Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Måle batteri spenning på PSA

Startet av Huntux, fredag 22. august 2008, klokken 09:41

« forrige - neste »

Huntux

Heisann, jeg er en ung herremann på 21 som kunne tenkt meg en elbil, jeg har ikke store veien til jobben og har sjelden noe særlig kjørelengde ellers. har hatt 2 fossilbiler men synes dette ble for dyrt.

Jeg jobber i en matvare butikk (ICA) og har ca 1,2 mil tur /retur til jobben totalt men det kan hende jeg må hente min samboer i ny og ne (som ikke vil ta lappen selv) og kjøreruten min kan da bli opp til 4 mil om dagen.

Jeg har tenkt mye på Buddy :) jeg liker utsende men jeg er mer opptatt av litt komfort ettersom jeg ikke er noe lettvekter (heller ikke så tung ca 110 kg  :-[ ) Men i det lange løp tror jeg at en buddy er det rette kjøp. Har lest meg igjennom ca det meste av forumet i helgen som var og valget gikk fra Buddy til Think City også tilbake til Buddy igjen. jeg har ikke store økonomien og ta av så Buddyen ser mer ut som rett valg for meg.

Jeg bor i Tønsberg og lurer også på hvor jeg kan få utført Service på elbiler ? med spesielt tanke på Buddy som jeg har lyst på så tror jeg neppe jeg kan kjøre opp til oslo uten å måtte ta en lang pause og lade ett sted :P


Det ble litt mye skriving i min først post men jeg håper at det ikke ble for mye til at noen ikke kan svare.

skriver igjen derfor mine spørsmål på nytt

1. Er buddy det rette valg for meg? økonomisk sett kan jeg ikke se for meg en annen bil for min lommebok.

2. utføring av service ? hvor mange år i mellom (måneder?) og kan dette gjøres på de fleste verksteder?

3. Batteri skifte ? gjøres dette på ett vanlig verksted eller må bilen "sendes" opp til hovedverksted eller kommer det i posten? (hehe har fått med meg at det er veldig tungt så jeg spør vell litt dumt nå :p )

Takk for svar! :)

Kristoffer
Tønsberg - 21 år uten elbil men meget nysgjerrig

Cobos

Siden jeg hverken har kjørt Buddy eller Think, men naturligvis sett begge to høres det ut som Buddy er perfekt for deg. Det eneste jeg kan se som problem med Buddy (bortsett fra det med service som noen andre kan svare på) er at den har begrenset med maksfart, rundt 80km/t sies det. Dermed hvis du jevnlig kjører på veier hvor 70-80km/t er veldig trafikkfarlig ville jeg vurdert Think en gang til. 

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

El rayo

Hei, Kristoffer,

spørsmålene får du nok riktigst svar på direkte fra fabrikken. Kewet Buddy: http://www.elbilnorge.no
Når du klikker på menyen til venstre kommer det fram flere undermenyer, det er lett å finne svar på det du lurer på. Høyden din kan være mer til hinder enn vekta; personer over 2 meter har det ganske trangt i Kewet.

Med begrenset økonomi bør du kanskje vurdere en brukt Kewet (modellene før Buddy). Kewet har de mest forutsigbare faste utgiftene sammenlignet med andre brukte elbiler. Det skyldes det forholdsvis rimelige blybatteriet, men selv det koster 19.000,- + moms og arbeid. Levetiden oppgis til 2 - 5 år. Lengst levetid får batteriet når det holdes toppladet; det er en fordel å kunne lade både hjemme og på jobben.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Hei Kristoffer.
Dersom du ønsker en prøvetur i en PSA bil, så kan du ringe meg på 95991227

Jeg har en Peugeot 106 og en Citroen Saxo som begge er klar for levering nå, og jeg har noen Peugeot Partner som du også kan prøve. Partnerne er ikke til salgs. Men jeg bor i Tønsberg og jeg gjennomfører service på disse bilene, så dersom de faller i smak så har du kort vei for hjelp.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

ilmarw

Det er veldig lite vedlikehold på en Buddy, man trenger ikke tenke på batteriene, og i bruksanvisningen (som er på 10 små sider :-)) er det anbefalt å ha bilen på service hvert år eller evt. hvert 10.000 km. dersom det kommer først. Dersom det ikke er noen deler som må byttes/ fikses, koster dette 1250 (inkl. moms). Hvordan du skal få den til Oslo er jeg ikke sikker på, men det er mange i Norge som har en Buddy utenfor Oslo. Fabrikken leter akkurat nå etter samarbeidspartnere (http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=59).

Fra http://www.elbilnorge.no/index.php?name=News&file=article&sid=26&bakgrunn=service :
Oslo-området gjøres service på vår fabrikk på Økern. I Stavanger, Bergen, Kristiansand og Trondheim har vi etablerte servicepunkter.

Så du må vel til en av disse byene... Spør dem!

ilmar
Polestar i bestilling

kal-el

Hei Kristoffer.
Jeg kan absolutt anbefale Buddy til ditt formål :)  I forhold til økonomi og brukervennlighet er den av de beste synes jeg. Blybatteriene har mange gode egenskaper, som at du ikke trenger å bekymre deg for når man skal fylle på vann (null vannfylling :)) og når man må lade ut batteriene helt. Man kan lade når man vil og helst så ofte som mulig, det har batteriene bare godt av. Det er riktig at den på flat vei har en maksfart på 80km/t. I nedoverbakker kan du maksimalt få den opp i 100km/t. Oppover går det noe tyngre. Så Buddy er ikke noe for den som har et inderlig ønske om å kjøre fortere enn alle andre. På den annen side er det få steder i Norge det er lov til å kjøre fortere enn 80 ;) Det er en stor fordel å ha lademulighet hjemme og/eller på jobb.

Fabrikken har en god del kontakter rundt om i Norge og kan nok instrurere lokale verksteder ved behov. Er det spesielle ting (som å bytte batterier) så koster det heller ikke veldig mye å bruke et firma som frakter biler til å frakte bilen til/fra Økern. Hør gjerne med fabrikken om dette også.
Lykke til med valget:)


Oslo, har hatt Buddy siden 2005

elektrolux

#6
Jeg ville annbefalt en Vectrix El Scooter.

Flett ny til 65000 kr, og omtrent vedlikeholdsfri. Den vil ikke merke vekta di, og når det gjelder høyden så gjelder " sky is the limit "

Mangler riktignok tak, men vil anta at du kommer fram rimelig tørr grunnet helkåpe. Komforten er på topp, og sykkelen framkaller positive tilbakemeldinger hos alle som ser den. Stort mer miljøvennlig blir det heller ikke med i underkant av 1 kWt forbruk / mil. Med NiMh batteri kan den lades når som helst.

Vectrixen banker også alle andre på¨aks med unntak av Tesla'en til 800K

Forløpig er den typegodkjent som mellomklasse sykkel, og krever at du er 18 år og har motorsykkelsertifikat, men håpet er at 16 åringer kan kjøre den som en 125cc motorsykkel slik det er i "alle" andre land.

Jeg betaler 1400 NOK med delkasko og fri km i forsikring, så dette er billig moro.

Se: Vectrix-scooter.no
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Huntux

#7
SitatHei Kristoffer.
Dersom du ønsker en prøvetur i en PSA bil, så kan du ringe meg på 95991227

Jeg har en Peugeot 106 og en Citroen Saxo som begge er klar for levering nå, og jeg har noen Peugeot Partner som du også kan prøve. Partnerne er ikke til salgs. Men jeg bor i Tønsberg og jeg gjennomfører service på disse bilene, så dersom de faller i smak så har du kort vei for hjelp.

Hei du! jeg sykler eller kjører mye med min mor forbi der du bor :) (det vil si der jeg tror du bor... Basbergveien fra Olserød ellerno.

Jeg bare lurer på om det er mye å holde styr på med en elbil ? service etc. jeg lurte også på hvor mye du skal ha for Peugeot 106 og Citroen saxo. sistenevnte er grønn ikkesant ?

svar meg gjerne på epost! helland.kristoffer(@)gmail.com
Tønsberg - 21 år uten elbil men meget nysgjerrig

bkv

Hei

Jeg har prøvekjørt Buddy noen mil og kan tenke meg at den passer til ditt bruk. Det er vel ikke så bratt der du bor, så terrenget burde egne seg. Kjørelengden du snakker om er innenfor det en Buddy klarer.  Buddyen har mye for seg, og vis du ennå ikke har prøvekjørt den, bør du gjøre det.

For mitt vedkommende ble det ingen handel. Det er for mange bratte bakker der jeg bor. Når det gjelder økonomien i el-bilen: Har du regnet på det? Hviulken batterikostnad pr km. bør du budsjettere for en Buddy?
Mitsubishi i-Miev 2012.

ilmarw

Vel, nye batterier koster jo 19.000 (pluss moms, tror jeg), og de varer ca. 19.000 kilometer (avhenger av veldig mye), så man må jo regne ca. 1 kr./km.

ilmar
Polestar i bestilling

Baltor

Hvis det ikke er mer enn 2 som skal kjøre samtidig vil jeg anbefale en Partner eller Berlingo varebil. Disse dukker opp på Finn stadigvekk.
Kjempegode seter og bra komfort for storvokste. Solid bil med lite krøll. Ekstra stor innvendig takhøyde. Enormt bagasjerom.
Lykke til
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA