et bra og omfattende svar :D. Takker! Noe heftig pris på vinterdekkene, men kanskje kommer det flere valgmuligheter til neste vinter. Er langt bak i reservasjonslista, så noe bil før hvitveisen springer og veiene er bare tror jeg ikke det blir her i gården uansett...

Bare hyggelig  :) Det er nok mange som må vente til hvitveisen dukker opp, men HUSK at vinterhjulene slipper MVA hvis de kjøpes med bilen. Sånn er dessverre reglene...

Jeg fikk høre fra Bavaria i Stavanger at man desverre ikke slapp moms på vinterdekkene. Men prisene var dog de samme som du oppgir, så antar dette er pris m/moms.

Elmo

Sitat fra: BadaBing på tirsdag 19. november 2013, klokken 12:07
Ja, det er jo sant! Er de prisene på vinterhjul med eller uten MVA?

Svaret er JA :o

Hvis vinterhjulene leveres av bilforhandleren sammen med bilen så er de uten MVA.
Hvis du kjøper dem senere eller et annet sted så er de med MVA.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

skritt

Sitat fra: BadaBing på tirsdag 19. november 2013, klokken 12:07
Ja, det er jo sant! Er de prisene på vinterhjul med eller uten MVA?

Vi betaler ikke så mye for våre vinterdekk. Mener det var ca 12000 og 14500 for de ulike dekkene, så det er vel med moms der.

bromm

Her er det visst litt forvirring - høh... Det er ikke lett å vite hvilke priser som er riktig (mulig 15/18,5 er med moms, da kanskje).

Men jeg har iallefall fått bekreftet at BMW Norge har sendt rundt et internt skriv som sier at alt som er en del av bilen ved bestilling - og det gjelder også vinterdekk, skal fritas fra MVA. Så i praksis så blir i allefall dekkene 25% dyrere hvis de kjøpes utenom selve bestillingen.

...så får vi bare avvente å se hva den endelige prisen blir inntil videre....

bromm

Da er prisene på vinterhjul bekreftet av min i-Agent...

Felg 427 koster 12.000 eks. MVA og Felg type 428 koster 14.800 eks. MVA - dette er altså prisen hvis hjulpakken bestilles med bilen.

Hvis de kjøpes til senere, så blir prisene henholdsvis 15.000 og 18.500 inkl. MVA

lillemarius

#10
Sitat fra: bromm på onsdag 20. november 2013, klokken 17:38
Da er prisene på vinterhjul bekreftet av min i-Agent...

Felg 427 koster 12.000 eks. MVA og Felg type 428 koster 14.800 eks. MVA - dette er altså prisen hvis hjulpakken bestilles med bilen.

Hvis de kjøpes til senere, så blir prisene henholdsvis 15.000 og 18.500 inkl. MVA

Edit: Bergen bekrefter i dag at de selger dekkene uten moms til kr.12.000.

kjetil75

Har komplette vinterhjul til imiev(evt de andre trillingene) til salgs gått 2 vintre, selges 2500(ny pris hos motorforum 12000..
Kan kontaktes på : kjetil.thuv@gk.no

Vind

Sitat fra: kjetil75 på torsdag 05. desember 2013, klokken 12:15
Har komplette vinterhjul til imiev(evt de andre trillingene) til salgs gått 2 vintre, selges 2500(ny pris hos motorforum 12000..
Kan kontaktes på : kjetil.thuv@gk.no
Dette er vel i feil forum, tror få i3 eiere eller potensielle i3 eiere vil ha så små hjul...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

timingbeltkiller

Felger og dekk hos bilforhandler er vanligvis betydelig dyrere enn fra de billigste rene dekkforhandlerne. Eksempelvis averterer ofte bilforhandlerne med 25 % rabatt.

Svaret på det er: 25 % rabatt på full listepris er dårlige greier.

Noe annet er det når nybilen leveres med 8 hjul som del av gratis/billig ekstrapakke.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Vind

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 05. desember 2013, klokken 19:55
Felger og dekk hos bilforhandler er vanligvis betydelig dyrere enn fra de billigste rene dekkforhandlerne. Eksempelvis averterer ofte bilforhandlerne med 25 % rabatt.

Svaret på det er: 25 % rabatt på full listepris er dårlige greier.

Noe annet er det når nybilen leveres med 8 hjul som del av gratis/billig ekstrapakke.
Det er helt riktig, at man kan få billigere fleger og hjul enn standard, men for de som får tidlig bil er ikke alternativene i disse dimmensjonene så mange.  Det er også en kvalitetsforskjell på de orginale felgene - de ser veldig bra ut - og inneholder også låsbolter og dekktryksmonitorer (for de som bestiller det)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA