Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SMITH Electric Vehicles

Startet av sveander, mandag 24. november 2008, klokken 16:00

« forrige - neste »

sveander

Hei

Vi fikk jo vite når vi kjøpte bilen at den alltid skal være tilkoplet og lade når den står stille. Jeg synes dette er litt "bortkastet" og det sliter jo også på lader. Eller?

Viften i laderen går jo hele tiden så lenge den er tilkolet 220V.

Jeg har begynt å bruke timer i garasjen for å slippe at lader år hele tiden.
da får jeg ladet topp bateri og så slår jeg av etter noen timer

Noen som har tanker rundt dette?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

ilmarw

Så lenge du lader jevnlig og ikke overskrider grensene satt av car controller ser jeg ikke det store problemet. Er batteriet på 100% så trenger det ikke lade på to uker, men det skader jo ikke. Sånt sett er vel tanken at det er bedre at folk kobler til bilen ved mulighet, ettersom laderen uansett skal tåre de, og det er bedre om den ryker enn om folk ikke lader skikkelig og dermed får redusert kvaliteten på batteriene.

Selv har jeg ikke mulighet til å lade hjemme, så lader bare på jobb. I helgene lader jeg som regel litt på søndager for å sørge for at bilen kommer over 80% og 48-timers fristen. Sist bilen var inne fikk jeg beskjed om at batteriene var i veldig god stand...

ilmar
Polestar i bestilling

Wired

Det anbefales jo fra Elbil Norge at den står til lading hele tiden. Dette er nok en anbefaling som gjøres fordi det er en en ufarlig og god anbefaling som kan gjøres til alle som bruker og kjøper bilen.
Hvis man 100% lader bilen og tar den ut av stikkontakten så vil selv utlading i batteriene og forbruket som DC/DC konverteren har tappe batteripakken ganske bra i løpet av bare en uke.
Noe som igjen vil gjøre at kapasitets måleren ikke blir nøyaktig (spesielt ved kaldt vær).
Så hvis man har halvslitt batteripakke, 0 grader ute og lar bilen stå uten tilkoblet strøm feks. en langhelg, så skal man ikke bli overrasket over at bilen mister trekkraft ved 30% rest kapasitet.
Det jeg har hørt kan være lurt om bilen har stått stille med laderen til koblet i lengere tid er å ta ut kontakten og sett den inn igjen for og topplade batteriene før man kjører. Så timeren til sveander er nok ikke så dum.  ;)

El rayo

Sitat fra: sveander på søndag 09. november 2008, klokken 15:08
det sliter jo også på lader.
Hvis de fremdeles bruker Zivan lader trenger du ikke bekymre deg om slitasje. Den har vist seg å være meget pålitelig bare den har litt luft rundt seg under bruk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

Det er flere grunner til at anbefalt lading av Buddy strider litt i mot normal behandling av traksjons blybatterier.
DC/DC står alltid innkoblet, og CarController utlader dessverre  batteriene over tid.
Men å la den stå uten lading i en uke eller to etter at batterienen er fulle er uproblematisk så lenge du gir en full opplading FØR kjøring.
Dette for å synkronisere kapasiteten med CarController.
Men  det er vanskelig å kommunisere flere ting til kunder. Derfor er det enklest å la pluggen stå i når bilen ikke er i bruk.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

sveander

Takk for svar

LItt teknisk kanskje, men hvorfor lader CarController ut batteriene ? Er det for å sørge for lik spenning på alle batteri når den stpr uten lading?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Rav4_EV

Vil gjerne svare deg, men synes kanskje ikke det passer på forumet.

Har derfor sendt deg en epost..

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA