Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Cirion, tirsdag 26. november 2013, klokken 21:46

« forrige - neste »

Cirion

SitatThird, to reinforce how strongly we feel about the low risk of fire in our cars, we will be amending our warranty policy to cover damage due to a fire, even if due to driver error. Unless a Model S owner actively tries to destroy the car, they are covered
http://www.teslamotors.com/blog/mission-tesla
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

Jepp

Nå er det uansett totalt patetisk og rent talljuks når forsikringsselskapene er vrange og dyre på TMS fordi de liksom brenner ofte - når de beviselig enn så lenge brenner sjeldnere enn andre biler.

Nå har vi uansett et totalt ess i ermet her - om noe selskap fortsatt argumenterer med dette kan man jo helt enkelt vise til at brann er tatt bort fra ligningen fullstendig. Noe som også viser svært tydelig hvor god selvtillit Tesla selv har på at de har designet en bra bil som heller ikke i fremtiden kommer til å brenne unormalt ofte.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Trustno1

Dette bør vel forhåpentligvis slå positivt ut på forsikringspremien?

TorAtle

Det var et par ting jeg ikke likte:

1) Elon bør bruke snittet av antall Teslaer på veien i perioden, ikke antallet på slutten av perioden.
2) Elon sammenligner relativt nye Teslaer mot en sammensatt bilpark ellers. Jeg antar her at nye biler generelt sett er mindre plaget av brann enn eldre.
2014 BMW i3

Kallagtunet

Diskuteres i nok en brann tråden, som vanlig med høyt engasjement :)

janmb

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 19. november 2013, klokken 16:50
Dette bør vel forhåpentligvis slå positivt ut på forsikringspremien?

Det bør og skal i det minste brukes for alt det er verdt som motargument mot eventuelle økninger og reservasjoner forsikringsselskapene har under påskudd om brannfare...
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Hyperstress

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 19. november 2013, klokken 17:01
Det var et par ting jeg ikke likte:

1) Elon bør bruke snittet av antall Teslaer på veien i perioden, ikke antallet på slutten av perioden.
2) Elon sammenligner relativt nye Teslaer mot en sammensatt bilpark ellers. Jeg antar her at nye biler generelt sett er mindre plaget av brann enn eldre.

Nei, nye biler er mer plaget når det kommer til bilbranner.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

janmb

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 20. november 2013, klokken 10:44
Nei, nye biler er mer plaget når det kommer til bilbranner.

Har du noe underlag for den påstanden?
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Hyperstress

Sitat fra: janmb på onsdag 20. november 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 20. november 2013, klokken 10:44
Nei, nye biler er mer plaget når det kommer til bilbranner.

Har du noe underlag for den påstanden?

Bl.a. uttalelse fra NAF:

"Mistenker elektronikken
NAF, ved kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, bekrefter Lasse Kjus' inntrykk.

- Det har vært en del branner over hele Norge med nyere biler. Årsaken har vi ikke noe svar på. Det er ingen merker som utmerker seg, men et trekk er at det er nye biler hvor det oppstår brann, sier Engebretsen til Dagbladet.

- Det er mye elektronikk i nyere biler, og ledningsnettene er mye smalere. Det kan være overoppheting på ledningsnett som er årsak. Isolasjonen på ledningsnettet utvikler gasser, men det må være en gnist eller flamme som starter brannen, sier Engebretsen."
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 20. november 2013, klokken 11:38
Sitat fra: janmb på onsdag 20. november 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 20. november 2013, klokken 10:44
Nei, nye biler er mer plaget når det kommer til bilbranner.

Har du noe underlag for den påstanden?

Bl.a. uttalelse fra NAF:

"Mistenker elektronikken
NAF, ved kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, bekrefter Lasse Kjus' inntrykk.

- Det har vært en del branner over hele Norge med nyere biler. Årsaken har vi ikke noe svar på. Det er ingen merker som utmerker seg, men et trekk er at det er nye biler hvor det oppstår brann, sier Engebretsen til Dagbladet.

- Det er mye elektronikk i nyere biler, og ledningsnettene er mye smalere. Det kan være overoppheting på ledningsnett som er årsak. Isolasjonen på ledningsnettet utvikler gasser, men det må være en gnist eller flamme som starter brannen, sier Engebretsen."
Synes det blir litt søkt å hevde at nye biler brenner oftere enn gamle basert på det der, men finnes statistikk er det bare å supplere!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janmb

I så fall er det "moderne" biler man mener, ikke nye.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sjøhyene

Ville uansett tippet at helt nye biler brenner oftere enn "moderne" biler, pga badekar effekten:

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

janmb

Fullt mulig. Det har vel (for biler) mest med fabrikasjonsfeil å gjøre... De gjør seg jo gjerne gjeldende relativt tidlig - etter et år eller to er jo sannsynligheten for eventuelle produksjonsfeil som ikke er oppdaget relativt liten.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Birger

Sitat fra: janmb på tirsdag 19. november 2013, klokken 15:46
Nå er det uansett totalt patetisk og rent talljuks når forsikringsselskapene er vrange og dyre på TMS fordi de liksom brenner ofte - når de beviselig enn så lenge brenner sjeldnere enn andre biler.
Det er nok ikke alle som er enige i Elons bruk av tallene. Han sammenligner snittet av alle fosillkjøretøyer med et fåtall Model S hvorav de langt fleste har vært mindre en 1 år på veien.

Etter å ha Googlet litt ser det vanskelig ut å få sammenlignbare tall med feks fossilbiler solgt siste 18 måneder eller lignende.

Vi skal være obs på dette. Model S er fantastisk, men jeg kommer til å følge med på hva som skjer videre med denne saken.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

janmb

Min største bekymring er at klagekoret fører til endringer på bilen i form av mer stål og vekt innen jeg får bygget og levert bilen min...
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA