Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S videoer

Startet av fonberg, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 21:33

« forrige - neste »

fonberg

Finnes det gode løsninger for å sikre adapterene man kobler mellom UMC og strømuttak?

Jeg tror ikke at Tesla-eiere kommer til å stjele adaptere o.l. fra hverandre, men pøbelstreker osv. kan det jo være greit å kunne sikre seg mot når man lader i det offentlige rom. Jeg skjønner at UMC-en er sikret mot bilen med FOB-en, men jeg kunne tenkt meg en løsning for å sikre adaptrene også, f.eks UMC-Shuko, UMC-32A, UMC - 400/16A, og også Shuko-shuko skjøteledning.

Noen som har (sett) løsninger til dette? Eventuelt gode grunner til at vi ikke trenger dette?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cato76

Kan bli et problem dersom man må sette en liten skøteledning mellom ladestolpe og kontakt. Både at noen finner på å nappe ut kontakten og/eller stjele overgangen. Hadde kontakten vært konstruert slik at den fikk plass i ladestolpen så kunne man låst lokket på stolpen når bilen lader, og problemet hadde vært løst.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9914.msg130853.html#new
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

glaserud

To små hengelåser ryndt hver ledning med kjettingstubb mellom. Må i så fall demontere støpslene for å få med seg ledningen.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

fredag

Sitat fra: fonberg på mandag 14. oktober 2013, klokken 14:51
Finnes det gode løsninger for å sikre adapterene man kobler mellom UMC og strømuttak?

Jeg tror ikke at Tesla-eiere kommer til å stjele adaptere o.l. fra hverandre, men pøbelstreker osv. kan det jo være greit å kunne sikre seg mot når man lader i det offentlige rom. Jeg skjønner at UMC-en er sikret mot bilen med FOB-en, men jeg kunne tenkt meg en løsning for å sikre adaptrene også, f.eks UMC-Shuko, UMC-32A, UMC - 400/16A, og også Shuko-shuko skjøteledning.

Noen som har (sett) løsninger til dette? Eventuelt gode grunner til at vi ikke trenger dette?

Løsningen er å bruke type2-ladestasjon med (RFID) tilgangskontroll.

Bilen vil låse type2-kabelen i sin ende, og type2-ladestasjoner med tilgangskontroll vil låse type2-kabelen i ladestasjon-enden.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på mandag 14. oktober 2013, klokken 16:00
Løsningen er å bruke type2-ladestasjon med (RFID) tilgangskontroll.

Bilen vil låse type2-kabelen i sin ende, og type2-ladestasjoner med tilgangskontroll vil låse type2-kabelen i ladestasjon-enden.

Tilgangskontroll er ikke nødvendig. Det er ikke noe problem for ladestasjonen å se at bilen er tilkoblet og deretter låse fast kontakten. Når du siden låser opp bilen og tar ut kontakten på bilsiden kan ladestasjonen låse opp på sin side. Mye enklere og med færre feilkilder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. oktober 2013, klokken 16:27
Sitat fra: fredag på mandag 14. oktober 2013, klokken 16:00
Løsningen er å bruke type2-ladestasjon med (RFID) tilgangskontroll.

Bilen vil låse type2-kabelen i sin ende, og type2-ladestasjoner med tilgangskontroll vil låse type2-kabelen i ladestasjon-enden.

Tilgangskontroll er ikke nødvendig. Det er ikke noe problem for ladestasjonen å se at bilen er tilkoblet og deretter låse fast kontakten. Når du siden låser opp bilen og tar ut kontakten på bilsiden kan ladestasjonen låse opp på sin side. Mye enklere og med færre feilkilder.

OK? Kult.

Betyr det at alle type2-ladestasjonskontakter låser kabelen? Eller er det noen som gjør det og noen som ikke har implementert det?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Jeg har blitt veldig glad i knappen på ladekabelen. Låser jo aldri opp bilen med nøkkelen, og når jeg bruker automatisk opplåsning låses ikke kabelen fri fra bilen (tror jeg?)

Så det er bare å ta tak i kabelen og dra den løs mens jeg trykker på knappen. Fungerer veldig smidig.
En fast type 2 kabel fra annen leverandør vil vel forutsette at du låser opp bilen med nøkkelen for å få dratt ut kabelen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA