Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av Torpedo Ted, mandag 21. oktober 2013, klokken 15:24

« forrige - neste »

sindrej

Sitat fra: vrom på mandag 14. oktober 2013, klokken 13:25
Sitat fra: Finnøy på mandag 14. oktober 2013, klokken 12:25
Sponsing ???
Er du ansatt i Se & Hør, VG eller for mye påvirket av Bjarten?

Det at man lar være å kreve inn avguifter er ikke sponsing eller subsidiering. I enkelte delstater i USA, i UK og en del andre steder subsidierer og sponser myndighetene elbiler.

Oreo har tidligere påvist avgifter på Model S hvis nullutslippsinsentivene ikke ble videreført. Det er langt fra nivået fra sensasjonspressen, men stort nok til at elbiler generelt ville blitt for dyre for de aller fleste.

Fra wikipedia:
"Subsidies have a long track record and today come in various forms including: direct (cash grants, interest-free loans), indirect (tax breaks, insurance, low-interest loans, depreciation write-offs, rent rebates)."

Legg nå fra dere skylappene og innrøm at TMS er kraftig SUBSIDIERT. Nyt det så lenge det varer!
Skal du først sitere noe, så er det vel mer rett å sitere norsk når vi er i norge ?

Fra bokmålsordboka

"subsidie

subsidie m1 (fra lat. av *subsidium 'hjelp, bistand') særl i fl: understøttelse, pengehjelp (særlig om bruk av statsmidler for å holde prisnivået nede)"


Kan du vise eksempel på at jeg eller Tesla har mottatt penger fra Staten når jeg kjøpte min Model S ?  Nei, trodde ikke det nei.  Forøvrig driter jeg egentlig i subsidiepåstander, folk må vel egentlig gjerne få ta feil for min del.

Forøvrig et finurlig topic, "Hva ville avgiftene vært om Model S ikke var Model S ?"  ??? :o

vrom

Hvorfor bruke norsk wikipedia, når den engelske er mye mer lest (og dermed kritisert/korrigert ?)

Fra lovdata som noen her linket til:
(1) Med subsidier menes økonomisk bidrag fra offentlig myndighet når det gis en fordel ved at:
b) offentlige krav som ellers er forfalt, frafalles eller ikke innkreves
e) det gis en eller annen form for inntekts- eller prisstøtte som direkte eller indirekte bevirker økning i eksporten av en vare. 


Så ikke vær så hårsåre. Det er klart den er subsidiert, ellers så ville knapt noen kjøpt denne istedenfor fossile alternativer, meg inkludert. Bruk heller energien deres på å forsvare AT det bør være slik om dere har interesse av fortsatt subsidiering på bekostning av andre biler(s eiere).

Lokführer

Det er vel strengt tatt staten som har for høye avgifter på alle andre biler, men det er min mening.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

AllanW

Vel uansett så slipper el bilister å betale moms (noe man må uansett på alt annet) , bompenger , bensin , parkering.
Så vi som velger el bil har nok å glede oss over økonomisk når det kommer til bil.
Og vi alle er vel enig i at vi får mye bil for pengene i Teslaen :D
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

sindrej

Sitat fra: vrom på mandag 14. oktober 2013, klokken 14:44
Hvorfor bruke norsk wikipedia, når den engelske er mye mer lest (og dermed kritisert/korrigert ?)

Fra lovdata som noen her linket til:
(1) Med subsidier menes økonomisk bidrag fra offentlig myndighet når det gis en fordel ved at:
b) offentlige krav som ellers er forfalt, frafalles eller ikke innkreves
e) det gis en eller annen form for inntekts- eller prisstøtte som direkte eller indirekte bevirker økning i eksporten av en vare. 


Så ikke vær så hårsåre. Det er klart den er subsidiert, ellers så ville knapt noen kjøpt denne istedenfor fossile alternativer, meg inkludert. Bruk heller energien deres på å forsvare AT det bør være slik om dere har interesse av fortsatt subsidiering på bekostning av andre biler(s eiere).
Mitt sitat var ikke fra wikipedia i det hele tatt, det var fra bokmålsordboka.

Fint du linker til lovdata, det bare underbygger jo min påstand.  Se min uthevning, det er ingen forfalte offentlige krav mot meg som Model S eier.

Øyvind.h

Lovdata understreker at Model S ikke er subsidiert så lenge vi snakker om bilavgifter. At noen forsøker å feiltolke loven får de stå fritt til å gjøre, men det gjør ikke Model S subsidiert. Ei heller gjentakelse av påstanden :)

Da legger vi den ballen død og nyter bilene!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cobos

Jeg tenker at hele tanken rundt om det er et subsidie eller ikke er uinteressant. Hvis jeg går i butikken (ignorer detaljene i denne imaginære butikken) å kjøper en 1L Imsdal, 1L Coca-Cola og 1L Vodka så betaler jeg MVA på alle tre og jeg betaler noe sukkeravgifter for Cola'en og mye alkoholavgifter for Vodkaen. Staten ønsker helst at jeg skal kjøpe Imsdalen, derfor legger de på sukkeravgifter på Cola'en og alkoholavgifter på Vodkaen. Dermed hvis jeg er tørst og drikker bare Cola øker min sannsynlighet for ymse sykdommer, den økende avgiften betaler litt for min økende helseutgifter og "smerten" i lommeboka får meg kanskje til å bytte ut noen av Cola'ene med Imsdal.

Hvis jeg istedet hver gang jeg er tørst bøtter nedpå Vodka vil avgiftene forhåpentligvis betale for den nye leveren jeg garantert trenger snart. Alternativt vil jeg pga stor smerte i lommeboka måtte bytte til Imsdal relativt fort.

Drikker jeg Imsdal kan man si jeg blir subsidiert eller man kan si at jeg følger insentivene fra staten (og Mattilsynets helseanbefalinger), men det går mindre penger direkte inn i statskassa. Når jeg kjøper en Tesla følger jeg statens anbefalinger i forbindelse med bilkjøp og slik har ingen dårlig samvittighet for at jeg bruker de insentivene de har laget for at jeg skal bruke de.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

TS

Sitat fra: Cobos på mandag 14. oktober 2013, klokken 17:51
Jeg tenker at hele tanken rundt om det er et subsidie eller ikke er uinteressant. Hvis jeg går i butikken (ignorer detaljene i denne imaginære butikken) å kjøper en 1L Imsdal, 1L Coca-Cola og 1L Vodka så betaler jeg MVA på alle tre og jeg betaler noe sukkeravgifter for Cola'en og mye alkoholavgifter for Vodkaen. Staten ønsker helst at jeg skal kjøpe Imsdalen, derfor legger de på sukkeravgifter på Cola'en og alkoholavgifter på Vodkaen. Dermed hvis jeg er tørst og drikker bare Cola øker min sannsynlighet for ymse sykdommer, den økende avgiften betaler litt for min økende helseutgifter og "smerten" i lommeboka får meg kanskje til å bytte ut noen av Cola'ene med Imsdal.

Hvis jeg istedet hver gang jeg er tørst bøtter nedpå Vodka vil avgiftene forhåpentligvis betale for den nye leveren jeg garantert trenger snart. Alternativt vil jeg pga stor smerte i lommeboka måtte bytte til Imsdal relativt fort.

Drikker jeg Imsdal kan man si jeg blir subsidiert eller man kan si at jeg følger insentivene fra staten (og Mattilsynets helseanbefalinger), men det går mindre penger direkte inn i statskassa. Når jeg kjøper en Tesla følger jeg statens anbefalinger i forbindelse med bilkjøp og slik har ingen dårlig samvittighet for at jeg bruker de insentivene de har laget for at jeg skal bruke de.

Cobos
+1

Et samlet storting av folkevalgte har bestemt at vi skal gå foran med et godt eksempel, som betatestere av ny teknologi.

At vi samtidig nyter dette med taxfree Model S er vel ingen skam..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. oktober 2013, klokken 13:47
Sitat fra: vrom på mandag 14. oktober 2013, klokken 13:25
Legg nå fra dere skylappene og innrøm at TMS er kraftig SUBSIDIERT. Nyt det så lenge det varer!
Bilen er ikke subsidiert, uansett hvor mange ganger man forsøker å gjenta det )
Mener følgende er fakta:
- Enkelte bruker "subsidiert" som synonym for "konkurransevridd".
- Andre mener de to er ikke synonymer.
- Du kan i den økonomiske litteraturen finne støtte for begge standpunktene.
= innskrenket eller utvidet fortolking/bruk av begrepet.
(Dette finner du raskt ut dersom du tar deg bryet med å google et utvalg økonomiske ordbøker.)

Noen mener "ikke-subsidiert" er synonymt med "staten taper ingen avgiftsinntekter".
Stortingsvedtaket 2017/50.000 er hovedsaklig begrunnet med nettop avgiftstap
eller -nedgang.

I dagligtale kan du finne omtalt som subsidiering:
- kantinemat gratis eller uten lokaler, maskiner og arbeidskraft inkalkulert i prisene.
- eller mer generelt som synonym for frynsegoder.
- statlig/kommunal støtte i ymse former til næringer og forbrukere.
- .......
- .......

Om dette språklig er rett eller feil, er utelukkende et spørsmål
om hvor omfattende og vanlig denne språkbruken er/blir.

Når det gjelder lover, vil definisjonen av et begrep variere fra lov til lov
alt etter formålet og saksområdet til den enkelte loven.
Du kan ikke ta definisjonen i en enkelt lov og generalisere denne til å gjelde alle lover.
Langt mindre bruke den til å fastslå korrekt/innkorrekt språkbruk på andre områder.

MEN er enig i denne språklige debatten bør legges død.
OG vi alle bør kunne enes om at Norge har en betydelig konkurransevridningsfordel for elbilene.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA