Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla batteri under 100kwh fact

Startet av ThinkGeo, onsdag 08. februar 2017, klokken 22:59

« forrige - neste »

ThinkGeo

Sitat fra: sjokomelk på fredag 09. desember 2016, klokken 21:39
Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 21:27
Og kvifor kan du ikkje kobble en ladekladd til "type2 til shukoadapter"?
Fordi du går fra Mode 3 til Mode 2. Det skal være gjennomgående Mode 3 til bilen hvis den har støtte for dette.
Adapteret fjerner intelligensen fra Mode 3 - Det at ladestasjonen og bilen snakker sammen direkte. Og så legger du tilbake denne intelligensen med ladekladden på kabelen.
Adapteret er ment for gamle biler som kun støtter Mode 1 - Dvs. motorvarmerledning (eller tilsvarende) direkte til bilen uten noen form for intelligens.

Men kva er det så denne "intelligensen" tilfører ladinga som den ikkje hadde med den orginale "Mode 2" ladekabelen? I tillegg til det å kunne bruke Type 2 uttak er det i praksis noko meir å hente med ein Mode 3 kabel, i tilfelle kva er så det? Er det ellers mulegheit å få noko anna enn 16A straum med den nye kabelen når ein har ein Think City 2010 Li?
Er det forresten nokre bra artiklar på nettet som går inn på dette med Mode 1,2,3 etc. ?
ThinkGeo
Think City 2010 - EnerDel Lithium

sjokomelk

Sitat fra: ThinkGeo på torsdag 15. desember 2016, klokken 14:33
Sitat fra: sjokomelk på fredag 09. desember 2016, klokken 21:39
Fordi du går fra Mode 3 til Mode 2. Det skal være gjennomgående Mode 3 til bilen hvis den har støtte for dette.
Adapteret fjerner intelligensen fra Mode 3 - Det at ladestasjonen og bilen snakker sammen direkte. Og så legger du tilbake denne intelligensen med ladekladden på kabelen.
Adapteret er ment for gamle biler som kun støtter Mode 1 - Dvs. motorvarmerledning (eller tilsvarende) direkte til bilen uten noen form for intelligens.
Men kva er det så denne "intelligensen" tilfører ladinga som den ikkje hadde med den orginale "Mode 2" ladekabelen? I tillegg til det å kunne bruke Type 2 uttak er det i praksis noko meir å hente med ein Mode 3 kabel, i tilfelle kva er så det? Er det ellers mulegheit å få noko anna enn 16A straum med den nye kabelen når ein har ein Think City 2010 Li?
Er det forresten nokre bra artiklar på nettet som går inn på dette med Mode 1,2,3 etc. ?
ThinkGeo
Med Mode3 må bilen følge det ladestasjonen bestemmer. Det kan være at man kun kan trekke f.eks. 10A fra ladestasjonen, og signal i kabelen vil fortelle bilen at den må redusere sitt strømtrekk til 10A. Dette får du ikke til via en vanlig stikkontakt.
En ladestasjon med en Type2-plugg vil heller ikke skru på strømmen før den har kommunisert med bilen og sjekket at alt er OK. Først etter dette vil det være strøm. Og plugger du ut en av endene av ledningen, vil strømmen brytes av ladestasjonen før du har klart å trekke ut ladekabelen og lagd en lysbue.
Det raske svaret er at med en Mode3 Type2 ladestasjon behøver ikke du som bruker å tenke på noe. Bare plugg inn bilen din, og så ordner resten seg selv.

Think kan ikke utnytte mer enn 16A 1-fas.

Du kan lese om hele standarden på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA