Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: kjøre i kollektivfelt

Startet av elektrolux, mandag 30. juni 2008, klokken 20:38

« forrige - neste »

elektrolux

Dette kan bety tryggere veier for de av oss som ikke kjører pansret bil, og bedre miljø for alle.

Se: http://www.abcnyheter.no/node/68660
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

DETTE ER BARE ET SIGNAL I TIDEN.
Hva hjelper det å protestere på bensinprisen, så lenge etterspørselen bare stiger.
I dag betaler vi med ca 5 minutters arbeid for å kjøpe en liter av dette stoffet, som kan sette oss i stand til å transportere et tonn 20 kilometer på under en halv time.
For hundre år siden måtte det koste minst en daglønn,+ en dags arbeide å gjøre det samme.
Og så løper vi inn i en kiosk og kjøper en halv liter vann for 17 kroner!

Jeg vil fortsette å gjenta dette til det kjedsommelige, fordi verden må snu på paradigmene sine og se i øynene at sløsingen med energi må stoppe.

Om hundre år sitter de som overlever og rister på hodene av at menneskeheten BRANT OPP OLJEN!

Et eksempel på hvordan mat produseres:
et produksjonsanlegg kjøper egg som produseres et annet sted og må transporteres , og klekker ut kyllinger, som selges og transporteres og fores opp og transporteres til et slakteri, for deretter å transporteres til et pakkeri for deretter å transporteres til et engroslager for derette å transporteres til en detaljist, hvor du og jeg kommer kjørende for å kjøpe den.   Hvorfor?  Jo fordi dette skal være mest rasjonelt sies det!

Eller en annen variant: Man tager et stykke med fruktbar jord, og en traktor som bruker olje, til å pløye og harve og så,-  raps.
Deretter brukes traktoren til å spre kunstgjødsel som produseres ved hjelp av olje og ren energi, for at avlingen skal øke.
Til slutt tar en traktoren som bruker olje, og høster rapsen, og ved hjelp av ren energi blir den presset for å få ut litt.....OLJE !

Dette burde kanskje skrives under "Svart Humor"


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på tirsdag 17. juni 2008, klokken 18:45
Og så løper vi inn i en kiosk og kjøper en halv liter vann for 17 kroner!
Jeg vil fortsette å gjenta dette til det kjedsommelige

Med fare for å terge deg opp så var jeg faktisk på nippet til å si akkurat det. At det er "tull" å kjøpe vann til 17 kr/halvliteren er jeg helt med på. Det skal stå om livet før jeg kjøper vann i kiosken/bensinstasjonen. Da kjøper jeg heller brus, så føler jeg i det minste at jeg har betalt for noe. Den skal tross alt produseres, og inneholder noen råvarer. Vann har jeg i ubegrensede mengder i springen, helst gratis. :)

Sitat fra: hens på tirsdag 17. juni 2008, klokken 18:45
Om hundre år sitter de som overlever og rister på hodene av at menneskeheten BRANT OPP OLJEN!

De komme rnok til å riste på hodene over mye mer enn det! :D

Sitat fra: hens på tirsdag 17. juni 2008, klokken 18:45
Et eksempel på hvordan mat produseres:
et produksjonsanlegg kjøper egg som produseres et annet sted og må transporteres , og klekker ut kyllinger, som selges og transporteres og fores opp og transporteres til et slakteri, for deretter å transporteres til et pakkeri for deretter å transporteres til et engroslager for derette å transporteres til en detaljist, hvor du og jeg kommer kjørende for å kjøpe den.   Hvorfor?  Jo fordi dette skal være mest rasjonelt sies det!

Mulig jeg har misset noe, men det høres da vitterlig ut som den beste måten å gjøre det på? (selv om det høres ille ut når du framstiller det slik). Jeg tviler imidlertid på at mange ville vært tjent med at vi måtte ut til alskens gårdsbruk, fabrikker og utsalg, spredt utover det ganske land, for å skaffe nødvendige råvarer. Og jeg vil i alle fall ikke hundre år tilbake i tid, der alle skaffet det meste selv og byttet til seg resten. (Det høres nesten ut som om hver enkelt kylling fraktes enslig mellom oppdrett/slakt/utsalg, selv om jeg selvfølgelig skjønner at det ikke er det du menier. ;) )

Det er tross alt svært mange som bor slik til at de kun har et kort stykke til næratmeste utsalgssted for det de trenger til daglig. Trikset (og je ghar tro på holdningskampanjer og gulrot-taktikk, ikke tvang org trusler) må være å få oss til å ta turen til fots, eller kanskje på sykkel i stedet for å fyre opp bilen for en kort tur. Om man tar stoppet på vei hjem fra jobben føler jeg ikke at man tilfører noen ekstra belastning når butikken antakelig likevel ligger et sted langs veien.

Hva med å f.eks. la de som evt. konverterer en vanlig bil til ren eldrift få refundert alleCO2/miljøavgifter etc? Man har jo fjernet en fosil-bil og fått en ny el-bil, UTEN å produsere en bil til, med de miljøkostnadene det måtte medføre. (Motstandere av bl.a. el-biler er jo så glade i å framheve hvor mye energi det koster å lage en el-bil.)

Sitat fra: hens på tirsdag 17. juni 2008, klokken 18:45
Eller en annen variant: Man tager et stykke med fruktbar jord, og en traktor som bruker olje, til å pløye og harve og så,-  raps.
Deretter brukes traktoren til å spre kunstgjødsel som produseres ved hjelp av olje og ren energi, for at avlingen skal øke.
Til slutt tar en traktoren som bruker olje, og høster rapsen, og ved hjelp av ren energi blir den presset for å få ut litt.....OLJE !

Denne skal jeg være med på at den høres noe horibel ut, ja. Høres nesten ut som et forsøk på en "evighetsmaskin" der traktoren akkurat har nok energi til å klare å lage seg nokk energi til å lage seg nokk energi til å ....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA