Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla-psykosen

Startet av Stiania79, mandag 11. november 2013, klokken 16:33

« forrige - neste »

TorAtle

Momentkurven ligner litt på en konstanteffektmotor som er strupet ved lave turtall, det er vel derfor elmotorer fungerer så godt uten gir.
2014 BMW i3

teslaslaven

Hvor mange tråder med standard-kjøpere som skal rasjonalisere motorvalget sitt trenger vi?  ::)

Lokführer

Mon tro om saken blir annerledes i fremtiden når man bytter ut det lille 85kWh batteriet med 110kWh eller 130kWh eller mer.

Performance har vel også en "racingtunet tractioncontrol" eller noe i den duren. Den tillater litt mer hjulspinn, noe som forklarer høy dekkslitasje.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

eledille

#48
teslaslaven: Siden ingen får prøve noe annet enn P, så opptar vel dette stort sett alle som ikke har lyst til å bruke 70 k på noe de ikke vet hva er, skulle jeg tro...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

laumb

Siden jeg er en av de som har S85 og fikk utlevert P85 som lånebil og fikk "umiddelbart" byttet mellom de to 2 ganger - så vil jeg si at forskjellen er merkbar under 50km/t.
Over dette er det hipp som happ. En eller annen klarer sikkert å måle seg fram til noe - men realistisk så oppleves disse som 2 stk helt identiske biler over 50km/t.

At det røsker og river litt ekstra under 50km/t med Perf er soleklart.

Philip Marlowe

Sitat fra: teslaslaven på tirsdag 05. november 2013, klokken 14:59
Hvor mange tråder med standard-kjøpere som skal rasjonalisere motorvalget sitt trenger vi?  ::)

Tja, for å snu dette på hodet. Hvor mange tråder med Performance-kjøpere som skal rasjonalisere motorvalget trenger vi?  ;D

Nå er jeg vel i ferd med å bevege meg i retning "Off-Topic" fra trådstarter, men det har vel blitt mer regelen enn unntaket her på dette forumet.

Det ble også insinuert i en annen kommentar her i denne tråden, at mange yngre og ubemidlede kjøpere helst ønsker seg P, men de kjøper S fordi det er så langt økonomien strekker seg. Slik jeg tolket konklusjonen var vel da at S85 ville få en høyere risiko enn P85.

Jeg må jo i erkjenne at jeg ikke er i kategorien yngre lenger, men for å bruke meg selv som eksempel, økonomien betyr selvfølgelig noe for mitt valg av S85. Ved levering i april så kan jeg nemlig betale bilen kontant uten mellomfinansiering til min nåværende bil blir solgt. Hvis det var viktig for meg med P, så hadde jeg enten måttet ventet lenge nok til at jeg hadde spart opp nok penger eller så hadde jeg vært nødt til å låne differansen. For meg er bil forbruk og ikke en investering jeg kan forsvare. Jeg vil ikke ha forbrukslån, selv ikke kortsiktige. Jeg vektlegger altså komfort og romslig økonomi mer enn ekstreme ytelser.

Som jeg tidligere har sagt, så blir det spennende å se hvordan forsikringsprisene utvikler seg for S85 og P85. Foreløpig er det ingen av oss som vet det - vi bare gjetter alle sammen.

Jeg kommer nok ikke til å angre på at jeg valgte S85 istedenfor P85. Derimot er det én ting jeg er sikker på at jeg kommer til å angre på: det er nemlig den dagen nyheten om at Tesla Model  S kommer med AWD. Hvorfor var jeg ikke mer tålmodig og ventet?  :'(
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

OW

Det var jeg som sa at det kanskje er flere yngre som kjøper S, uten at jeg har dekning for det, og eventuelt hva det vil si for ulykkesstatistikk er det også umulig å si noe om. Det var kun ment som et innspill i debatten om P / S i forhold til forsikring, og at det ikke er sikkert at det er P som får høyest tall på ulykkene, selv om det kanskje vil være det.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Stiania79

La oss se m vi får 10000 innspill på denne tråden :-)

Oppsummeringen blir:

A. Performance kjøperen er happy for sin bil

B. Standard gjerrigknakene som meg blir happy for sin bil

C. 60kw menigheten er happy

Summasummarum = Tesla topper norsk lundebarometer neste år. Og vi som har bestilt/fått bilen er ekstra happy når prisøkningen kommer så verditapet blir mindre :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

eledille

#53
Sitat fra: Stiania79 på tirsdag 05. november 2013, klokken 13:49
Fett at du satt purka fra Stuttgart på plass :-)

Jepp, det syntes jeg også 8)

Jeg vet ikke hvilken variant det var, men den hørtes veldig bensin-V8 ut. Det røyk ikke svart av den heller. Jeg var litt overrasket, jeg trodde den kom til å dra fra meg.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Stiania79

Sitat fra: eledille på tirsdag 05. november 2013, klokken 19:21
Sitat fra: Stiania79 på tirsdag 05. november 2013, klokken 13:49
Fett at du satt purka fra Stuttgart på plass :-)

Jepp, det syntes jeg også 8)

Jeg vet ikke hvilken variant det var, men den hørtes veldig bensin-V8 ut. Det røyk ikke svart av den heller. Jeg var litt overrasket, jeg trodde den kom til å dra fra meg.

Selv S85 drar fra en Panamera GTS (som testet i Motor billaget til Finansavisen) og den har V8....
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Zanka

Var ikke det en P85 + som ble testet i Finansavisen?
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

eledille

#56
Oppgitt 0-100 på GTS ser ut til å være 4,2, så den burde ha dratt fra meg også uten launch control. Man tjener ikke over sekundet på launch control. Hvis den har det i det hele tatt, da.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Stiania79

Se mellom aks tidene jeg postet tidligere i tråden! 0-100 vet jeg ikke men S85 gruser den på mellom aks :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

eledille

Det kan være forklaringen, litt kaldt vær og ikke varme dekk enda, så fikk den kanskje ikke sparket fra nok i starten til å holde unna.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA