Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vulkan! Jeg er forvirret.

Startet av boppus, lørdag 01. november 2014, klokken 09:18

« forrige - neste »

boppus

Sitat fra: turfsurf på mandag 16. februar 2015, klokken 15:40

Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 15:24
Nå har ikke jeg erfaring fra å kjøre Model S, så skal ikke være bastant.

Du ønsker ikke å bremse (les: regenerere) for hardt i en sving når du kommer inn for raskt og det er glatt. Dette har vi som en ryggmarksrefleks: Vi slipper gassen (wattpedalen) og håper veigrepet holder slik at bilen ikke sklir ut.

I og med at Model S regenererer (les: bremser) mer eller mindre hardt uansett når du slipper wattpedalen - og i hvertfall mer enn nær sagt enhver eksosbil - så vil ikke ryggmarksrefleksen være en god funksjon. Derfor håpet jeg at Model S ikke regenererte mer enn at veigrepet ble beholdt. Det ville vært bedre.

Og hvordan skal bilen vite hvor mye veigrep som et tilgjengelig ?

På samme måte som ABS-bremser fungerer.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

RonnyØ

Sitat fra: D.O på mandag 16. februar 2015, klokken 18:36
Har kjørt 17000km på vinterføre med regen på max og kjører både innlandsklima og kyst og har tilgode å oppleve at regen skaper problemer. Cruisecontrol derimot er livsfarlig. Har opplevd 2 ganger at forhjul trolig har mistet fart på grunn av sørpe eller vann og bilen har da svart med bånn pinne, så der har jeg lært leksa og den brukes kun på tør vei.
Det har f...en meg jeg opplevd også!!! Full gass med semi vannplaning var ingen høydare!
Husqvarna Automower 320

Thor2014

Jeg og. Vannplaning med cc på. Var derimot helt udramatisk. Cc slo seg av med en gang før jeg rakk å gjøre noe.

Car-El

Ikke for å virke som en verdensmester her, men fartsavpasningen bruker jeg å gjøre før svingen. Allså på rettstrekkene. Det er heller ikke nødvendig å slippe "fartsregulatoren" helt opp. Det bremses godt når effektindikatoren er mellom 15kW og 30kW. Så er jeg heller på når jeg er i svingen.

Litt trening og det går å kjøre TMS veldig mykt og hurtig. Selvfølgelig så er det av og til "ekstreme" tilstander. Da hjelper bare en ting. Senk hastigheten.

Bruker CC mye. Også på korte strekker. Et par ganger så "mister bilen fart" og da er kansje 3-400hester veldig ville. Heldigvis så temmes dem (hestene, allså) godt av elektronikken i bilen. (CC slåes av.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

B_Tesla

Her er du nok inne på noe ja Car-El. Jeg bremser ikke i sving, med mindre jeg har gjort en feilvurdering i forkant. I inngang til sving har jeg litt power, etterfulgt av akselerasjon når jeg har kommet ca halvveis. ACC har jeg merket kan være litt agresiv dersom det slipper. De gangene jeg har opplevd dette er slaps/litt snø ved filbytte. Da slipper det et brøkdels av et sekund, etterfulgt av litt brått pådrag. Aldri vært farlig. To utfall - 1: Bilen får grep og alt ok. 2: Tar litt lenger tid for grep, og ACC deaktiveres. Får pumpa til å gå, men ufarlig de gangene det har skjedd meg.

Samme var på min BMW, men den var ikke fult så potent som TMS.

--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

cra

Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 18:43
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. februar 2015, klokken 15:40
Og hvordan skal bilen vite hvor mye veigrep som et tilgjengelig ?
På samme måte som ABS-bremser fungerer.

Det er jo nettopp slik den virker; den merker at det slipper, og så justeres bremseefekten til hjulene roterer igjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

boppus

Sitat fra: cra på tirsdag 17. februar 2015, klokken 09:48
Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 18:43
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. februar 2015, klokken 15:40
Og hvordan skal bilen vite hvor mye veigrep som et tilgjengelig ?
På samme måte som ABS-bremser fungerer.

Det er jo nettopp slik den virker; den merker at det slipper, og så justeres bremseefekten til hjulene roterer igjen.

Vel, det er ikke slik Muffinman beskriver det (toppen av side fire i denne tråden).
Som sagt: jeg vet ikke hvordan det virker, men noen tar feil.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Muffinman

#82
Sitat fra: boppus på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:03
Sitat fra: cra på tirsdag 17. februar 2015, klokken 09:48
Sitat fra: boppus på mandag 16. februar 2015, klokken 18:43
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. februar 2015, klokken 15:40
Og hvordan skal bilen vite hvor mye veigrep som et tilgjengelig ?
På samme måte som ABS-bremser fungerer.

Det er jo nettopp slik den virker; den merker at det slipper, og så justeres bremseefekten til hjulene roterer igjen.

Vel, det er ikke slik Muffinman beskriver det (toppen av side fire i denne tråden).
Som sagt: jeg vet ikke hvordan det virker, men noen tar feil.
Jo, det er  akkurat  konsekvensen av at det fungerer slik jeg beskriver. Den låser jo ikke hjulene, men registrerer at hjul som sklir roterer saktere.  Se også:


Sitatbilen må jo "bruke" av det lille veigrepet som er for å registrere at det faktisk er glatt.

Når det er ekstremt glatt kan den lille skli``ingen som er nødvendig for at bilen registrerer at hjulet roterer saktere være nok til at veigrepet er "oppbrukt", og at man får en uheldig hendelse.

Men som sagt, det fungerer jo helt fint selv med regen på full under de fleste forhold og i de fleste situasjoner. Det er kun på ekstremt glatt føre og når noen omstendigheter inntreffer samtidig at ting skjer.

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:26
Når det er ekstremt glatt kan den lille skli``ingen som er nødvendig for at bilen registrerer at hjulet roterer saktere være nok til at veigrepet er "oppbrukt", og at man får en uheldig hendelse.

Men som sagt, det fungerer jo helt fint selv med regen på full under de fleste forhold og i de fleste situasjoner. Det er kun på ekstremt glatt føre og når noen omstendigheter inntreffer samtidig at ting skjer.

Helt klart, og det er viktig at folk er klar over dette. Jeg lærte på den tøffe måten og det resulterte nesten i totalvrak og det som værre er. Man kan rett og slett ikke holde samme hastighet gjennom ekstremt glatte svinger som mange andre biler. En del kan sikkert også forklares med vekt og muligens andre ting jeg ikke har oversikt over.
Så framover blir jeg nok heller personen forrerst i køen når forholdene er slik som beskrevet over.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:26
Når det er ekstremt glatt kan den lille skli``ingen som er nødvendig for at bilen registrerer at hjulet roterer saktere være nok til at veigrepet er "oppbrukt", og at man får en uheldig hendelse.

Men som sagt, det fungerer jo helt fint selv med regen på full under de fleste forhold og i de fleste situasjoner. Det er kun på ekstremt glatt føre og når noen omstendigheter inntreffer samtidig at ting skjer.

Helt klart, og det er viktig at folk er klar over dette. Jeg lærte på den tøffe måten og det resulterte nesten i totalvrak og det som værre er. Man kan rett og slett ikke holde samme hastighet gjennom ekstremt glatte svinger som mange andre biler. En del kan sikkert også forklares med vekt og muligens andre ting jeg ikke har oversikt over.
Så framover blir jeg nok heller personen forrerst i køen når forholdene er slik som beskrevet over.

Blir det så dårlig føre, med blank våt is , tror jeg nok at jeg stopper og slenger på kjettingene som alltid ligger i frunken vinterstid. Med kjetting bak blir det forhåpentligvis ingen problemer med sleng på rumpa ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:59
Blir det så dårlig føre, med blank våt is , tror jeg nok at jeg stopper og slenger på kjettingene som alltid ligger i frunken vinterstid. Med kjetting bak blir det forhåpentligvis ingen problemer med sleng på rumpa ihvertfall.

Situasjonen som oppstod for meg var på godt trafikert riksvei i 80 sone, der jeg ikke gjør annet enn å følge en flokk med 3 hyttecruisere i ca 60kmt på vei ned fra fjellet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:26
Når det er ekstremt glatt kan den lille skli``ingen som er nødvendig for at bilen registrerer at hjulet roterer saktere være nok til at veigrepet er "oppbrukt", og at man får en uheldig hendelse.

Men som sagt, det fungerer jo helt fint selv med regen på full under de fleste forhold og i de fleste situasjoner. Det er kun på ekstremt glatt føre og når noen omstendigheter inntreffer samtidig at ting skjer.

Helt klart, og det er viktig at folk er klar over dette. Jeg lærte på den tøffe måten og det resulterte nesten i totalvrak og det som værre er. Man kan rett og slett ikke holde samme hastighet gjennom ekstremt glatte svinger som mange andre biler. En del kan sikkert også forklares med vekt og muligens andre ting jeg ikke har oversikt over.
Så framover blir jeg nok heller personen forrerst i køen når forholdene er slik som beskrevet over.

Blir det så dårlig føre, med blank våt is , tror jeg nok at jeg stopper og slenger på kjettingene som alltid ligger i frunken vinterstid. Med kjetting bak blir det forhåpentligvis ingen problemer med sleng på rumpa ihvertfall.
God plan så lenge man er klar over føret. Men jeg har blitt overrasket over plutselig overgang fra bra forhold til svært glatt og deretter tilbake igjen. Kjører jo i kystområder, og der kan det variere veldig. Den første av hendelsene skjedde når jeg kom over en bakketopp og begynte nedoverbakken på den andre siden. Etterhvert vokste det raskt på med sørpe, og bakenden begynte å flyte. Bilen la seg litt på skrå og fortsatte slik nedover - jeg hadde lyst å ta foten av pedalen og bruke bremsa litt, men ethvert forsøk på å lette resulterte i mer regen og  at bilen la seg mer på tvers. Var vel du som tipset om å vippe spaken i "N" her på forumet noe senere. Det ville funket.

Baldrian

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. februar 2015, klokken 12:04
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:26
Når det er ekstremt glatt kan den lille skli``ingen som er nødvendig for at bilen registrerer at hjulet roterer saktere være nok til at veigrepet er "oppbrukt", og at man får en uheldig hendelse.

Men som sagt, det fungerer jo helt fint selv med regen på full under de fleste forhold og i de fleste situasjoner. Det er kun på ekstremt glatt føre og når noen omstendigheter inntreffer samtidig at ting skjer.

Helt klart, og det er viktig at folk er klar over dette. Jeg lærte på den tøffe måten og det resulterte nesten i totalvrak og det som værre er. Man kan rett og slett ikke holde samme hastighet gjennom ekstremt glatte svinger som mange andre biler. En del kan sikkert også forklares med vekt og muligens andre ting jeg ikke har oversikt over.
Så framover blir jeg nok heller personen forrerst i køen når forholdene er slik som beskrevet over.

Blir det så dårlig føre, med blank våt is , tror jeg nok at jeg stopper og slenger på kjettingene som alltid ligger i frunken vinterstid. Med kjetting bak blir det forhåpentligvis ingen problemer med sleng på rumpa ihvertfall.
God plan så lenge man er klar over føret. Men jeg har blitt overrasket over plutselig overgang fra bra forhold til svært glatt og deretter tilbake igjen. Kjører jo i kystområder, og der kan det variere veldig. Den første av hendelsene skjedde når jeg kom over en bakketopp og begynte nedoverbakken på den andre siden. Etterhvert vokste det raskt på med sørpe, og bakenden begynte å flyte. Bilen la seg litt på skrå og fortsatte slik nedover - jeg hadde lyst å ta foten av pedalen og bruke bremsa litt, men ethvert forsøk på å lette resulterte i mer regen og  at bilen la seg mer på tvers. Var vel du som tipset om å vippe spaken i "N" her på forumet noe senere. Det ville funket.

Her burde vel ESP tatt over og koblet ut regenereringen. 

boppus

Sitat fra: Baldrian på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:54
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. februar 2015, klokken 12:04
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. februar 2015, klokken 10:26
Når det er ekstremt glatt kan den lille skli``ingen som er nødvendig for at bilen registrerer at hjulet roterer saktere være nok til at veigrepet er "oppbrukt", og at man får en uheldig hendelse.

Men som sagt, det fungerer jo helt fint selv med regen på full under de fleste forhold og i de fleste situasjoner. Det er kun på ekstremt glatt føre og når noen omstendigheter inntreffer samtidig at ting skjer.

Helt klart, og det er viktig at folk er klar over dette. Jeg lærte på den tøffe måten og det resulterte nesten i totalvrak og det som værre er. Man kan rett og slett ikke holde samme hastighet gjennom ekstremt glatte svinger som mange andre biler. En del kan sikkert også forklares med vekt og muligens andre ting jeg ikke har oversikt over.
Så framover blir jeg nok heller personen forrerst i køen når forholdene er slik som beskrevet over.

Blir det så dårlig føre, med blank våt is , tror jeg nok at jeg stopper og slenger på kjettingene som alltid ligger i frunken vinterstid. Med kjetting bak blir det forhåpentligvis ingen problemer med sleng på rumpa ihvertfall.
God plan så lenge man er klar over føret. Men jeg har blitt overrasket over plutselig overgang fra bra forhold til svært glatt og deretter tilbake igjen. Kjører jo i kystområder, og der kan det variere veldig. Den første av hendelsene skjedde når jeg kom over en bakketopp og begynte nedoverbakken på den andre siden. Etterhvert vokste det raskt på med sørpe, og bakenden begynte å flyte. Bilen la seg litt på skrå og fortsatte slik nedover - jeg hadde lyst å ta foten av pedalen og bruke bremsa litt, men ethvert forsøk på å lette resulterte i mer regen og  at bilen la seg mer på tvers. Var vel du som tipset om å vippe spaken i "N" her på forumet noe senere. Det ville funket.

Her burde vel ESP tatt over og koblet ut regenereringen.

+1
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Muffinman

ESP er stabilitetskontroll og styrer ikke pådrag/regen, det er vel kjent som traction controll eller lignende. ESP bremser hjulene individuelt for å kompensere for understyring eller skrens. ESP slår seg for øvrig ikke inn når bilen legger seg sakte på tvers, ihvertfall ikke før vinkelen er stor nok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA