Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg maner til tålmodighet kjære Tesla entusiaster

Startet av bkv, fredag 11. oktober 2013, klokken 22:12

« forrige - neste »

bkv

I en annen tråd (
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8908.0) fortalte jeg at min 1 1/2 år gamle i-Miev, gått ca 20000, måtte på verksted fordi den ikke kunne lades full. Den kunne lades mindre og mindre.

Nå, etter over fem uker, har jeg fått den igjen med nytt driftsbatteri. Det er foruroligende at batteriet går i stykker. Denne gangen var jeg dekket av kjøpslov og garanti, men hvis det skjer igjen om fire år, bli dette en veldig dyr bil.

Nå var visst dette et veldig sjeldent tilfelle, det eneste i sitt slag som de visste om, men hendelsen viser at vi løper en risiko for batterihavari.
Mitsubishi i-Miev 2012.

tomrh

Fikk du noen mer nøyaktig forklaring på hva som hadde skjedd? Batteriet består jo av 88 celler. Var det enkeltceller som var defekte?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bkv

#2
Sitat fra: tomrh på fredag 04. oktober 2013, klokken 08:22
Fikk du noen mer nøyaktig forklaring på hva som hadde skjedd? Batteriet består jo av 88 celler. Var det enkeltceller som var defekte?
Jeg forstod det slik at det var noen celler som gikk i stykker. Men batteriet kunne på slutten ikke engang lades halvt opp
Mitsubishi i-Miev 2012.

TB

#3
Er godt mulig at batteriet kunne blitt reparet, men at Mitsubishi ville ha ditt batteri inn til analyse - for og undersøke feilen.
Om dette er ein feil som er mulig og unngå ved og gjere endring i software, så kan det godt komme oppdatering - som gjer den ikkje vil oppstå - eller som stoppar vidare lading / bruk - slik at ikkje fleire celler tar skade.
Er vel alt komme oppdatert software for batteristyring, kanskje feilen alt er retta?

Eg håpar at når garantien er ute, så vil det vere mulig og bytte enkeltceller / modular. Ref PSA Classic bilene, der er det skifta blokker på mange bilar.

Biler som blir kondemnert vil gjerne kunne vere donor for enkeltceller. Dette blir ikkje bytte av batterikjemi som har vist seg vanskeleg og få godkjent.

Normalt vil pris og etterspørsel justere seg - om mange treng celler, så vil også fleire tilby celler - til mindre pris.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Enkeltceller kan ryke grunnet feil i BMS, uheldig langtidslagring f.eks før salg, eller rett og slett kvalitetssvikt i en celle.

En klassisk feil på Elbil er at den blir kjørt tom, og så parkert. Fabrikantene har lagt inn en buffer i bunn, og har sluttet å lade 12V batteriet fra framdriftsbatteriet for å unngå å tømme framdriftsbatteriet fullstendig, men feil kan skje.

I framtiden vil selvfølgelig delebiler bli brukt til å fikse slike problemer slik vi i dag gjør med PSA og Think. Dessverre er et Litium batteri ikke like lett å mikse sammen som f.eks NiCd, og en risikerer å ikke finne tilsvarende slitte celler. Blir ulikhetene for store vil nemlig BMS'en slite med å ballansere cellene.

I slike tilfeller vil det være hensiktsmessig å heller bytte hele batteriet mot et fra en kollisjonskadet bil. Slike batterier vil etterhvert dukke opp til fornuftige priser med mindre bilbransjen klarer å lage regler mot slikt salg. Til sammenligning kan en i dag kjøpe hele motorer fra fossilbiler billigere enn det koster å bytte tannreim på sin egen motor. ;) 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bkv

Jeg håper bare at det ikke er en feil i elektronikken som også sliter ut det nye batteriet.
Mitsubishi i-Miev 2012.

elektrolux

Ev. feil i elektronikken ligger nok i selve BMS'en og følger sannsynligvis batteriet. Det kan til og med hende at eneste feilen hos deg var BMS'en.

Dette er største feilkilden hos Think i alle fall. selve Litium cellene pleier å holde bra.

Vi tilpasser nå RoboMeteret til Think sitt Litium batteri med tanke på framtidig bruk i andre biler. F.eks C1 ombygginger eller rett og slett i Think Classic for 200+ rekkevidde
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

min er gått 62000 med framdrifts batteriene er bra sier de men 12 volt batteriet er knekt  trodde de bytta det på cervicen sist men nei da bare ladet de de  nå må det byttes  bilen går noen ganger helt i svart  uten strøm  så har jeg greid å lure den noen ganger  synes dette er rart på 2år gammel bil  har som regel  hatt 12 volt batteria i 10 åe på fosil bilen  og bien min har aldri stått med tomt batteri  det blir altid fylt  men lurer å på om fremdrifts batteriene byner å bli slitne  eller om det er på grunn av 12 volt at man har ca 3 mil kortere rekkevidde en i fjord

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA