Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding

Startet av calefranco, tirsdag 19. november 2013, klokken 11:31

« forrige - neste »

calefranco

Hei, kjørte til jobb i dag og skulle lade mens jeg var på jobben. Men oppdaget da er (metall)klaffen var frossen fast og umulig å åpne. Løsnet seg etter et par timer når temperaturen hadde stiget litt, men er det andre som har opplevd det samme, og er det en quick fix for dette?

BE

Det blir vel som dørlåser. Få masse låsolje inn i låsen, og silikon på pakningen, så vil den ikke frysefast.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

TorC

Når den først har fryst fast er eneste fornuftige løsning å ta en bærepose og fylle den med varmt vann. Hold den over låsen til den har tint.

Bruk ALDRI låsspray. Denne inneholder sprit. Sprit løser opp fett, og dermed blir problemet verre neste gang.

For låser er det som regel ikke nødvendig å smøre opp før låsen er flere tiår gammel. Den er satt inn med spesialfett med grafitt.

En liten tapebit over låshullet ved vasking vinterstid hindrer frosne låser.

Pakninger "smøres" opp jevnlig med silikonstift. Bruk aldri oljer eller sprit. Begge deler ødelegger gummien.

Hengsler etc. smøres opp med et spesilt "klissent" fett, til nød white grease. ALDRI bruk CRC (505?) eller WD50. Begge inneholder løsemidler som tynner ut det orginale fettet. Unntaket er gamle biler hvor fettet har tørket helt ut og er fullt av dritt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

knnygar

Ikkje vits i å bruke låsolje på klaffen då der ikkje er lås.
Litt silikon på pakninga er nok det beste, etter å ha tørka den godt.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

TorC

Sitat fra: knnygar på mandag 11. november 2013, klokken 19:52
Ikkje vits i å bruke låsolje på klaffen då der ikkje er lås.
Litt silikon på pakninga er nok det beste, etter å ha tørka den godt.

Jo den har en lås. Det er derfor man på dra i "håndtaket" inne i bilen for å åpne, eller via nøkkelen på 2013-leaf.  Begge deler kan fryse fast.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

knnygar

Sjølvsagt har den lås, men ikkje noko nøkkelhol som ein kan spraye låssolje inn i  :P
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Balrog

Dersom man er redd for at låsolje ikke er så bra og synes det er upraktisk med varmt vann kan man forsøke denne: http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Hageredskaper/Redskap/Ugressbrenner-17624/
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

calefranco


Rasmus.B

Noen går mer resolutt til verks en andre.  :) :) :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA