Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kvikken, søndag 08. desember 2013, klokken 12:31

« forrige - neste »

Kvikken

Dette kom litt overaskende på meg når jeg fikk levert bilen for en ukes tid siden. Jeg hadde kjøpt Tekna med masse tilleggsutstyr, BOSE-anlegget (som jeg tok som en selvfølge at inneholdt DAB) og betalt dertilhørende premium pris.

Når jeg skal hente bilen og selgeren setter seg inn for å demonstrere bilen og kommer til radioen ser jeg "AM/FM" og jeg spør da litt forbauset med en irritert undertone. "Hva? Har ikke denne bilen DAB?" hvor selgeren litt brydd svarer "eh.. nei" og fortsetter raskt på andre temaer.

Jeg trodde virkelig at en såpass avansert hypermoderne bil med toppakken ville komme med en DAB radio og med sviktende signalkvalitet på FM (samt total blackout om få år) og dårlige muligheter for enkelt bytte til DAB anlegg på slike "alt i ett" integrerte annlegg var dette mildt sagt skuffende.

Inntil videre der FM dekningen er dårlig samt når FM blir tyst får jeg bruke mobiltelefon streaming av radiokanaler, men dette må jeg si var irriterende og burde strengt tatt ikke vært mulig å ha som mangel i en hypermoderne elektrisk bil anno 2013 :(.

leaf-newbe

sanheten er vel heller at "radioen" eller kontrollenheten som er brukt i leaf er bygget på en rimelig gammel rent teknisk sett enhet. bare se på trykkfølsomheten den avslører det meste. god gamel TRYKK FØLSOM disp.
noe som vel skulle tilsi at den bygger på min 5 år gammel teknologi. som i slike duppeditter er for forsil å regne.

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Kvikken

#2
Trist.

Det er fornuftig rent kostnadsmessig å bruke en del "off the shelf" standard deler for å gjøre produksjonen rimligere, men det gjør ikke helhetsinntrykket bedre. Eks. er det et lokk på rattkonsollen som tetter over hullet i plasten der tenningslåsen ville vært på andre (eldre?) Nissan biler. (med mindre dette kan fjernes for nødbruk med nøkkel slik som med dørlåsen?).

Du har også helt rett ift. "trykkfølsomheten". Den er ikke særlig god og spesielt <-tilb. symbolet er plassert så langt ut i rammen i øvre hjørnet at jeg sliter med å treffe den innimellom.

Et annet ankepunkt er at man ikke har stemmegjenkjenning på mobiltelefonbetjening på norsk språk. Selv min amerikansproduserte 3,5 år gamle iPhone har dette. For ikke å nevne min 10 år gamle Nokia. Å skulle betjene oppringing ved å trykke seg gjennom menyer på den skjermen mens man kjører er ikke særlig trafikksikkert og det forundrer meg veldig at dette ikke er påbudt funksjonalitet på salg av nye biler i Norge med tanke på de strenge reglene vi er underlagt.

Misforstå meg rett, jeg er i helhet veldig fornøyd med bilen og kjøpet men det er slike små ting som trekker ned helhetsinntrykket og spesielt da bilen blir markedsført som "bygget fra lesten som en toppmoderne elektrisk bil". Da forventer jeg DAB radio og stemmegjenkjenning på telefonsystemet.

Produktet virker litt halvgjort da de har tatt noe nytt og noe gammelt og kastet sammen tildels vilkårlig uten funksjonell fornuft.

reptil

Har selv ikke mye bruk for stemmegjenkjenning og slikt, men det er litt for mange trykk for å kunne ringe et nummer. Videre er samtaleloggen i tlf ikke synket hver gang og til slutt så er det irriterende at bilen ikke velger en annen av de parede telefonene automatisk når forrige tilkoblede er utenfor rekkevidde. Det siste punktet medfører at jeg må koble til(ikke pare) min tlf etter at fruen har brukt bilen (og måttet koble til sin tlf manuelt)
Dette har Nissan fått til å funke på den gamle Connect som er i en 4 år gammel Qashqai.
Svart Leaf Acenta

Thomas Parsli

Bilprodusenter har aldri klart å produsere fornuftig programvare eller brukergrensesnitt, være det seg radio, GPS eller "instillinger". Når de i tillegg velger Windows, skjønner man det det blir en del trykking...

Det blir spennende å se hva Tesla klarer, Nissan tror jeg aldri vil få dette til...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA