Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg maner til tålmodighet kjære Tesla entusiaster

Startet av Gnumap, lørdag 12. oktober 2013, klokken 00:40

« forrige - neste »

Gnumap

Vurderer å kjøpe en 2013 Leaf med 6,6 kW lader(i bilen).
Hjemme i garasjen har jeg en 3-fas 230v på 25A.
Hvilken ladeløsning er det mest hensiktsmessig å anskaffe slik at jeg kan utnytte eksisterende 3-fas løsning best mulig ? Forslag ?

/GnuMap

Griffel

#1
Sitat fra: Gnumap på fredag 04. oktober 2013, klokken 09:45
Vurderer å kjøpe en 2013 Leaf med 6,6 kW lader(i bilen).
Hjemme i garasjen har jeg en 3-fas 230v på 25A.
Hvilken ladeløsning er det mest hensiktsmessig å anskaffe slik at jeg kan utnytte eksisterende 3-fas løsning best mulig ? Forslag ?

/GnuMap
På Nissan har du ingen mulighet for å benytte 3-fas som sådan. Så et enfas ladepunkt med fast type 1 kabel eller en type 2 ladepunkt og løs type 2 til type 1 kabel er det du må ha for høyest ladehastighet.
Med Type 2 til type 1 kablen kan du også lade fra nyere offentlige ladepunkt med opp til 6,6kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gnumap

Tusen takk for svar.
Jeg hadde håpet at der var en mulighet å benytte mintre-fas som utgangspunkt for å etablere et enfas ladepunkt.

knnygar

Koplar du til to av kontaktene i trefase kontakta har du einfase, så det er ikkje noko problem å få til.
Veit ikkje kva 6,6kW Leafen blir levert med av ladekontakt.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Kryten

bortsett fra et voldsomt skjevtrekk som i noen tilfeller kan trippe sikringen.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Griffel

Sitat fra: Kryten på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:32
bortsett fra et voldsomt skjevtrekk som i noen tilfeller kan trippe sikringen.
og som en ikke kan gjøre noe med siden Nissan har enfaslader.
Direkte volsomt er det jo ikke heller.
Siden stikkontakten i utgangspunktet er sikret 3x25A blir det ikke værre for sikringen at du trekker 25A (5,7kW) på den ene av fasene, og 0 ellers mot 3x25A (10kW) delt på 3 faser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electrix

Sitat fra: Kryten på lørdag 05. oktober 2013, klokken 15:32
bortsett fra et voldsomt skjevtrekk som i noen tilfeller kan trippe sikringen.
Sikringen tripper ikke av skjevtrekk så lenge det ikke er overlast.

Det er ikke noe problem å bruke en trefas-stikk med en overgang til en-fas, eventuelt sette opp en en-fas kontakt I tillegg på samme kursen. Å lege til en enfas kontakt på same kursen er ikke rare kostnaden.

Men jeg er usikker på om du kan sette Leaf til å lade med 25A, det kan kanskje noen andre svare på...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på lørdag 05. oktober 2013, klokken 21:44
Men jeg er usikker på om du kan sette Leaf til å lade med 25A, det kan kanskje noen andre svare på...

Leafen kan nok fint lade med 25A, men man er da avhengig av en ladestasjon som gir pilotsignal på 25A. Min Clipper Creek LCS-25 gir pilotsignal på 20A så her vil Leaf med 6,6kW lader lade med 4,6kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Elbilhjelpen.no tilbyr trinnløse semiportable ladestasjoner som gir 6-30A lading på nye Leaf. Kunne plombert en slik til 25A og satt på 3 fase stikk for en plug and play løsning. Prisen er 7000 kr inkl moms.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gnumap

Glimrende, tusen takk for innspill og svar. Tror nok det kan bli en slik semiportabel i fra elbilhjelpen :-)

/Gnumap

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA