Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av roaaad, onsdag 02. oktober 2013, klokken 22:35

« forrige - neste »

daggad

Det må være 15 år siden minst jeg hadde piggdekk på en bil. Og har ikke hatt noen problemer med å kjøre piggfritt her på Sunnmøre. Så jeg anbefaler selvsagt det.
Men bor man en plass med bratte bakker, eller har hytte med vanskelig fremkommelighet på vinterstid så er nok piggdekk en fornuftig alternativ.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Knotten

Jeg har kjørt piggfritt på 3 forskjellige Hiack i ca 25 år stort sett mellom Klokkarvik (Sotra sør) og Bergen uten nevneverdige problemer.
Det er tragisk å tenke på alle piggdekkene som hver 'vinter' gnager på tørre eller våte snø- og frostfrie vestlandsveier med det resultat at omgivelsene, bilene og lungene våre tilgrises av ekkel asfaltgraut.

For et par år siden måtte jeg stoppe min piggfrie bil i en slak nedoverbakke fordi det hadde vert en ulykke lenger nede. Da jeg gikk ut av bilen gikk jeg 'rett på ræv', som det heter i Bergen, det var klink is (som det også heter i Bergen) ;D
Jeg måtte kaste meg til siden, for det kom en bil til skrensende forbi. Han hadde piggdekk.. :o

Gleder meg til fortsatt piggfri kjøring med min kjære Leaf.. ;D :D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Chlangum

Beskymrer meg meget lite over at S'en er bakhjulsdrevet. Er man riktig skodd så tror jeg neppe det blir noe problem. Det som beskymrer meg er all denne elektronikken som skal "hjelpe" meg. Men det er pga. jeg ikke er vant til det.

Og skulle det være et problem så får vi gjøre det som vi gjorde før i tiden. Sandsekker i bagasjerommet. Er jo plenty med plass baki der til det(Svigermor har jeg ikke så jeg må finne en annen løsning c",)

På gode gamle 240'en så hadde jeg skjeldent problemer. Kom meg opp mange bakker som nyere forhjulstrekkere ikke klarte. Synes faktisk bakhjulsdrift er bedre på glatten en forhjulstrekk.
Spesielt stas var det når kameraten min i en S4 kjørte av veien bak meg opp bakken ved mine foreldre.
Han kjørte piggfritt mens jeg hadde nye piggdekk (dekkene kostet mer en bilen c",)
Eneste fordelen med forhjulstrekk slik jeg ser det er hvis man først står fast. Men er bilen først i siget foretrekker jeg bakhjulsdrift.

Men det viktigste uansett er skikkelige sko og fart etter forholdene!
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Cirion

Det ble Pirelli på meg, når jeg testa Tesla i vinter, kom jeg kjørende i min Honda Accord med Nokian Hakka piggfrie...
Kort fortalt, forskjellen var som om Tesla'en med Pirelli gikk på skinner!

Det var nok ikke på grunn av dekkene, men på grunn av tractionkontrollen og antispin. Slike fancy ting fantes ikke når Hondaen ble bygget, og siden det ikke var en Tesla, kan det heller ikke ettermonteres.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. september 2013, klokken 13:21
Fwd har gjerne 60-65% vekt over forhjulene. Model s har 52% over bakhjulene om ikke jeg husker feil. Vesentlig forskjell.

52% av 2100kg er mer enn 65% av 1500kg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. september 2013, klokken 15:37
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. september 2013, klokken 13:21
Fwd har gjerne 60-65% vekt over forhjulene. Model s har 52% over bakhjulene om ikke jeg husker feil. Vesentlig forskjell.

52% av 2100kg er mer enn 65% av 1500kg ;)

Vektfordelingen mtp. framkommelighet blir enda gunstigere i motbakke på TMS.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

den12mann

#36
Sitat fra: Nordtroms på torsdag 26. september 2013, klokken 07:45
Har kjørt piggfritt med min Navara på 2,3 tonn i alle år og aldri hatt noen problemer. Det er nå min mening. ;)

Piggfritt på min 2007 Pathfinder. Rimelig like biler, de to. Ikke hatt noen problem, men så har vi jo firehjulstrekk å koble inn ved behov.

En annen ting er at piggdekk har en litt hardere gummi enn piggfrie og det er vel diverse undersøkelser som mener å ha funnet at piggdekk faktisk er generelt dårligere enn piggfrie etter en sesong eller to pga dette?

Øyvind.h

#37
Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. september 2013, klokken 15:37
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. september 2013, klokken 13:21
Fwd har gjerne 60-65% vekt over forhjulene. Model s har 52% over bakhjulene om ikke jeg husker feil. Vesentlig forskjell.

52% av 2100kg er mer enn 65% av 1500kg ;)
Haha. Fredags-logikk  ;D ;D ;D God helg!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Johnny

For 15 år siden hørte jeg en kar fra vegmyndighetene fortelle at vegslitasjen påført av piggdekk var så stor at de ikke hadde mulighet til å asfaltere i samme tempo.

I det øyeblikket hadde jeg kjøpt mitt siste piggdekk! Det snudde opp ned på min verden. Før ventet jeg på våren, så jeg kunne få av de bråkete vinterdekkene. Nå venter jeg på høsten, så jeg kan få av de bråkete sommerdekkene.

For de som synes valget er vanskelig, så kan samfunnsansvaret som ligger i det, være tungen på vektskålen.
TMS og eGolf.

tSla

Sitat fra: Tesladigger på fredag 27. september 2013, klokken 12:06
Sitat fra: tSla på fredag 27. september 2013, klokken 03:21
Jeg har hatt kontinentale vinterdekk beregnet på Autobahn i 4 år på min nåværende A4. Har enda ikke hatt nevneverdige problemer. Sunnmøre har stortsett bare èn årstid: Regn.

Kommer til å kjøre piggfritt på min Model S :)

Kommer du da til å gå for de kontinentale vinterdekkene til 15000,- eller går du for Nokian eller noe annet.

Jeg gikk for felgpakken med Pirelli-dekkene. Hadde jeg hatt bedre tid, og kanskje fått bilen om våren hadde jeg muligens valgt noe annet - f.eks en tredjeparts felgpakke -, men for enkelhets skyld tok jeg Pirellidekkene.   :)
Tesla Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA