Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye batteri åt elscooter

Startet av Griffel, lørdag 26. juli 2008, klokken 12:19

« forrige - neste »

Griffel

Petter Hieronymus Heyerdahl har i bladet «Klima» skrevet en kronikk: «Bruk biomassen smart.» Hvor han viser hvordan bilbruken i Norge kan bli klimanøytral.

«Norge har ledige ressurser av biomasse tilsvarende en energimengde på omtrent 30 TWh. Beregninger utført av Norsk institutt for skog og landskap, viser at vi kan regne med at omtrent 20 TWh kan komme fra skogen. Resten vil komme fra andre kilder som avfall fra storsamfunnet, biogass, avfall fra bioproduksjon og foredling slik som halm, kornavrens, slakteavfall, presskaker og skall.»

Poenget er at dersom dette benyttes til fyring istedet for biodiesel eller etanol kan det frigjøres nok elkraft til å drive hele den norske bilparken om alle kjøper plugin hybrider PHEV  (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).

«Klimanøytral transport
Energibedriftenes landsforening har beregnet at dersom hele transportsektoren går over til PHEV, vil det kreve rundt ti TWh strøm. I første omgang skulle man tro at denne strømmen måtte importeres, men vi har et alternativ: Vi bruker nemlig over 30 TWh strøm til oppvarming.

Her kommer bioenergistrategien inn. Den skal utløse 14 TWh ny bioenergi. Anta at fire av de 14 TWh erstatter oljefyring. Hvis resten brukes til å erstatte elektrisk oppvarming vil det frigjøres ti TWh strøm. Dette er nok til å drive hele bilparken i Norge dersom de var PHEV. Da ville forbruket av drivstoff reduseres til rundt ti prosent. Og dette er jo nettopp så mye som vi kan lage av resten av biomassen. Denne kombinasjonen av varme og biodrivstoff kan dermed gi oss helt klimanøytral transport i Norge.»

Hele kronikken:
http://www.cicero.uio.no/fulltext/index.aspx?id=6262

De som er interesert kan abbonere på bladet Klima her (Interesant blad og gratis):
http://www.cicero.uio.no/klima/subscribe.aspx

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Dette har vi diskuterte litt på forumet tidligere. Å bruke elektro varmeovner til oppvarming er sløsing med strøm. Å legge til en skatt ved kjøp av disse kunne ha vært noe.
Veldig bra å ha noen figurer til å argumentere saken. Strøm til elbiler kommer ikke fra kullkraftverk men CO2 nøytral biomasse om viljen er på plass.

Biomasse er lagret solenergi akkurat som smeltevann på fjellet. Veldig greit at vi kan velge å bruke den midt i vinter mens solceller og fangere brukes på de andre årstider.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA