Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinduer åpner seg selv i regnvær

Startet av Beamer Screamer, fredag 25. september 2015, klokken 13:10

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Jeg ser i sticky-tråden på toppen her at serviceprisen på Trillingen ser ut til å variere mellom 2000-5000 kr, tilsynelatende ganske tilfeldig.

Er det noen som vet om alternative verksteder (ikke merkeverksted) som tar service på disse bilene - og som er sånn halvveis autoriserte slik at garantien bevares?

Oslo-området er mest interessant for min del, men andre her er sikkert også interesserte i verksteder andre steder. Det har jo blitt solgt en del Trillinger etterhvert så jeg skulle tro at noen verksteder skulle være interesserte i å konkurrere som oss Trilling-eiere.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

fstromsv

Så vidt jeg forstår så varierer service prisene innenfor de beløpene du nevner, fordi det er forskjellige ting som gjøres fra år til år.  Det jeg har sett rapportert til nå stemmer med egne erfaringer (Bertel O. Steen), og ser ikke ut til at det skiller så mye fra verksted til verksted.

Som flere har skrevet om, så kan man spare noe på å kjøpe og installere pollenfilter selv.  Disse tar merkeverkstedene uforholdsmessig høy pris for (både pris og installasjon).

Fanafjord

Sålenge du bruker offentlig godkjent verksted blir garantien ikke påvirket. Etter EU-reglene kan bilmerke ikke påtvinge deg egne verksteder og true med garantitap. De må faktisk også tillate andre enn egne verksteder på trening og kurs og skolere de på lik linje med merkeverksteder.

Mr.Zero

De frittstående verkstedene får så vidt jeg vet ikke utført cellebalansering i hovedbatteriet via diagnoseutstyr. Dette gjøres 1,3,5 år. Nå gjøres det vel en form for balansering under lading, men hvordan importørenes garantiavdeling stiller seg dersom problemer ved hovedbatteriet oppstår - og denne delen av servicen ikke er utført - ja det akter ikke jeg å finne ut. Biter derfor i det sure eplet og sender purka på service på merkeverksted i garantitiden.
Var forresten vitne til et hovedbatteriskift på en mjau i dag! :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

shuatorp

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 26. august 2015, klokken 23:22
De frittstående verkstedene får så vidt jeg vet ikke utført cellebalansering i hovedbatteriet via diagnoseutstyr. Dette gjøres 1,3,5 år. Nå gjøres det vel en form for balansering under lading, men hvordan importørenes garantiavdeling stiller seg dersom problemer ved hovedbatteriet oppstår - og denne delen av servicen ikke er utført - ja det akter ikke jeg å finne ut. Biter derfor i det sure eplet og sender purka på service på merkeverksted i garantitiden.
Var forresten vitne til et hovedbatteriskift på en mjau i dag! :D

Lurer på hva slikt batteriskifte vil koste om f.eks 6år.
Og lurer på om det da vil være mulig å bytte til et batteri av høyere kapasitet.
Batteriutviklingen må jo gå videre og prisene går jo nedover på slikt.
Lurer veldig på hvor lenge jeg kan ha denne bilen før det ikke er lønnsomt å koste på den mere.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

svingen

#5
Hvis de er det man bruker på bilen etter 5 år er kun service er det en veldig rimelig bil,prøv den med en disel/bensinbil drømmen må jo Være att tessla sin batterifabrik etterhvert Gjør det mulig og bestille batterier til trillinger derfra med dagens batteri I tessla I en trilling med tanke på vekte/størrelse (altså bare bytte batteri uten å endre på der hvor batteriene er ) vil få dobbel kapasitet mener jeg. Hvis dem tar imot de gamle batteriene og bruker dem på nytt burde ikke prisen Være så høy,men marked får det her er nok lite,folk har så god økenomi att dem eller kjøper en ny bil.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mr.Zero

Sitat fra: shuatorp på torsdag 27. august 2015, klokken 00:41
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 26. august 2015, klokken 23:22
De frittstående verkstedene får så vidt jeg vet ikke utført cellebalansering i hovedbatteriet via diagnoseutstyr. Dette gjøres 1,3,5 år. Nå gjøres det vel en form for balansering under lading, men hvordan importørenes garantiavdeling stiller seg dersom problemer ved hovedbatteriet oppstår - og denne delen av servicen ikke er utført - ja det akter ikke jeg å finne ut. Biter derfor i det sure eplet og sender purka på service på merkeverksted i garantitiden.
Var forresten vitne til et hovedbatteriskift på en mjau i dag! :D

Lurer på hva slikt batteriskifte vil koste om f.eks 6år.
Og lurer på om det da vil være mulig å bytte til et batteri av høyere kapasitet.
Batteriutviklingen må jo gå videre og prisene går jo nedover på slikt.
Lurer veldig på hvor lenge jeg kan ha denne bilen før det ikke er lønnsomt å koste på den mere.

Det finnes nå spesialutstyr hos trillingimportørene som gjør en batterireparasjon mulig. Det er nok at én celle (av 88) tar kvelden - og bilen nekter å lystre. Denne ene cellen koster ikke allverden - og jobben med å ta batteriet ut og inn er heller ikke stor. Men - kompetansen og erfaringen mangler foreløpig. Jeg vil tro at firmaer som f.eks Elbilmek på Fornebu vil kunne reparere disse batteriene i fremtiden. Om ikke lenge er garantien ute på de første trillingene og da vil et marked for batterimek på trillingene åpne seg dersom ikke merkeverkstedene tar tak i dette. Nå viser det seg jo at det skiftes batterier svært sjelden, men etter som tiden går, vil det jo bli behov for rep. Vil tro at det blir å få byttebatterier - batterier som er 100% ok og som selges med garanti. Selve bilen er det jo heller ikke mye tull med, så en trilling kan nok leve lenge dersom en gunstig batteribyttepakkeløsning dukker opp.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA