Hva er verst? Lade 100% eller dyp utlading?

Startet av Zero-talent, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 11:37

« forrige - neste »

Zero-talent

Er i den situasjonen at jeg må velge mellom to onder, enten lade til 80% og komme til jobb med kanskje ned mot 5% på det verste (brukte 70% av batteriet i dag), eller så må jeg lade til 100% (bruker timer og får stort sett til at den er på 99-100 men fortsatt lader når jeg kjører. Så da er det vel den "usynlige" biten av batteriet som ikke er fylt opp). Foreløpig er det ikke noe alternativ til å lade til 100, for da rekker jeg ikke lade opp nok mens jeg er på jobb, men med 16A lader kan man jo velge litt mer. Så hva er verst for batteriet?
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

elektrolux

Tomkjøring er nok verst.

Lader du nesten helt opp på jobb like før kjøring nyter du også fordelen med et varmere batteri, som igjen gir lengre rekkevidde.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

ellers så kan du jo satse på kjøpe deg en kjeledress på felleskjøpe til 300 kr eller hva dem koster og noe gode sko og kjøre hjemm med eller +10 i bilen og ikke + 20 ;)
hvis du ikke alt har gjort det her da?
er det Tønsberg Porsgrunn som er turen som er utfordring?
kan prøve og sette ned farten din litt og da,men kanskje ikke så kult....eller fylle litt mere luft i dekka? eller har kanskje prøvd alt sammen?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke det å lade batteriet opp til 100% som er problemet, det er det å la bilen stå med 100% lading over tid. Så lenge du bruker bilen rett etter den når 100% så er nok dette det beste alternativet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Zero-talent

Takk for tips og innspilll. Jeg kjører fra Horten til Porsgrunn ja. Er stort sett ikke noe stort problem, bortsett fra de ekle dagene med masse regn og vind og vann på veien. Og så er det om å gjøre å komme fram med såpass mye strøm at jeg faktisk rekker lade nok til hjemturen... De fleste dagene bruker jeg mellom 50 og 60% på de 74km.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA