Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I hvilket fylke bor Tesla kjøperne?

Startet av ELbilist1, mandag 21. oktober 2013, klokken 19:32

« forrige - neste »

Meringdal

Helt enig. Roterende brukes på svært slitt lakk, for å få fortgang i ting. På myk lakk trengs kun en oscilerende maskin.

Birger

Sitat fra: Jimpec på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:45
Jeg har tatt 8 Teslaer så langt. Roterende maskin har ikke vært tatt ut av skapet en gang. Tror ikke jeg kommer til å prøve det heller.
Man kommer veldig langt med en god DA og riktig kjøring.

Hva er en DA? Er det en WiKi der en kan lese litt om slikt? Dersom ikke så hadde det vært fint om noen skrev på elbil wiki'en!
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

DavidRS

DA er en oscillerende maskin. Det vil si at den roterer i avlange sirkler, kontra en roterende polermaskin som snurrer uten kast på skiva. Enkelt forklart.

tSla

Sitat fra: Meringdal på søndag 13. oktober 2013, klokken 02:45
Brukte s40 selv på teslalakl. Funker knall til å rydde opp hologrammer etter klargjøring fra Tesla :-)

Hvilken pad brukte du på S40 ? Jeg bruker mest S30+ og oransje scholl pad. Men om jeg kan benytte meg av den lille flasken S40 jeg har liggendes hadde det vært ypperlig :)
Tesla Model S P85+

DavidRS

Sitat fra: tSla på søndag 13. oktober 2013, klokken 12:26
Sitat fra: Meringdal på søndag 13. oktober 2013, klokken 02:45
Brukte s40 selv på teslalakl. Funker knall til å rydde opp hologrammer etter klargjøring fra Tesla :-)

Hvilken pad brukte du på S40 ? Jeg bruker mest S30+ og oransje scholl pad. Men om jeg kan benytte meg av den lille flasken S40 jeg har liggendes hadde det vært ypperlig :)

Fortsatt oransje. :)

tSla

Sitat fra: DavidRS på søndag 13. oktober 2013, klokken 12:40
Sitat fra: tSla på søndag 13. oktober 2013, klokken 12:26
Sitat fra: Meringdal på søndag 13. oktober 2013, klokken 02:45
Brukte s40 selv på teslalakl. Funker knall til å rydde opp hologrammer etter klargjøring fra Tesla :-)

Hvilken pad brukte du på S40 ? Jeg bruker mest S30+ og oransje scholl pad. Men om jeg kan benytte meg av den lille flasken S40 jeg har liggendes hadde det vært ypperlig :)

Fortsatt oransje. :)

Utmerket! ;)

Da slipper jeg å handle inn nye pads med det første. Kommer til å bli uvant å gå fra knallhard VAG lakk, til myk lakk.  ???

Men for å oppsummere til TS. Jeg kommer til å bruke:
Scholl S30+/S40 på oransje pad, med FLEX DA
Tesla Model S P85+

Meringdal

På bilen jeg tok brukte jeg sort/grå uberpad som egentlig brukes til glaze eller våtvoks. Veldig mjuk pad.

Men det skal sies at jeg kun skulle fjerne hologrammer på en sort tesla med denne komboen. Veeeldig mild kombo :) s30 og orange pad kan funke til litt swirlsfjerning. På større riper og når bilen kanskje blir ett år gammel vil jeg tro at sort pad eller evt orange pad og s17 er en vinner, men sørg da at man går over med en s30/s40 til slutt for å fjerne kjørespor.

Disse lakkene som er på tesla er svært myke og det blir raskt kjørespor og hologrammer. Nå har jeg kun tatt en svart en, og disse er uten metallic.

Det skal sies at denne type sortfarge blir slitt med årene, slik som audi sin briliant sort, svart hummer, mitsubishi-lakk, en type svart toyotalakk, porsche - og ikke minst saab!!


For dere med slik interesse, så kan dere sjekke ut denne jobben jeg gjorde på en sort a6 - som har veldig lik lakk som Tesla sin sorte.. Sjekk før-bildene.

Jimpec

Ja - enig med deg Meringdal. Finishing pad bør tas frem på Tesla. Orange Scholl er for hard og kan fort lage ugang. Jeg brukte den på å korrigere på noe forferdelig klargjøring på en sort Model S og det ble faktisk hologrammer med S30.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Olemann

Sitat fra: Jimpec på søndag 13. oktober 2013, klokken 15:51
Ja - enig med deg Meringdal. Finishing pad bør tas frem på Tesla. Orange Scholl er for hard og kan fort lage ugang. Jeg brukte den på å korrigere på noe forferdelig klargjøring på en sort Model S og det ble faktisk hologrammer med S30.

Fra en som har brukt bare "bensinstasjons-produkter" og er ydmyk på dette feltet:

1. 1 år gammel hvit bil, er det polering med S17, 30 eller 40 som gjelder da?  Ingen striper eller skader.
2. Legger man på voks etterpå, eller er det ikke nødvendig?
3. Bruker man avfetting først og så normal såpevask, eller noen proffe vaske-triks også?
4. Har en Makita poler (roterende) maskin. Om jeg bruker den med lite trykk er vel det OK, men bør jeg kjøre med lavt, medium eller høyt turtall?
5. Hvor kjøpes Scholl produktene til en OK pris?

Takker,

Mvh Ole

Jimpec

#24
Jeg vil anbefale at du leser deg opp litt Ole. Da får du mer glede av både jobben og resultatet.
DCN.no er et ypperlig sted å besøke.

(Kort svar fra telefon)

Hvilken polish du skal bruke finnes det ikke teoretisk fasitsvar på. Kommer helt an på lakken-  med mer. Type pute er viktigere.

Alltid voks eller sealer etter polering.

Riktig vasketeknikk finner du beskrevet i detalj på DCN.no

Makita er en ok maskin. Type kjøring avhenger av lakk, pute, polish, teknikk, diminishing vs non-diminishing osv osv. Igjen er det vanskelig å gi et fasitsvar. Det ligger mye håndlag og erfaring i god maskinpolering.

Scandicshine.no har Scholl til ok priser.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Olemann

Takker, dette var rene vitenskapen, men etter et par time på dcn.no er jeg blitt litt klokere, tror jeg.

Har ikke mulighet til noen 3 trinns-prosess og ikke er det bil til 700k kroner heller, men inntrykket mitt er at en 1 år gammel bil da kan vaskes/avfettes skikkelig, og deretter kun vokses?  Om poenget er lakkbeskyttelse, og ikke blankhet, så kan poleringen droppes?  Skjønner at den må være ren, så kanskje Clay må til, men er det rett at voksing er viktigere enn polering mht. levetid/lakkbeskyttelse?

Ole


19quiz76

#26
Sitat fra: Olemann på søndag 13. oktober 2013, klokken 22:42
Om poenget er lakkbeskyttelse, og ikke blankhet, så kan poleringen droppes?  Skjønner at den må være ren, så kanskje Clay må til, men er det rett at voksing er viktigere enn polering mht. levetid/lakkbeskyttelse?

Ole
Korrekt!

Forvask (avfetting, petro- og vannbasert) -> berøringsvask etter to-bøtter-metoden -> eventuelt Iron-x e.l. for å fjerne metallpartikler (kan droppes, men vil anbefale å gjøre det særlig etter piggdekksesongen) -> clay (kun hvis bilen skal maskinpoleres, husk lube) -> spyl av og tørk med microfiber.

Herfra har du to valg; korrigere og beskytte eller bare beskytte. Korrigere betyr å fjerne lakkskader (vaskeriper aka swirls, RDS aka Random Deep Scratches, hologrammer og kjørespor). Dette gjøres med maskin eller for hånd, maskin er mer effektivt. Ikke bruk roterende hvis du er redd for lakken, DA (Dual Action) er derimot nesten idiotsikkert.
Bruk litt tid på tutorials på YouTube for å lære teknikker.

Etter polering (eller vask dersom du ikke skal polere), legger du LSP (Last Step Product). Det vanligste er voks eller en forsegler.

Tips for å lære seg terminologi;

Bruk Google og skriv for eksempel "Hologrammer site:detailersclub.no"
Da får du opp treff på søkeordet "Hologrammer", men bare på nettstedet  "detailersclub.no".

Lykke til, men husk at detta koster ;)

Ps: En runde med maskin og feks Scholl S40 eller Swissvax CFP gjør underverker med en 1 år gammel lakk, sannsynligvis vil den se bedre ut enn da du trillet den ut fra forhandleren ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Jimpec

Gode poenger fra 19quiz her.

Vil bare gjenta poenget med at claying er ensbetydende med påfølgende maskinpolering. Mange trår til med Clay og tror at det er klart for voks etterpå, det er det i 9 av 10 tilfeller ikke.

Jeg testet clay på en sort Tesla (hadde ikke noe valg), og det skal man ikke gjøre for mye av. Soft clay og rikelig med lube la igjen noen veldig skjemmende merker langs sidene som måtte poleres bort med maskin.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Olemann

Takker igjen,

Koster ja, blir nok mer enn en 2 timers lørdag formiddag og en boks voks til 99.50.- dette......

Ole

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 14. oktober 2013, klokken 00:38
Sitat fra: Olemann på søndag 13. oktober 2013, klokken 22:42
Om poenget er lakkbeskyttelse, og ikke blankhet, så kan poleringen droppes?  Skjønner at den må være ren, så kanskje Clay må til, men er det rett at voksing er viktigere enn polering mht. levetid/lakkbeskyttelse?

Ole
Korrekt!

Forvask (avfetting, petro- og vannbasert) -> berøringsvask etter to-bøtter-metoden -> eventuelt Iron-x e.l. for å fjerne metallpartikler (kan droppes, men vil anbefale å gjøre det særlig etter piggdekksesongen) -> clay (kun hvis bilen skal maskinpoleres, husk lube) -> spyl av og tørk med microfiber.

Herfra har du to valg; korrigere og beskytte eller bare beskytte. Korrigere betyr å fjerne lakkskader (vaskeriper aka swirls, RDS aka Random Deep Scratches, hologrammer og kjørespor). Dette gjøres med maskin eller for hånd, maskin er mer effektivt. Ikke bruk roterende hvis du er redd for lakken, DA (Dual Action) er derimot nesten idiotsikkert.
Bruk litt tid på tutorials på YouTube for å lære teknikker.

Etter polering (eller vask dersom du ikke skal polere), legger du LSP (Last Step Product). Det vanligste er voks eller en forsegler.

Tips for å lære seg terminologi;

Bruk Google og skriv for eksempel "Hologrammer site:detailersclub.no"
Da får du opp treff på søkeordet "Hologrammer", men bare på nettstedet  "detailersclub.no".

Lykke til, men husk at detta koster ;)

Ps: En runde med maskin og feks Scholl S40 eller Swissvax CFP gjør underverker med en 1 år gammel lakk, sannsynligvis vil den se bedre ut enn da du trillet den ut fra forhandleren ;)

DavidRS

Blir fort mange både lørdager og søndager :p

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA