Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilkoblet lading over lang tid

Startet av nagela, søndag 23. februar 2014, klokken 18:26

« forrige - neste »

nagela

Hei.

Har akuratt kjøpt meg en 2010/2011 Think City med Li-Ion batteripakke, men fikk desverre ikke med instruksjonsbok for batteri.

Noen som har klare meninger om hvordan behandle batteriene så godt som mulig ?

Vet at både hoved og 12V batteri har vært helt utladet flere ganger tidligere før jeg kjøpte bilen.
Men 12V batteriet er byttet etter dette, og jeg har en reell rekkevidde på over 100km i snøvær inklusiv kjøring gjennom Oslofjordtunnellen så regner med at hovedbatteriet er ok for øyeblikket  :)
Bilen har passert 55000 km.

Og hvor lenge kan den stå uten lading ? 
Har bare testet selv i 4 dager, og da var det ingen endring ifra 100%.

Har planlagt å vedlikeholds lade 12V batteriet ca hver 6-8 uke med en ctek lader.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

hma

Hei og gratulerer med Think! :)

Jeg har ikke erfaring med EnerDel-batteriet, men legger i alle fall ved brukermanualen til batteriet.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

nagela

Tusen takk for batteri brukermanual  :)

Fikk svar på det meste der.

F.eks ved langtidslagring uten lading bør man ikke la SOC gå under 40%. ( og hvis lufttemp er over 30 grader over en 2 ukers periode bør SOC ikke være over 60%, normalt ikke et problem i Norge )

Og hovedbatteri blir normalt ikke utladet under langtidslagring, men 12V batteri kan lett bli det.
(Energitap ifra hovedbatteri er oppgitt til 4W, så det holder jo en stund  8) )

En detalj jeg ikke var klar over er følgende:
THINK anbefaler at bilen ikke står tilkoblet strømnettet mer enn en uke når den ikke er i bruk, dersom man ikke har ekstra tilleggsbatterikjølesystem (tilleggsutstyr).
Men senere i boken står det:
Lading over lang tid tilkoblet strømnettet i varmt klima anbefales kun dersom man bruker et tilleggskjølesystem (tilleggsutstyr).
Spørsmålet er da, hva er "Varmt klima" ?
Snakker vi da om 30 grader ++, og at selv vanlig Norsk sommer med 25 grader er helt ok uten tilleggskjølesystem ?
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

commiesoft

Hei, bruker bilen daglig, så jeg tenker ikke så mye over det, blir litt som mobilen,
lader opp når jeg må, eller kan.
Har gått ca 45000 km, rekkevidden er ca 120-130 km sommer og vinter, som når den 
var ny.

Kjører den sjelden ned til 20%, aldri under 10%.

Når det gjelder langtidslagring så har jeg en maxiscooter med Li batterier som stod
ute i snøen noen vintermåneder ifjor... Vrei på nøkkelen i kulda, og vips våknet den med
batteriet på 100%..

Bensinmoppa mi startet jo ikke i det hele tatt samme dagen, var for kaldt.. :) Jeg har
en liten mistanke om at Li batterier er bedre enn vi tror, så jeg bekymrer meg ikke så mye
over det ;-)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA