Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladepunkt med type 1 kontakt kun kr 2995,-

Startet av psyfoon, mandag 21. desember 2015, klokken 14:56

« forrige - neste »

psyfoon

2 rutealternativer:

Rute1: 67km (60% av veien er motorvei med fartsgrense 90km/t, resten svingete landevei  med snittfart rundt 60km/t.

Rute2: 74km (100% av veien er svingete og noen flere høydemeter enn rute1, anntatt snittfart 65km/t). Denne ruta tar ca. 20min lengre tid enn rute1.

Hvilken rute bruker minst energi? Denne turen bør vel ikke bli preget av rekkeviddeangst i en sprett ny i-miev med piggfridekk med temperatur rundt 0 grader? Får selvfølgelig ladet ved destinasjon så er kun tur uten retur på en full lading.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Mr.Zero

Lett å få rekkeviddeangst her hvis kulda setter inn og du fyrer godt... Jeg ville valgt rute 1 og siktet meg inn bak en trailer eller en 80-kjører. Varmeapparatet er den store stygge ulven her, men med varme og vifte på trinn 2 og en trailer å henge på, bør det gå greit.
Husk at våte veier suger ekstra energi, det samme gjør det som heter snø. Motorveier er dog stort sett godt saltede og måkt - med lite slaps kontra en landevei. Snøspøkelse henger over Oslo-området i morgen.. :-(
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Rute 1, dette går bra selv i mange kuldegrader .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

psyfoon

Takk for svar, folkens  :) Legger vel ut hvordan dette gikk når turen er gjennomført  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Myrvang

Kjørte Røyken-Huketo tur/retur i går, ca 90 km, en del motorvei. Gikk fint, men ble kaldt underveis :)

Da jeg passerte Sandvika på vei hjem så jeg at det var nok strøm til å kjøre uten å lade. Er bare å kjøre veldig pent...
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

larsk

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

psyfoon

Da var turen gjennomført! :-) Startet hjemmefra  på ca. 160moh, utetemp +4 grader og forvarmet bil. Varme og vifte på første hakk de 3 første mil, skrudde deretter opp vifte på 3.hakk og varme på fullt (selvsikker!).

Første 4mil på motorvei rundt 70-90km/t. Ingen trailere å ligge bak. Våt og bar veibane og MYE vind! Delvis motvind store deler av turen. Ned til 0moh. Siste 28km på svingete landevei med snittfart rundt 50km/t. Delvis isete og slapsete føre. Skrudde opp vifte til 5.hakk. Utetemp synket til +1 grader og sludd. Stigning opp til destinasjon 300moh. Kom frem med 3 prikker gjenværende (sank akkurat til 2 da jeg måtte flytte bilen for å få ladet) og 11km gjenværende rekkevidde med varmeapp i sist innstilte posisjon (varme fullt, vifte 5.hakk). Turen var iflg google maps på 68km og jeg sier meg fornøyd med forventet rekkevidde, jeg frøs ikke og opplevde heller ikke rekkeviddeangst :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA