Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker kjøpe takstativ til Think

Startet av morkm, fredag 03. oktober 2008, klokken 09:30

« forrige - neste »

morkm

Kan noen gi meg gode råd...

Jeg tror batteriene i min Golf CityStromer er på god veg til å bli utskiftningsklare. Jeg har i dag Sonnenschein Dryfit Electric vehicle som jeg tror en av type BlyGel. Jeg har kontaktet noen batterileverandører som skal ha blodpris for tilsvarende ... fra 3000 til 5500 +mva og frakt per batteri...

Jeg lurer på om det er noen her på forumet som har funnet disse eller tilsvarende til en rimeligere pris??

Jeg lurer også på om jeg kunne ha brukt en billigere type batterier med mitt kjøremønster....  Jeg kjører egentlig bare 1.5-2  mil før jeg lader igjen  siden jeg har lademulighet på jobb og hjemme...  jeg har egentlig ikke behov for en kjemperekkevidde på bilen. Kunne jeg da bruke en billigere type batterier???

Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rio

Sitat fra: morkm på fredag 19. september 2008, klokken 11:23
Kan noen gi meg gode råd...

Jeg tror batteriene i min Golf CityStromer er på god veg til å bli utskiftningsklare. Jeg har i dag Sonnenschein Dryfit Electric vehicle som jeg tror en av type BlyGel. Jeg har kontaktet noen batterileverandører som skal ha blodpris for tilsvarende ... fra 3000 til 5500 +mva og frakt per batteri...

Jeg lurer på om det er noen her på forumet som har funnet disse eller tilsvarende til en rimeligere pris??

Jeg lurer også på om jeg kunne ha brukt en billigere type batterier med mitt kjøremønster....  Jeg kjører egentlig bare 1.5-2  mil før jeg lader igjen  siden jeg har lademulighet på jobb og hjemme...  jeg har egentlig ikke behov for en kjemperekkevidde på bilen. Kunne jeg da bruke en billigere type batterier???



Hei,

Vi skal få fikset batterier som er vesentlig billigere enn det. Jeg er akkurat tilbake, men regner med å se på dette neste uke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

El rayo

Spørsmålet i overskriften kan ikke besvares med få ord.
http://www.batteryuniversity.com/
er et sted å begynne å samle kunnnskap.

"Jo mer du kan, desto mer skjønner du at du ikke vet." Noe slikt sier de på Elbil Norge som har holdt på med blybatterier i elbil i over 10 år.

Sitat fra: morkm på fredag 19. september 2008, klokken 11:23
Kunne jeg da bruke en billigere type batterier???
Du kan bruke batterier som er billigere i innkjøp, men de vil ha en vesentlig kortere levetid.

Sitat fra: morkm på fredag 19. september 2008, klokken 11:23
Jeg kjører egentlig bare 1.5-2  mil
Blybatterier får lengere levetid jo mindre av kapasiteten man tar ut før opplading. Blybatterier får lengere levetid jo mindre strøm man trekker. I praksis betyr det at et mindre batteri tåler færre ut- og opp-ladinger enn et større batteri i samme bil.

Man må også tenke på hvor ofte man "gidder" å bytte batteri. Har du bare akkurat nok til å komme fram må du kanskje bytte batteri to ganger i året.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#3
Her er en som påstår å kunne gjenopplive døde bilbatterier og bruke dem i elbil.

Prossessen er visstnok hemmelig.
Jeg har funnet lite matnyttig info og det sies ikke noe om han er fornøyd med å kunne kjørte en tur rundt kvartalet på en lading. Har heller ikke funnet noe info om hvor mange ganger han kan lade batteriet igjen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

morkm

Hei og takk for nytting informasjon..

Som noen andre her på forumet har nevnt for meg, og som jeg ikke syntes var en dårlig ide. Hva med å bruke 12v batterier, paralellkoble 2 og 2, 8 par i serie??? På dene måten kan man komme opp i ganske mange amp med like mange volt, og jeg tror det skal la seg gjøre plassmessing?!?
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rav4_EV

SitatHva med å bruke 12v batterier, paralellkoble 2 og 2, 8 par i serie???

Dersom du parallelkobler bør du lage to strenger i steden for å parallelkoble hvert par. Dette vil være sikrere og gi lenger batterilevetid.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Catalyzator

Sitat fra: El rayo på lørdag 20. september 2008, klokken 20:04
Her er en som påstår å kunne gjenopplive døde bilbatterier og bruke dem i elbil.

Prossessen er visstnok hemmelig.
Jeg har funnet lite matnyttig info og det sies ikke noe om han er fornøyd med å kunne kjørte en tur rundt kvartalet på en lading. Har heller ikke funnet noe info om hvor mange ganger han kan lade batteriet igjen.

Problemet er markedskreftene som ikke under noen omstendigheter vil godta et slikt projekt.
En slik prosess vil gjøre batteriproduksjonen til en mindreverdig kapitalforrentende bedrift på
verdensmarkedet og det vil fabrikkene og politikerne aldri godta uansett hvor grønt og miljøvennlig
det er i utgangspunktet. Det eneste verdens markedskrefter vil godta er utvikling av teknologier som
de store og sterke tjener seg ennå større og sterkere på.

Trist men desverre sant.  8)   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

morkm

Hei Arne Magnus...

Mener du at jeg bør seriekoble 8 battterier to ganger for så å føre hver 8+8 pakke i egen kabel til koblingsboksen?? det er litt problematisk siden jeg har seks batterier forran og 10 bak... eller tenker jeg helt feil?? Da må jeg vell trekke helt nye tykke kabler fra koblingsboksen til bakre batterikasse....
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rio

Sitat fra: morkm på søndag 21. september 2008, klokken 16:51
Hei Arne Magnus...

Mener du at jeg bør seriekoble 8 battterier to ganger for så å føre hver 8+8 pakke i egen kabel til koblingsboksen?? det er litt problematisk siden jeg har seks batterier forran og 10 bak... eller tenker jeg helt feil?? Da må jeg vell trekke helt nye tykke kabler fra koblingsboksen til bakre batterikasse....

Hei,

Det er litt komplisert for "våre" biler, ettersom vi også må ha et felles "midtpunkt" til BMaS.

Har du kjøpt 12V batterier, eller ser du fremdeles etter batterier? Jeg skal forsøke å sjekke denne uken. Regner med jeg får tid.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morkm

#9
Hei igjen... Rio.... og velkommen hjem fra Rio...  ;D

Nei jeg har ikke kjøpt noe enda.. og jeg leter fortsatt.... Jeg skal reise til Hamburg på jobbtur i fra tirsdag i neste uke men har du tid, og muligheten til å sjekke noen av dine kilder til batterier hadde jeg blitt kjempe happy...

Hei til Arne Magnus
Kan du forklare meg teorien bak påstanden om at batteriene har bedre av og at det blir sikrere om man seriekobler 8 og 8 og legger deretter 8 og 8 i parallell? Jeg tviler ikke på at det er riktig men det hadde vert int å vite hvorfor!?
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Rav4_EV

Dersom en celle i et batteri skulle kortslutte vil det ved parallelkobling av to batteri gi over 2 volt å fordele over de resterende celler i det batteriet med kortsluttet celle. Dette kan være nok til at batteriet overlader de andre cellene og tar fyr. Problemet er størst ved parallelkobling av 6 volt batteri, men kan også skje ved 12 volt. Det sikreste er to hele strenger der en kortsluttet celle vil gi minimal spenningsøkning over de andre cellene.

Flere biler har brent i USA der parallelkobling av batteri har vært årsak.

Dersom du har plassproblemer kan du dele det opp i 2 +2 strenger.

Allerhelst bør du dytte inn noen 6 volt  batterier slik at du kan bruke kassene/kablene som de er.

Det er teknisk den beste løsningen!

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

bosonic

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 22. september 2008, klokken 10:23

Flere biler har brent i USA der parallelkobling av batteri har vært årsak.


Hjeelp, hva skal vi Kewet og Buddy eiere si til dette??
Vi har heller ikke en avansert BMS som kan gi oss alarm dersom en batterifeil plutselig skulle oppstå.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

morkm

Hei igjen Arne Magnus og takk for meget god forklaring...

Tanken bak forslaget var jo at ved å parallellkoble 2 og 2 12v og sette in 8 slike par i serie var at man da kunne få flere amp med relativt mye rimeligere 12v blokker (samt at det også er mye mer tigjengelig i forskjelling størrelser) og allikevel ha 96v spenning...

Har Kewet og Buddy parallellkoblede blokker ??? Da kan vel ikke sjangsen være så veldig stor for det du beskriver ??? BMAS vill jo også gi meg beskjed om jeg har en dårlig blokk på en av sidene.... vill den ikke??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

andreash

Hei..

Jeg kan varmt anbefale exide maxxima 900 DC 12v batterier.. veli utsalgspris er vel ca 3000kr stk, men med litt godsnakking med sønnak direkte. får du de for ca 1600kr stk..

50Ah - ca 800Amp (startstrøm v 0 grader C)

De er iallefall svært gode batterier, og brukt i flere konverterte biler. Bla denne:

http://www.austinev.org/evalbum/632
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA