Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Thor2014, lørdag 01. oktober 2016, klokken 15:42

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: Lynet på tirsdag 09. august 2016, klokken 18:30
Her tar du feil Muffinmann, det går ikke noe overskuddsvarme til kupeen. Den varmes kun opp med elektrisk varme fra et PTC-element.

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. august 2016, klokken 18:17
Hva mener du her? Rangemode kutter batterivarmeren, men over 8 grader er det ingen forskjell. Da brukes ikke batterivarmer uansett. Motor, inverter og batteri går på samme sløyfa. Overskuddsvarme fra denne går til oppvarming av kupeen, om behov. Target verdier for passiv og aktiv kjøling skal være like både med og uten range mode aktivert.

Om noe så vil range mode gi lavere batteritemperatur i starten om temperaturen er under 8 grader, hvis ikke er alt likt.

Ganske sikker på at muffin har helt rett.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Egil Fonn

Tenker også Muffinman har rett. Dårlig jobbet av Tesla om det er konstruert slik at bilen dumper spillvarme uten og bruke det som trengs til kupeen først.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Thor2014

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 10. august 2016, klokken 09:38
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 09. august 2016, klokken 19:42
Bilens batteristyringsystem vil beskytte batteriet og hindrer langvarig regenerering før batteriet har driftstemperatur.

Tipper at dette er riktig.
Ikke ulogisk at den også føler på tiden som strøm blir sendt tilbake i batteriet. Tanken er vel at man kan tillate litt ekstra regerering så lenge man ikke overskrider x antall sekunder/minutter.
Høres fornuftig ut. I dag var batteriet litt varmere og det kom ikke begrensning opp.
Kjørte med Max Battery Power på vei ned. Mulig det gjorde forskjellen.
Begrensningen er ikke større enn at det ikke er noe problem. Kun nysgjerrig.

N00b

Rangemode gjør at bilen passivt prøver å øke temperaturen i batteriet med at overskuddsvarme fra motor og inverter går inn i batteri
Var en på Teslaforumet som hadde logget temperaturer inn/ut av batteri med CAN bus lesing med og uten Rangemode. Eneste forklaring var at bilen brukte overskuddsvarme til å øke temperatur i batteri uten å bruke varmeelementet.

Når man tenker etter er det jo logisk og bilen advarer oss også ved lav SOC at "om batteriet blir kaldere vil det være vesetlig mindre energi tilgjengelig"

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. august 2016, klokken 18:17
Sitat fra: N00b på tirsdag 09. august 2016, klokken 16:24
Jeg bruker ikke rangemode om sommeren. Det gir høgere temperatur i batteriet da overskuddsvarme fra motor/inverter sendes til batteri.
Hva mener du her? Rangemode kutter batterivarmeren, men over 8 grader er det ingen forskjell. Da brukes ikke batterivarmer uansett. Motor, inverter og batteri går på samme sløyfa. Overskuddsvarme fra denne går til oppvarming av kupeen, om behov. Target verdier for passiv og aktiv kjøling skal være like både med og uten range mode aktivert.

Om noe så vil range mode gi lavere batteritemperatur i starten om temperaturen er under 8 grader, hvis ikke er alt likt.

Cookie Monster

#19
Med range mode på virker det som at batteriet ikke blir kjølt ned før man når "kritisk" batteritemperatur på 51 grader.
Motor og inverter ligger i snitt på rundt 44-48 grader ved vanlig kjøring under norske sommerforhold etter en stund. Så er også der batteri havner etter etterhvert.
På motorvei kjøring rundt i rundt 110, så lå batteritemp på min med range mode aktivert rundt 44 grader etter 1 time og 17 grader ute. Hadde range mode på hele veien og ikke kjørt noe aktivt.
Så batteriet har blitt varmet opp kun passivt av motor/inverter. Battery heater var aldri på. og virket ikke som den brukte energi i det hele tatt til å kjøle batteriet eller åpnet klaffene foran selv om batteri var 44 grader.

Det forklares nok også på at det er rundt den temperaturen batteriet yter best (mindre motstand) og som samtidig er "trygt" så gir nok litt ekstra rekkevidde. Men er nok ikke optimalt for levetiden av batteriet i det lange løp. Er nok bedre at man ligger rundt 30-35 grader som man gjør med range mode av. (Har ikke fått prøvd en lengre tur på motorvei enda, men er rundt der min ligger ved vanlig kjøring med range mode av) Så virker som at batteritemp holdes mer under kontroll med range mode av. Skal få overvåket det litt mer nøye på neste langtur :)

Har man PD med Battery Max power funksjonen så varmes batteri til 48 grader. Active cooling target er da 52 grader og Passive Cooling target 50 grader. I normal modus så er active cooling target 51 grader og passive cooling target 30 grader.

Ser ut som det ikke er lurt å bruke range mode hele tiden på sommeren, men om vinteren blir den nok mer brukt på små turer T/R jobb for å slippe å bruke unødig energi til å varme opp batteriet rett før man parkerer igjen.
2015 P85D

Muffinman

Ah, alt man lærer. Da er det bruk av rangemode på kortere turer vår og høst samt turer man virkelig trenger rekkevidden som gjelder fortsatt her. Uansett marginal forskjell på 85D. Verre med PD-bilene, her får man vel omkring en 7% reduksjon i forbruk med range mode? Litt dumt om man må akseptere høyere batteritemp for å kunne bruke torque sleep på bakre DU.

Cookie Monster

#21
Må få kjørt litt mer over lengre avstander med range mode av og på før vi kan si det er 100% men virker slik :)

Har aldri målt om forskjellen er så stor som 7% på PD med range av og på. Men virker som å være litt mer på en PD en vanlig dual ja.
Torque sleep er aktivert hele tiden. Forskjellen er når range mode er på så er dual motor bare fwd fram til man gir bittelitt på, da kobler den inn bak med en gang. Regen kjøres kun på den foran når rande mode er på, mot ca 60/40 til vanlig.

Med range mode av så brukes bare motor bak opp til ca 90 km/t over den hastigheten byttes det til motor foran. Er forskjellig utveksling bak og foran på PD. Så den bakre motoren har nok Tesla kanskje funnet ut er bedre å bruke opp til det og så bytte, eller de bare gjør det for å fordele.
Litt usikker på hvorfor Tesla har gjort det slik, kanskje for å fordele hvor mye hver drive unit blir brukt? :P
Men virker mest logisk at man bruker den store bakre drive unit med 9.73:1 utveksling og mer moment i lave hastigheter. Siden den vil jobbe lettere uten å koble inn foran ved mye stopp og kjør. Men range mode mer blitt sett på som skal brukes ved langkjøring så da er det greit med kun den foran som er mer effektiv i slike hastigheter. Men dette blir bare synsing fra meg :)

Når det er kaldt ute (under ca 5 grader er det 50/50 hele tiden) Blir spennende å få sjekket mer på det til vinteren igjen. Siden jeg fikk først mulighet til å logge osv tidlig vår var det ikke mye jeg fikk prøvd det. Men var 50/50 hele tiden da når det var kaldt ute da. Mulig den bare er det fram til den når driftstemp. Men virker igjen logisk at den er 50/50 hele tiden når det er kaldt siden det kan være glatt og bilen vil være mer forutsigbar.

Vanlig Dual motor med liten drive unit virker som å oppføre seg helt likt som PD. Men ser ikke noe grunn til det der siden begge motorene er lik og har samme utveksling. Tipper Tesla bare har gjort det likt siden det er enklere og ha de like og man får byttet litt på motorene man bruker som nevnt for PD.
2015 P85D

Muffinman

#22
85D``en sliter mest fordekk når den kjøres en periode i range mode, og bakdekk uten. Faktisk greit målbart. Det var vel Bjørn Nyland som gjorde relativt uhøytidelige tester med og uten range mode. Endte vel på 7% forskjell for P85D og 2% for 85D. Disse verdiene er neppe helt nøyaktige og vil sikkert variere en del avhengig av diverse parametre, men de gir nok en god indikasjon på hvor landet ligger.

Kjørte en P90D med range mode på i mars. Skikkelig glatt føre, og den gikk faktisk rett frem pga regen. Normalt skal hjelpesystemene hente den inn, men denne gangen var det så glatt at når den først mistet grepet hjalp det ikke hva bilen prøvde å rette. Gikk heldigvis bra, men på ekstremt glatt føre tror jeg det er sikrest å holde range mode avslått.

ChrML

Jeg har en S85.

Det du skriver har jeg opplevd flere ganger. På sommeren type 18 grader uten range.

Ladet til 90% en dag på toppen av et fjell (3 mil med nesten bare nedoverbakker). Begynte kjøringen uten begrensing. Etter ca 0.5 kW lading kommer regen begrensingen på 30 kW. Før jeg har kommet til 92% er den nesten helt begrenset. Tenkte kanskje det var fordi jeg var så nærme 100% eller at det var Charge Limit.

Akkurat det samme skjedde dagen etter på 80% lading fra start. Stoppet på 82%. Selv med charge limit på 100%.

Så det skjer noe finurlig logikk så den ikke skal regen myr høyere enn utgangspunktet etter lading. Enten på grunn av noe, uten at jeg helt forstår årsak. Eller kanskje bare en bug. Kanskje den husker charge limit som den var før lader ble plugget ut og bruker den som begrensing.

N00b

Regen kan komme opp i mange kw. Mer enn superlading på høg SOC. Høres ut som bilen beskytter batteriet

Lynet

Regen kommer vel ikke opp i 120kW? På min P85 er det vel maks 60kW.
Husk at kW er effekten som tilføres batteriet og kWh er energien som batteriet er ladet med.
1kW i en time = 1kWh
Det surres mye med dette.... ikke bare i denne tråden.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman


ChrML

Sitat fra: Lynet på torsdag 11. august 2016, klokken 22:24
Regen kommer vel ikke opp i 120kW? På min P85 er det vel maks 60kW.
Husk at kW er effekten som tilføres batteriet og kWh er energien som batteriet er ladet med.
1kW i en time = 1kWh
Det surres mye med dette.... ikke bare i denne tråden.
Mente 0.5kWt aktiverer regen limit på rundt 30 kW.

petersv

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 10. august 2016, klokken 12:52
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 10. august 2016, klokken 09:38
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 09. august 2016, klokken 19:42
Bilens batteristyringsystem vil beskytte batteriet og hindrer langvarig regenerering før batteriet har driftstemperatur.

Tipper at dette er riktig.
Ikke ulogisk at den også føler på tiden som strøm blir sendt tilbake i batteriet. Tanken er vel at man kan tillate litt ekstra regerering så lenge man ikke overskrider x antall sekunder/minutter.
Høres fornuftig ut. I dag var batteriet litt varmere og det kom ikke begrensning opp.
Kjørte med Max Battery Power på vei ned. Mulig det gjorde forskjellen.
Begrensningen er ikke større enn at det ikke er noe problem. Kun nysgjerrig.

Kupeen varmes ikke av spillvarme fra batteri og motor. Det er ikke noe varmeregister i bilen som er tilkoblet kjølemedium. Kun vanlig PTC-element. Der kommer den velkjente "brent olje"-lukta fra når bilen er ny.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA