Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Leaftekna2018, mandag 30. september 2013, klokken 08:05

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: bjorn_2390 på torsdag 10. oktober 2013, klokken 22:44
Har prøvd å lade i motorvarmerstikket, men "knappen" slår ut. Brukte EVSE-kabelen som føler med bilen.
Er derfor spent på hva jeg vil kunne oppnå, når begrensningen er Watt. Kursen er ellers på 16A.

...Altså hva jeg vil oppnå med ladekabelen som kan bytte mellom 6-9-12-15-laderen.
Her er det satt inn "effektbegrenser", som i praksis er det samme som ein sikring. Tanken med denne lik fordeling av motorvarmer. Eit antall stolper er kobla til ein felles 16A kurs, og ingen kan ta ut meir enn 600W, t.d. med og koble til kupevarmer. (Ofte 10-12 stk.)

For og rekne ut, Volt x Ampere = watt , dvs 230 V x 2,6 A = 600 W - dvs i denne stolpen kan du ta ut 2,6 A, som tilsvarer 600 W ved 230 V. Dvs 6 A blir fortsatt alt for mykje.

Men, det kan løyses. Om stolpene ellers er lite i bruk, så kan effektbegrenseren enkelt fjernes, flytte to kabler inni boksen - så er det gjort. Dermed er det mulig og ta ut t.d. 6, eller 10A, så lenge det ikkje er for mange andre forbrukere på kursen.

Er det mange andre forbrukere til motorvarmer kan du lade om kvelden, så startes motorvarmer (med ur) om morgen. Du kan ikkje bruke forvarme, då vil kanskje sikring gå.  Eller, det må legges opp ekstra kurs. Har du flaks er det plass til og trekke inn ekstra kabel i samme røyr - og dermed vil det ikkje bli så dyrt.

Her står det litt meir om effektbegrenser:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8866.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bjorn_2390

Sitat fra: TB på torsdag 10. oktober 2013, klokken 23:15
Sitat fra: bjorn_2390 på torsdag 10. oktober 2013, klokken 22:44
Har prøvd å lade i motorvarmerstikket, men "knappen" slår ut. Brukte EVSE-kabelen som føler med bilen.
Er derfor spent på hva jeg vil kunne oppnå, når begrensningen er Watt. Kursen er ellers på 16A.

...Altså hva jeg vil oppnå med ladekabelen som kan bytte mellom 6-9-12-15-laderen.
Her er det satt inn "effektbegrenser", som i praksis er det samme som ein sikring. Tanken med denne lik fordeling av motorvarmer. Eit antall stolper er kobla til ein felles 16A kurs, og ingen kan ta ut meir enn 600W, t.d. med og koble til kupevarmer. (Ofte 10-12 stk.)

For og rekne ut, Volt x Ampere = watt , dvs 230 V x 2,6 A = 600 W - dvs i denne stolpen kan du ta ut 2,6 A, som tilsvarer 600 W ved 230 V. Dvs 6 A blir fortsatt alt for mykje.

Men, det kan løyses. Om stolpene ellers er lite i bruk, så kan effektbegrenseren enkelt fjernes, flytte to kabler inni boksen - så er det gjort. Dermed er det mulig og ta ut t.d. 6, eller 10A, så lenge det ikkje er for mange andre forbrukere på kursen.

Er det mange andre forbrukere til motorvarmer kan du lade om kvelden, så startes motorvarmer (med ur) om morgen. Du kan ikkje bruke forvarme, då vil kanskje sikring gå.  Eller, det må legges opp ekstra kurs. Har du flaks er det plass til og trekke inn ekstra kabel i samme røyr - og dermed vil det ikkje bli så dyrt.

Her står det litt meir om effektbegrenser:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8866.0.html

Takk, TB, du bekrefter det jeg har trodd. Fint å få litt støtte på tankegangen.
Jeg har allerede tenkt tanken på forbikobling. Ikke helt redelig, men ikke utenkelig.
Takk også for link til annen sak.

Flott!  :)
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Et annet alternativ?
Altså:
Elbilforeningen selger rimelige ladekabler, sier de (kr. 1990,-).
Hva må til for at jeg på min 2012-modell, og 16A-kontakt, skal kunne bruke den? Eller kan jeg bare glemme det?
De skriver at generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening forklarer for den som måtte lure på hva de tekniske begrepene betyr. Men noen av oss satt bakerst akkurat den timen, så her trengs utdyping fra mannen i gata. 

What?



http://www.ladestasjoner.no/nyheter/127-elbilforeningen-selger-rimelige-ladekabler
Blå Euro-Leaf (2012)

leaf-newbe

den kabelen kan du ikke bruke på en leaf. det er en menekes hun-han kabel også kalt type 2.
om du skal bruke menekes stolpe må du ha en menekes til J-1772 (J-1772 er det pluggen til høyre i lade luka på leafen heter. blir også kalt japansk standard) mens menekes (også kalt Type 2) er Tysk/europeisk standard.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

leaf-newbe

dette er menekes til J-1772 som lar deg lade en leaf fra en menekes stolpe.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

bjorn_2390

OK. Så med denne kabelen, kan jeg lade Leafen min på Tesla-stasjoner landet rundt?

= ?

http://www.gd.no/nyheter/article6835890.ece
Blå Euro-Leaf (2012)

Electra

Som forholdsvis ny elbilist så minner dette mye om "mobil telefon verdenen" for noen år tilbake, da "alle" skulle ha sin standard plugg, og ingenting gikk om hverandre. Å tro at alle enes om en standard over natten er utopi. Til det er det for mange meninger og komersielle faktorer.

Tror den som klarer å lage en "universal" lader/kabel med mange "plugg"/"strøm" alternativer kan skyte gull. :)
Den må være universal i begge ender, altså den pluggen som skal i "veggen" og den som skal i bilen.
( I 110V-230V vedenen kalles det et adapter)

Knotten

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 04. november 2013, klokken 20:16
OK. Så med denne kabelen, kan jeg lade Leafen min på Tesla-stasjoner landet rundt?

= ?

http://www.gd.no/nyheter/article6835890.ece

Det er nok ikke så enkelt.
Tesla laderen sjekker hva som 'er i andre enden' og er det ikke en Tesla, så kan du nok bare glemme det, vil jeg tro.
- Håper jeg tar feil..?  ;D :-\
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

leaf-newbe

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 04. november 2013, klokken 20:16
OK. Så med denne kabelen, kan jeg lade Leafen min på Tesla-stasjoner landet rundt?

= ?

http://www.gd.no/nyheter/article6835890.ece

som jeg skrev i forige post. DU KAN IKKE BRUKE DEN KABELEN TIL Å LADE EN LEAF!!!
skal du lade en leaf fra en Menekes stolpe (også kalt Type 2) må du brukke en slik kabel.
http://www.ladestasjoner.no/images/Bilderartikler/blogg-20131030-kabel_160.jpg

det er ikke mulig å lade andre biler med en Tesla hurtiglader.
men på lik linje som det er mange stolper med shuko plugger så skal de nye stolpene ha shuko + menekes plugg dette er pga blandt annet tesla som krever mere strøm om den skal kunne lades opp innen rimelig tid.

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

bjorn_2390

Sitat fra: leaf-newbe på mandag 04. november 2013, klokken 21:29
som jeg skrev i forige post. DU KAN IKKE BRUKE DEN KABELEN TIL Å LADE EN LEAF!!!

...og dermed oppdaget jeg at de to kablene på linken IKKE er de samme. Jeg trodde i farta det var et lite og et stort bilde av den samme kabelen.

Men DET var det jo ikke!
Jeg ble også opphengt i den høyre kontakten i ladeluka på Leaf, som du nevnte... Sorry.

Ikke gi opp, da! Takk for tålmodighet, gode råd og utholdenhet  ;)
Blå Euro-Leaf (2012)

leaf-newbe

#55
lading av elbil er en skog.
og det er ikke lett å finne det riktige juletreet.

du skal holde tunga rett i munnen for ikke å bestille noe du ikke har bruk for.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Kvikken

Man skal virkelig holde tunga rett i munn bare for å bestille en elbil man har brukt for.

Mr.Zero

Sitat fra: glennha på søndag 17. november 2013, klokken 11:04
Man skal virkelig holde tunga rett i munn bare for å bestille en elbil man har brukt for.

Og ikke minst holde tunga i rett munn... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA