Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av svingen, onsdag 09. oktober 2013, klokken 07:12

« forrige - neste »

svingen

Hei!
Har lest en del rundt om ombyging av Reva til Li-FePO4 men tror ikke det er noe jeg vil gi meg utpå.
Jeg har ikke kjøpt reva enda,men tror jeg kommer til og kjøpe en med defekte batterier og har da lyst til og bygge dem om til Li-FePO4.
Har vært i dialog med alterativ engergi men får intrykk av att dem ikke kanskje bruker optimal løsning,dvs BMS i batteriene og ikke en BMS som har kontoll på alle batteriene.

så det jeg lurte på er om noe i oslo omerådet kan gjøre den jobben?
Har sendt mail til http://www.elbilmek.no/ og venter på svar der og,men er kanskje andre som vil gjøre den jobben her? :)

Her er guiden/info om hvordan man kan gjøre det http://www.dataloggers.gr/others/LiFePO4_conversion_eng.pdf
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ladefabrikken

Tror ikke jeg hadde giddet å brukt så mye penger på en Reva. Vet ikke hvordan det er med Reva men Buddyen må man også skifte fjæringen etter konvertering til litium. Litium pakken er mye letter enn bly og da blir hele hjulopphenget helt feil og bilen mister det lille av kjøre egenskaper den har.

Finn heller en PSA (106 og Saxso) og byggom den, mye mer bil og konfor en Reva.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

edyrli

Jeg har også gjort noen vureringer rundt ombygging av Reva til Lithium.
Alternativ energi kan bygge om med individuelle celler og full BMS men dette blir klart dyrere.
Bruke 12V blokker med innebygget BMS gjørt ombyggingen litt billigere men muligens ikke en helt optimal løsning.
Så konkluksjonen er at dersom man vil sette inn lithium i reva så må man gjøre det selv, ellers blir det for dyrt til at det har noen reel nytteverdi.
Den mest økonomiske løsningen jeg har kommet fram til er dersom du kjenner noen som skal kjøre bli fra england. Da kan du få dem til å ta med et sett blybatterier for godt under 10.000kr.
Skal du på ferie til danmark har jeg funnet batterier til rett over 10.000.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

svingen

#3
havnet på det samme selv,blir jo fort 80 tusen med jobben og bilen osv,det blir rett og slett får høy
da kan man like greit bruke 40 tusen til og få en trilling til 120 tusen.

bly batterier til 10 tusen er jo bra men er jo veldig begrenset levighet på er vel 800 ladinger ca? kommer da ca 480 mil (hvis man regner 6 mil per lading) hvis man regner att det koster ca 10 kr milen og kjøre så koster det samme med bensinbil 48 tusen....så er jo en del billigere :)

Hvor finner du de bly batteriene enn i danmark? kunne jo kanskje ta seg en tur hvis det var så rimlig :)
jobben må uansett gjøres,tror ikke jeg skal gi meg ut på bly batteri prosjekt eller ;)


man får jo brukt reva på finn til ca 15 tusen (helt nede i 10 tusen) så er jo greit og bruke 30 tusen på og "fikse" byte til litium men mye over 50 tusen vil jeg ikke bruke på det.

gjør man det selv og bygger om selv kommer det vel ca på 30 tusen med litium men er den jobb bak her :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

edyrli

Batteri i Danmark kan du f.eks få fra http://nordjyskakkumulator.dk/
Det er bare å sende en mail å høre om pris.
Regnestykket ditt er kanskje ikke helt riktig ang kilometer. Regner med du mener 4800 mil eller 48.000 km på en batteripakke. Det er litt optimistisk for å si det mildt. Reva anslår ca 20.000 km på en pakke. Jeg har kjørt mine batterier ca 15.000 og begynner merke de ikke er helt som nye lenger. Men håper de holder en stund til.
Hvis jeg regner på 20.000km pr batteripakke så kommer jeg allikevel godt ut sammenliknet med en billig bensinbil.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

svingen

#5
du har ikke sjekekt med hva dem skal ha får og bygge om til  Li-FePO4? eller gjør dem kanskje ikke det?
var nok litt optimistisk uansett er jo  20.000km pr batteripakke velig bra og :)

ser ikke ut til att det er mere enn 6 mil fra Nørresundby til fredrikshavn så er kanskje mulighet til og bare kjøre tilbake etter man har byttet batteri,kanskje litt vanskligare og få bilen til Nørresundby  men kan vel ikke være så dyrt,artig prosjekt får sjekke med dem takk får tips :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

fikk et helt utrolig svar fra våre dansk venner :)
"
Det vil ikke være noget problem for os at bygge din bil om med LiFePO4 batterier, arbejdet skal helst foregå på vores værksted i Nørresundby.

Indkøb af batterier og ladesystem vil vi helst have du selv står for.

Anslået arbejdstid 2 mand i en dag = 16 timer.
16 timer x 500,00 kr. = 8000,00 dk. kr.
dette er kun anslået da vi ikke har set bilen , der vil også skulle bruges div. monterings materiale men max 1000,00 kr
"

syns det her virker som en rimlig ok pris..... :)

få tak i en reva til ca 15 tusen,batterir/bms til ca 35 tusen og jobben til 8 tusn blir da 58 tusen,hvis man hadd klart og trikst til batterien så man slipr og betal skatt eller moms (husker ikkke hvem som er hva) vill man spart noen kr på batterien og :)'

bahhh,problemet er att jeg har klart og overbevise sjefen att vi kjøper en trilling og det var ok,men banken gikk ikke med på det (skal kjøpe hus og kjøpt vi en bil til vill det bli kraftig ned skjring i finasiring beviset) skal ikke være lett nei :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA