Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da er Zebra-batteriet vårt kaputt også

Startet av Ellis, tirsdag 05. november 2013, klokken 19:31

« forrige - neste »

Ellis

Hei
Har en Leaf 2011 importert fra Nederland. Har ikke brukt hurtiglader før, men skulle teste det første gang på fredag. Testet på Fortum sin hurtiglader i Sarpsborg. Plugget inn, og sendte SMS. Lading startet og alt så bra ut. Men stoppet etter kanskje 1-2 minutter. Koblet fra og testet igjen, samme resultat. Ringte de og fikk de til å starte ladingen for meg uten bruk av SMS, da jeg trodde det kunne være noe med mobilabonnementet. Men den gang ei. Testet to ganger, med samme resultat. Kjørte deretter videre til Ishavsveien sin lader på Svinesund og gjorde to forsøk der også, akkurat samme reslutat. Min konklusjon er at det er noe feil på bilen (eller noe jeg gjør feil) og ikke laderene. Reslutatet ble en laaang dag på Nordbysenteretmed treg lading før jeg kom meg hjem! Skal teste på ABB i dag, så får vi se om jeg får det til. Om ikke må den vel inn på Nissan for sjekk.

Er det noe tips eller triks en må gjøre ved hurtiglading. Sjekket og bilen min er klar for oppdatering ONBOARD CHARGER & BATTERY CONTROL P3227, men skal vel kunne hurtiglade likevel?


Nissan Leaf, sølv.
Asker

tomrh

Første gang jeg prøvde så fikk jeg feil flere ganger på rad fordi jeg ikke hadde presset chademo-pistolen godt nok inn. Det skal si klikk, hvorpå laderen etter noen sekunder responderer med "Sikkerhet OK". Kom du forbi denne meldingen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ellis

Jeg er litt usikker på om jeg gjorde det riktig. Mulig jeg var litt stesset og derfor ikke fikk det til. I går testet jeg på ABB sin lader på Billingstad, og det fungerte utmerket.. Så mulig jeg nå var litt mer obs på at jeg skulle sette pistolen korrekt inn, men i de to andre tilfeller fikk jeg også OK melding på lader. Så mulig jeg var uheldig forrige fredag, men irriterende i alle fall..
Nissan Leaf, sølv.
Asker

T-Max

Jeg skulle for første gang bruke en hurtiglader med betalingsløsning og jeg valgte den ved McDonalds ved Sarpsborg. Jeg fikk ikke til noenting der, bare en kryptisk feilmelding. Måtte gi opp etter hvert.

Jeg meldte fra om dette til Fortum og fikk dette svaret fra de:

21.10.13: Jeg forstår at dette oppleves som en dårlig start, men det er dessverre 1 hurtiglader som hvor ikke den nye Euro-Leafen kan lade. Så fort vi ble klar over dette problemet så kontaktet vi leverandør for å gjøre nødvendige tiltak. De kommer til Sarpsborg mandag neste uke for å oppgradere hurtigladeren.

Vi vil opplyse om dette på våre hjemmesider, takk for innspillet!

---

Dette gjaldt riktignok bare den nyeste LEAF'en, men kan det ha noen sammenheng alikevel?
2019-11 LEAF Tekna (leasing)
2013-09 LEAF Tekna 6,6 kW (solgt)
2007-01 Ford S-Max (solgt)

Ellis

Tror ikke det var det. De opplyste dette til meg på telefon, men jeg har en 2011 modell. Må få sjekket det, selv om det nå virker...
Nissan Leaf, sølv.
Asker

leaf-newbe

det som er viktig om en har problemer (om det er her på forumet eller andre steder) altid viktig å oppgi riktige opplysninger om bilen (model, år, mnd, utgave og når det gjelder leaf så er det viktig å vite hvor den er produsert)
derfor anbefaler jeg alle å opprette en signatur her på forumet som oppgir relevant info om bilen/bilene du har.
da blir det lettere for folk å hjelpe og å gi riktig info relatert til din bil.
signatur opprettes her: http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;area=forumprofile


mulig det er dette de henviser til når de mener at noen hurtigladere ikke kan lade den nye leafen.

fra ladestasjoner.no
"Et overraskende problem?

«Alle» venter på at de kan sette opp såkalte universelle hurtigladere. Det vil si at de har lading for CHAdeMO (japanske elbiler), Combo/CCS (først for VW e-up! og BMW i3) og AC Type 2 uttak med 22 eller 43 kW (svært aktuelt for Model S, etter hvert også for Renault Zoe).

Siden nesten alle venter på alt skal bli klart, har den planlagte etableringen av mange av de nye laderne blitt forsinka. Før sommeren fikk vi høre at ventetida skyldtes avklaringer rundt den nye Combo-standarden. Nå er det i boks, ingen produsenter venter lenger – utstyret kan settes i produksjon.

ChademoMen så har det dukka opp et nytt problem. I hvert fall hvis vi skal tro hva ABB formidler til oss. CHAdeMO-løsningen har kommet i en ny versjon – 1.0, den forrige het 0.9. Nye biler har nå 1.0 og etter noen småjusteringer (og vi har hørt om én stasjon hvor hovedkortet måtte skiftes ut), kan nye «CHAdeMO-biler» med versjon 1.0 lade på 0.9-stasjoner, f.eks. siste modell Nissan LEAF.

Naturlig nok ønsker produsentene at ladestasjonene framover skal ha siste programversjon 1.0. I hvert fall er det hva ABB ønsker å produsere av hurtigladestasjoner med såkalte multiprotokoller (håndtere minst tre ladeløsninger): universalutgavene av Terra 53 for hurtiglading og Terra 23 for semihurtig.

ABB har bedt CHAdeMO-organisasjonen om å bekrefte 1.0-versjonen, i det minste hva som må være av hard ware – for soft ware kan alltids oppdateres i ettertid. Men, igjen i følge ABB, CHAdeMO formidler nå at de har 1.0 under testing for verifisering, 1.0 på ladestasjonssiden for å lade 1.0-biler. Komplisert? Endelig bekreftelse er utsatt i tre til fire måneder. Vi siterer situasjonsbeskrivelsen til ABB:

ABB hurtigladerChademo organisation informed us that the tools and test protocol for CHAdeMO 1.0 verification will only become available by Dec of this year. As a direct result we will not be able to ship Terra 53CJ systems before January 2014 (the T53CJ is natively designed to support CHAdeMO 1.0 as you know, we also expect that we will be the the first company to have Chademo 1.0 + CCS multioutput systems in the market ). Based on this information our new planning for Terra 53CJ systems ready for shipment from the factory in Hungary (including CHAdeMO 1.0 certification) will be the middle or last week of January 2014." 
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA