Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4/5-seter Berlingo/Kangoo elbil ønskes kjøpt

Startet av bosonic, onsdag 07. februar 2007, klokken 13:37

« forrige - neste »

Elias

#45
Hei eivisa!

Se her:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=174.0

Les innleggene til EL CAR LØS.

EL CAR LØS

#46
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. februar 2008, klokken 06:17
Husk å prøve en reset, før bytte av kort. Ofte har kortet bare slått seg selv av i en slags selvbeskyttelsesmodus.

"reparerte" selv 2 kort jeg trodde var defekte på denne måten. Det er snakk om å starte varmeapperatet, og mens det står på skal en av pluggene kobles fra. Hvis ikke andre viser til den aktuelle tråden, eller kan si den rette prosedyren skal jeg se etter i Webasto manualen.

Det kan virke slikk, og riktig prosedyre her:

Når Webasto ikke klare å starte etter tre forsøk, vil den låser seg fra flere start, og kan med dette også av og til låser seg for godt i "Lockout mode" etter at den har fått diagnose på at det er noe feil spenning eller noe annet, i dette tilfelle er jo slikk at elbilen vil sender en over spenning på wesbato kortet ifb at man setter den på ladning mens den står på, eller at evt. 12v batteri verdier er dårlig, over temperatur etc. eller noe annet som kortet oppfatte som ikke riktig, den diagnose seg selv hele tiden (BTS141) den har som funksjon (ESD, Overload protection, temperatur protection, kortsluttning, strøm styring/limit overkåking etc. og releé funskjon), så dersom BTS141 oppfatte et elle annet verdi som ikke stemmer overens med eget programmert verdier vil den "beskytter" seg selv og evt resterende sytem.

Derfor, er det greit å utføre en restart for å se om ikke BTS141 er ødelagt, dersom man ikke får den startede på den måte, så da er det sansynligvis BTS141 som må byttes evt. resetes med eget diagnose utstyr/SW.

Det fins da mulighet for å "RESET" den uten at man fjerne "Hella" elektronikk kort fra webasto.
Dersom man ikke har en diagnose utstyr for å restarte webastoen, kan man bruker disse trinnene.

1-   Skru av webasto (AV) i elbilen er dette på grønt eller til venstre. Skru nå webasto (PÅ) detter er på rødt eller høyre side og gå i motor rommet og fjerne sikring * F2 (20 Amp) eller kontakt nr. 2, sette sikring/kontakt inn igjen etter ca. 5 sekunder.
2-   Gå inn i bilen og gjør neste trinn.
3-   Skru av webasto (AV) og (PÅ) med en gang, igjen gå i motor rommet, fjern sikring F2 (20 Amp) og på igjen etter ca. 5 sekunder. Webasto vil nå prøver å koble seg på igjen etter ca. 10 sekunder etter at man satt inn sikring/strøm kontakten. Det kan hende den tar tid da temperaturen må gå ned etc., evt. vent litt og prøv igjen senere.

*F2 (20 Amp) er plugg nr.2 fra venstre på webasto kontrol topp.

PS: Elbiln må stå på, hvis ikke virker ikke webasto og denne prosedyre. Sett nøkkelen i og start motoren og følg de trinnene som beskrevet overfor.

Lykke til :-)

Mvh.
EL CAR LØS

Griffel

#47
Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. januar 2008, klokken 13:46
Det er helt sikkert for mye sot i forbrenningskammeret.

Ditto demonteres fra toppen ved først å ta ut en 2 mm lufterør til elektronikken, så løsne 4 skruer på lokket til forbrenningskammeret som er midt i brenneren, dra ut tenner og flammevakt og deretter løsne en umbrakoskrue som holder alt i "spenn"

Ofte er tilførselsrøret for drivstoff tett, og må blåses rent med trykkluft.

Jeg er usikker på om jeg forstår dette helt, Toppen er det det plastdekslet som sitter på toppen? Det er fire skruer på et av lokkene men det dekker bare elektronikkortet som ser ut som nytt. Det kan se ut som resten av dekslet ser ut som det kan være kneppet på, men jeg tør ikke ta i å brytedet løst i tillfelle noe skulle bli ødelagt.

Andre ting i verksted manualen (som ligger her på elbil) står det at en kan resette med å ta ut sikring 1 i motorrommet. Men sikring 1 er ikke i bruk, Forand finner jeg at det står sikring 2 20A, men min sikring 2 er 40A. "Eller plugg nr 2 som skal være nr 2 fra venstre på kontroll topp". Hos meg står de rett bak hverandre? Jeg får heller ikke tegningen i manualen helt til å stemme med det jeg ser. Så om noen kan gi en litt mer fyldig beskrivelse av hvordan jeg skal gå fram for å komme til forbrenningskammeret var det veldig fint. Foreløbig har jeg bare klart på trekke av de to pluggene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Beskrivelsen min gjelder biler eldre enn 2000, og med S type webasto. Nyere biler har C type Webasto, en model jeg ikke har satt meg inn i enda.

Dessuten ser jeg at jeg har beskrevet rekkefølgen feil. Først må mittre plastdeksel av, så må den lille slangen til elektronikken dras ut. For å tre den tilbake, må nok elektronikken ut for å kunne dra i den lille slangebiten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Nå fant jeg et bilde av Thermo top C. Den ligner helt, så da er nok beskrivelsen i verkstedmanualen også for den tidliger modellen.

Bensinpumpe virker, Sirkulasjonspumpe virker, Brenner tenner men slukker. da tyder vell alt på at det er skitt i brennkammeret som er problemet? Det mitterste lokket ser ut til å være kneppet på er det noen tips om hvordan det kan løsnes?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

hva er forskjellen på S og C modellene?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

#51
Sitat fra: PLUTO på onsdag 26. november 2008, klokken 15:56
hva er forskjellen på S og C modellene?
Etter å ha fått av det mitterste dekselet (nesten umulig men det ble bare litt ødelagt) ser jeg en forskjell som ikke var gledlig :(:
Det er ikke noe lokk som gjør det mulig å løfte ut brennkammerert fra toppen. Så vidt jeg klarer å se må hele webastoen ut før jeg kan komme til brenner. Dvs service batteriet må ut, slanger kobles fra. etc.

Eller er jeg på villstrå?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#52
Jeg slapp unna demonteringen i denne omgang. Etter mange startforsøk, hvor den brant i glødeperioden men slukket etter 2 forsøk og ble resatt med sikrings trikset.

Men så etter en del slike forsøk brant den stabilt og fint i 45 minutter før jeg slo av apparatet, og nå har den oppført seg normalt på flere turer. Antagelig mye rusk i systemet etter en tur hvor jeg kjørte tanken helt tom, som altså etter hvert fikk lurt gjennom systemet. Så får vi se hvor lenge det varer.
:)

For detaljer om Webasto se:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1317.msg10794#msg10794
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA