Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE

Startet av teralv, fredag 08. november 2013, klokken 11:20

« forrige - neste »

teralv

I mangel av norske manualer til min Leaf, så har jeg noen spørsmål som kanskje kan finnes svar på her.

   1:    Når en bruker TIMER for varme om morgenen til f.eks kl 0800 - når starter herligheten å varme? 30 min før, 60 min, 2 timer? Eller er dette litt smart og kjenner på utetemp og starter deretter?  Hvor mange KW går med? Bruker den siste brukte temperatur i bilen, eller varmer den på fastsatt temp bestemt av en setting i hjernen på bilen?

   2:   Orginale ladekabelen som følger med er bare 10 amp - 2200 watt. Hva koster sånn ca en 16 amp ? Hva er største laderen en kan kjøpe som er portabel og ikke fastmontert?

Priser på slikt? Finnes det noen kabel en kan bestemme ampere i kontrollboksen?

Noen som har en brukt 16 amp lader for salg?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

cra

Hei!

Hvis du stiller inn med app'en stiller du inn når varminga skal starte, og du bestemmer selv hvor lenge i forveien varminga skal foregå. Jeg har ikke sjekket hvor lang tid i forveien varminga starter ved programmering av fast timer i bilen; det har jeg aldri brukt. Hvor mye den trekker tror jeg vil variere etter utetemperatur, men max 6kW. Det sies at hvis du er tilkoblet med 10A lader så vil det kunne være nødvendig å spise litt av batteriet for å forvarme bilen.

2013-modellen skal visstnok bruke innstilt temperatur, mens 2011-2012 har fast temp på 25 grader.

Du kan starte forvarmingen manuelt etter behov fra app'en, og du kan jo også programmere timer kvelden før med mannuell forvarmingstid (du setter starttid for forvarminga) basert på væremelding og temperatur kvelden før.

Skal du først ha ny/ekstra kabel anbefaler jeg en programmerbar en. Da kan du lade på 6-16A etter behov. Har selv en slik i bilen; mye mer praktisk uten kladden, og den med kladden henger alltid klar i garasjen. :)  De koster vel rundt 4-6000kr ca, trur jeg? Så en i salgsforumet her som skulle selge; vet ikke om den er solgt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

teralv

Takk for svar.

Min bil er førstegang registrert jan 2013 - europa Leaf.
Vet ikke hva det betyr ang settings av timer gjort i bil. Det ønsker jeg mer info om.

Prøvde det her om dagen, da skulle bilen være klar til 0810 - kom til en neddugget bil innvending (stod i garasje), og det var veldig varmt inni. Hadde vert mer behagelig å komme til kald bil. Hvor dugget kom fra vites ikke, da bilen var helt tørr inni dagen før.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

cra

Jeg har også erfart dugg på vinduet ved bruk av forvarming. Veldig irriterende. :(  Hvis du parkerer i egen garasje kan du evt. prøve å ha et par vinduer på gløtt og se om det hjelper? Ikke en ønskelig eller permanent løsning, da.  :-\   Jeg tror problemet skyldes at det er mye fukt enten i systemet eller i matter etc, og så lenge vunduet er kaldt så kondenserer luftfuktigheten der.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Jeg har aldri opplevd dugg ved forvarming, men jeg bruker AC mye og kjører stort sett over en halvtime så bilen rekker å tørke luften.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leif Leaf

Sitat fra: teralv på fredag 01. november 2013, klokken 09:29
Takk for svar.

Min bil er førstegang registrert jan 2013 - europa Leaf.
Vet ikke hva det betyr ang settings av timer gjort i bil. Det ønsker jeg mer info om.

Prøvde det her om dagen, da skulle bilen være klar til 0810 - kom til en neddugget bil innvending (stod i garasje), og det var veldig varmt inni. Hadde vert mer behagelig å komme til kald bil. Hvor dugget kom fra vites ikke, da bilen var helt tørr inni dagen før.

Setter du klimatimer i bil vil den stoppe (slå av) oppvarmingen på det tidspunktet du stiller inn (departure time). Den justerer selv hvor lang tid i forkant den starter basert på utetemperatur. Jeg har erfart ca. 20 minutter i forkant av departure time ved 0 grader, noe som er mer enn nok for min del.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Bobbulf

#6
På nye 2013mod stiller du temperaturen på forvarmingen i egen meny uavhengig av hva temperaturen er innstilt på ellers i bilen.
Hvis bilen er registrert jan 2013 er det gamle modellen med fast forvarmingstemperatur på 25 grader.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Rio

Årsaken til at det dugger er at forvarming alltid bruker resirkulert luft.

Når luften i bilen er fuktig, så kondenserer vannet på de kalde vinduene, samt alle andre kalde gjenstander i bilen. Det inkluderer jo elektronikk, så her bør man klage til Nissan om at de må gjøre noe med dette.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

erikf

Når jeg forvarmer bilen er den alltid neddugget på alle rutene og interiøret. Tar noen minutter å bli kvitt det. Innbiller meg også at det har å gjøre med at forvarming bruker kun omluft.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

BE

Husk å skru av AC 10 minutter før en parkerer bilen slik at den kan blåse seg tørr. Hvis ikke vil aktivering av forvarming kaste fukten fra kondenseren inn i bilen og lage dugg (Siden forvarming alltid er resirkulering av luft).

Dersom det er fuktig på gulvet i bilen vil du selvsagt får dugg på rutene uansett hva du gjør før du parkerer siden forvarmingen bare resirkulerer luften.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA