Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk og rekkevidde LEAF

Startet av X-silverado, søndag 03. november 2013, klokken 13:43

« forrige - neste »

X-silverado

Er det noen som har vært borti problem med startsperre som lever sitt eget liv.
Feilen beggynte etter at bilen for 3 gang hadde byttet varme apparat  >:(.
Begynte først av og til når en skulle starte så hørtes ikke rele klikket og energi indikator gikk ikke opp, så
begynner startsperre lyse å blinke. :-[
Slo av og på teninngen noen ganger så kom den, inntil en dag da den nektet og måtte hentes av Falken.
Når dette skjer virker heller ikke lading så det er ikke mulig å lade den.
Var inne og fikk ny controller og probleme var løst etter 4mnd på verksted.
Dette holdt i 4 mnd og nå er det pån igjen :-( noen som vet hva dette kan være ??
Bor i Bergen og mottar min første elbil 15/11-10 en svart Think city.
som overtok etter min kjære tørste Silverado 6,5td.
Venter nå på min S85 :) som skal overta for min pajero.
S85 Grå, panorama, Luft, Lyd, Lys, Tech, Vinter, Park, 19" bekreftet 07/10-13

hma

Kan du beskrive litt mer eksakt hva som er byttet/reparert på bilen din?
Skriv om hendelsene i kronologisk rekkefølge, så er det lettere å forstå.

Har varmekolben blitt byttet 3 ganger?  Eller har kontakten til varmen blitt flyttet til AirCondition-uttaket, eller har PCU ("kontroller") vært ute for reparasjon og bytte av sikring?
Hvilken årsmodell / VIN-nummer er din bil?

Hvilket verksted har utført reparasjoner på bilen din?

Jeg sitter med et inntrykk av at dette ikke nødvendigvis har noe med startsperren å gjøre.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

belgarath

Nå vet jeg ikke om jeg skal kuppe denne tråden, men det høres veldig likt ut som min.
Min begynte med å ikke ville starte, bare blinket på power limit lampa. Det ga den seg med etter å ha blitt toppladet (fra ca 80pst). Nå vil den ikke lade. Den hadde ikke ladet på jobb i går, så jeg lurte på om noen hadde vært morsomme og tatt strømmen, men når jeg setter den på lading hjemme, ser jeg at det er strøm på ladekabelen, proximity sensor trigger og kjølevifter går, men ladesymbolet tenner ikke.
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

hma

Sitat fra: belgarath på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 12:21
Det ga den seg med etter å ha blitt toppladet (fra ca 80pst). Nå vil den ikke lade.
Vil ikke batteriet lade selv om du kjører bilen et stykke og lader den litt ut?
Jeg tenker litt på om du kan ha problem med kalibrering av SOC, dvs at batteriet er kjemisk fullt, men elektronikken i BMI tror batteriet ikke er fullt.

Om lading overhodet ikke starter må du sjekke feillamper både i bilen og på ladekladden. Om dette ikke gir noe resultat, må du kjøre bilen til et sted hvor du kan lese ut diagnose.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

belgarath

Beklager sein respons, men jeg jobber lange dager.
Bilen ladet til 100 pst før jeg kjørte på jobb på mandag. Den står på ca 78pst når jeg parkerer og setter inn laderen. Bilen står så i 13 timer mens jeg er på jobb og jeg ser at den ikke har ladet. Jeg kjører hjem og parkerer med energimåleren på ca 45. Jeg setter på laderen og det meste skjer som det pleier, klikk i ladestasjon, vifte på batteriet starter, den grønne lampa for nettstrøm lyser, men ikke ladelampa.
Bilen er nå nede i underkant av 30 og jeg kan ikke kjøre den til Trondheim.
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

X-silverado

Hei igjen ble litt borte her  :o
De skal ha bytte varmekolben på Mathisen 3 ganger nå har de også limt en masse isolasjon rundt den som skulle hjelpe, pluss hele hjernen en gang.
Det som skjer nå er at bilen fungere helt fint og kan ha stått på lading hele natten.
Når jeg skal kjøre så kommer bare powerlimit lyse og den blinker på startsperre lyset.
En hører ikke releet som slår inn heller og ikke beveger forbruks indikatoren seg heller.
Når dette skjer tar den heller ikke lading? Når en stikker inne laderen skjer det ingen ting.
Dette kan skje med fult batt eller halvt.
Så noen ganger hjelper det å slå tenningen av og på mangen ganger mens en bruker stygge ord,
vet ikke hva som funker tenningen eller ord men så kommer den. Men innemellom kan det ta en dag før den vil virke igjen.  ???
Tror selv det er en dårlig kontakt et sted, men vil ikke plukke for mye da Mathisen tar det på garantien. Så nå står den hos de.
Noen som vet om det er mulig å koble ut denne sperren ??
Bor i Bergen og mottar min første elbil 15/11-10 en svart Think city.
som overtok etter min kjære tørste Silverado 6,5td.
Venter nå på min S85 :) som skal overta for min pajero.
S85 Grå, panorama, Luft, Lyd, Lys, Tech, Vinter, Park, 19" bekreftet 07/10-13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA