Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av TRM, onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:58

« forrige - neste »

AreLib

el motorer blir jo mye brukt i industrien...så selve motoren er jeg ikke redd for men resten rundt den :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

tho

Sitat fra: snoopy2005 på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 13:35
Det som kan ryke er den andre "boksen" på motsatt side av motoren, nemlig frekvensomformer/motorstyringen eller PWM'en. Her er det elekronikk som blir utsatt for høy belastning når vi koze-klemzer på akselerometor pedalen.... Denne "poden" koster mange ganger mer en motoren. :'(

Er nok mange ting som ryker før denne. Frekvensomformere/invertere er veldig driftsikre så lenge det er tilstrekkelig kjøling. Jeg jobber litt med frekvensomformere i industrien og så lenge kjølingen er i orden går de evig sammen med induksjonsmotoren. Induksjonsmotorer og frekvensomformere kan gå konstant 24/7 i 10 år uten et feilslag.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Espen Hugaas Andersen

#17
Sitat fra: tho på onsdag 23. oktober 2013, klokken 10:00Er nok mange ting som ryker før denne. Frekvensomformere/invertere er veldig driftsikre så lenge det er tilstrekkelig kjøling. Jeg jobber litt med frekvensomformere i industrien og så lenge kjølingen er i orden går de evig sammen med induksjonsmotoren. Induksjonsmotorer og frekvensomformere kan gå konstant 24/7 i 10 år uten et feilslag.
Det er sant at denne typen teknologi varer lenge i stasjonære formål, men det er nok slik at man vil ikke se samme levetid i elbil. Driv-systemet utsettes for mye vibrasjoner, sjokk, varierende last, høyt turtall, mange av-/påslag, veldig varierende temperaturer (trolig fra -20 til 50C i norge), osv. I tillegg er systemet bygget for lav vekt og pris, levetiden er nok ikke prioritert høyt da levetiden er i utgangspunktet betraktelig bedre enn for resten av bilen.

Jeg tror vi kan fint redusere forventet levetid med en faktor på mellom 2 og 10, i forhold til stasjonære applikasjoner. Mye kommer ann på Teslas spesifikke design.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

BjørnP85

Har en kjenning som arbeider ved NSB.  Han har opplyst at togene som går mellom Oslo og Trondheim har elmotorer.  Elmotorene i enkelte lok har stått i siden 1952!  Tror ikke vi skal bekymre oss mye for elmotoren i TMS.
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

eledille

Sitat fra: petersv på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 22:34
Sitat fra: arv på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 13:47
Hei
Think har ikke børstemotor!
ARV
Joda, det hadde den. Think City derimot...
Hvis du mener at prototypen som kjørte under Lillehammer-OL hadde børstemotor så skal jeg ikke si imot, men min 2001-modell har en Siemens induksjonsmotor.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA