Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva synest dere kan forbedres på Model S

Startet av Muffinman, onsdag 27. november 2013, klokken 19:19

« forrige - neste »

Muffinman

Min bil har ståltak og hattehylle, og er veldig stille innvendig - som regel. På grusvei med masse småujevnheter og i veldig lav hastighet opplever jeg en lavfrekvent buldring som faktisk er så kraftig at den er sjenerende. Veldig ubehagelig da man kjenner trykket mot trommehinnene. Dette skjer ikke i høyere hastigheter eller på andre typer underlag. Edmunds.com opplever dette på testbilen:

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-cabin-boom.html

Flere som opplever dette?

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. november 2013, klokken 08:42
Min bil har ståltak og hattehylle, og er veldig stille innvendig - som regel. På grusvei med masse småujevnheter og i veldig lav hastighet opplever jeg en lavfrekvent buldring som faktisk er så kraftig at den er sjenerende. Veldig ubehagelig da man kjenner trykket mot trommehinnene. Dette skjer ikke i høyere hastigheter eller på andre typer underlag. Edmunds.com opplever dette på testbilen:

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-cabin-boom.html

Flere som opplever dette?
Mener dette var knyttet til justering av bakluke? Dvs bakluken beveger seg bittelitt og lager trykkbølger som du kjenner. Problemet minimeres/løses ved justering av stoppeklossene til bakluken.

Søk på "pressure buffeting" på TMC.

Hattehyllen skulle for øvrig hjelpe til å dempe dette problemet, men jeg har ikke dette problemet (ei heller har jeg hattehylle). Så det bør kunne utbedres ganske enkelt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jorkus

85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Amper

P85D :o)

Muffinman

Bilen har selvfølgelig alutak. Gledelig at jeg kan underholde noen ved å skrive feil.

Saken er at jeg ikke er så veldig interessert i noen som helst justering av bakluka - den er nemlig perfekt tilpasset de andre karosseridelene og rører ikke bakfangeren. Kan man justere dette uten at luka endrer posisjon?

Problemet er egentlig ikke så stort siden jeg har kun et par-tre hundre meter med vei hvor fenomenet opptrer. Men det er er ganske heftig når det står på.

Amper

en glipe på vindu vil sikkert hjelpe på..  :o
P85D :o)

fonberg

Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. november 2013, klokken 09:05
Saken er at jeg ikke er så veldig interessert i noen som helst justering av bakluka - den er nemlig perfekt tilpasset de andre karosseridelene og rører ikke bakfangeren. Kan man justere dette uten at luka endrer posisjon?

Sannsynligvis kan du justere stoppeklossene slik at luka legger bedre an mot dem, og dermed beveger seg mindre, og uten at lukas grunnposisjon endres. Sjøl ville jeg bedt Tesla gjøre dette for meg, men det kommer jo an på hvor nevenyttig man er, sikkert ikke farlig å prøve sjøl ved å legge seg i bagasjerommet og se om man finner avvik.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Takk, det var gode tips. Tar en innvendig sjekk før jeg gjør noe.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA