Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestandig Off-Topic gjengen...

Startet av Bluewave, torsdag 24. oktober 2013, klokken 11:37

« forrige - neste »

Bluewave

Har de siste ukene erfart utallige problemer med det å være elbileier. Og jeg tror ikke det blir noe enklere med tiden. For å være første sesongs el-bilist begynte sommeren fantastisk. Gratis hurtigladere og gratis bom var bare noen av fordelene  med å kjøre el-bil. Og ja, i tillegg til å kunne kjøre fra Øvre Romerike helt ned til Nordby kjøpesenter i Sverige gikk også ganske smertefritt for seg, bortsett fra noe ekstra reisetid.
Men, så kommer ulempene - kø på ladestasjoner, utallige betalingsløsninger, defekte ladere og det siste - fullt i parkeringshuset på Gardermoen. Og det på kort tid. Med den intensive vervekampanjen Romerikes Blad har hatt på el-biler i sommer så kom det ikke akkurat uforventet at det snart ville bli trangt om plassen. Men da burde bedriftene og kommunene ha forutsett problematikken tidligere. Skal man godta hybridbiler som opptar plassen for el-biler som er helt avhengig av å lade for å komme seg hjem?  Hva med Teslaene og selvfølgelig alle andre el-biler som står på samme plass og lader seg i 2 uker? Jeg varslet allerede Europark om problemet i sommer, så gjenstår det å se hva som vil bli gjort. Godt det kom på plass en hurtiglader på Gardermoen, men den opplevde jeg også som defekt. Klarte også å ende opp med 14 km igjen på "tanken" når jeg var framme ved Berger på Frogner. Men, neida, hurtigladeren der skulle også vise seg å ikke fungere. Hadde brukt oppimot en time på telefonen til Fortum for at laderen skulle fungere uten å lykkes, og måtte deretter ta fatt på hjemveien (med hele familien på søndagstur). Endte opp med varsel om lite strøm og var da kommet fram til Vesong skole på Kløfta - her måtte vi ta en "spansk" en - kjørte helt fram til skolen og fikk tjuvkoblet strøm fra veggen. Noe som vistnok ikke heller ble så godt tatt imot av de ansatte som var på plass der.... Og fotografering av bil og kommentarer slengt mot deg for at du havnet i en frustrerende situasjon som denne :-(
Skulle jo absolutt etterlyst flere muligheter for ladeplasser på Kløfta, og ved offentlige bygg som skoler og treningsanlegg, samt treningsentere generelt på Øvre Romerike.
Har lest litt på forumene og ser at flere har møtt på problemer. I avisen var det jo også en opptelling av antall elbiler i kommunene og det virker jo som de nærmest ønsker en revolusjon av elbiler - med da må vel også det ligge til rette for bilistene i forhold til både lademulighet og parkering. Det er jo ikke slik at vi bare kan kjøre til bensinstasjonen på hjørnet når vi behøver drivstoff.
Nissan Leaf 2011 :-)

TB

Eit tips til alternativ parkering med lading er http://www.gardermoenparkering.no/

Det er utendørs parkering, men dei tilbyr også "Om vinteren har vi inneparkering i oppvarmet p-hus, men også "oppvarmet bil" (kr 230) som et billigere alternativ til inneparkering (bilen står da inne for avtining kun siste døgnet)."

Her er det mulig reserve plass i forkant, så du skal vere sikra tilgang på strøm.

Det er eigen tråd ang. feil på hurtiglader ved Berger på Frogner - som oppstod samtidig. Uheldig, men eit tydleg bevis på at hurtiglading enno er eit ferskt tema, som gjerne krev ein plan B uheldigvis.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Lanber

Eller finn et alternativ der du ikke trenger lade så ofte.
Murphys lov, den som kan gå galt går galt.

bkv

Som mange andre tråder går vist: Hurtigladere er ikke noe man kan basere seg på.

i-Miev 2012 og Volvo S80 2,9 1998

Mitsubishi i-Miev 2012.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA