Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteribooster

Startet av OAndersen, fredag 04. oktober 2013, klokken 13:35

« forrige - neste »

OAndersen

Vi fikk vår nye Tekna i begynnelsen av september og oppdaget nylig at den originale EVSE kabelen er endret fra tidligere modeller? Generellt ser kontrollboksen ut til å være litt mindre - men det som er av størst betydning, er at kabelen fra boksen til Schuko stikk kontakten er kortere! Faktisk så mye kortere at den ikke passer til noen av de offentlige ladestolpene! Når du lukker dekslet på ladestolpen, treffer den kontrollboksen og du får ikke ladet... Dvs har testet èn gang i Oslo og det gikk så vidt det var. Men feks den på McDonalds på Frogner, der går det ikke i det hele tatt. Oppdaget det, samtidig som hurtigladeren der var ute av drift og med lite batteri fra før...

Iflg selger var han blitt oppmerksom på dette nylig og har tatt det opp sentralt i Nissan... Noen andre som har samme erfaring? Evt fått noen tilbakemelding fra Nissan?

Rasmus.B

Jeg har laget meg en liten skjøteledning på 1,5 meter med 2,5mm2 gummikabel som jeg bruker til slike problemstillinger, samt at på enkelte plasser der kladden blir hengende på en litt rar måte unngår jeg som oftest det ved å bruke denne lille skjøten, Men, hvis en skal følge brukermanualen skal man jo ikke bruke skjøteledning, noe jeg blåser i ved slike tilfeller.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Kryten

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 27. september 2013, klokken 11:36
hvis en skal følge brukermanualen skal man jo ikke bruke skjøteledning, noe jeg blåser i ved slike tilfeller.

Dett er fordi manualen er for Europa og det er ikke alle land som har jordfeilvern som standard slik det er blitt i norge.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Kryten på fredag 27. september 2013, klokken 13:05
Dett er fordi manualen er for Europa og det er ikke alle land som har jordfeilvern som standard slik det er blitt i norge.

Niks!

Man skal ikke bruke skjøteledninger fordi disse oftest er av dårlig kvalitet og med et tverrsnitt på 1,5mm. Da vil det oppstå varmgang. Har du derimot en god kabel, slik Rasmus.B har, burde dette gå fint.

Det beste, og det vi burde kreve er jo selvfølgelig at Nissan leverer en kabel som er brukbar i Norge.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kryten

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 27. september 2013, klokken 13:29
Sitat fra: Kryten på fredag 27. september 2013, klokken 13:05
Dett er fordi manualen er for Europa og det er ikke alle land som har jordfeilvern som standard slik det er blitt i norge.

Niks!

Man skal ikke bruke skjøteledninger fordi disse oftest er av dårlig kvalitet og med et tverrsnitt på 1,5mm. Da vil det oppstå varmgang. Har du derimot en god kabel, slik Rasmus.B har, burde dette gå fint.

Det beste, og det vi burde kreve er jo selvfølgelig at Nissan leverer en kabel som er brukbar i Norge.

Lars

Min påstand går på den korte tilførselen. Per definisjon kan man bruke en 1,5 kvadrat skjøt på EVSE som følger med bilen MEN da får man ett ekstra sted hvor det kan bli varme gang.

Noen har moddet og lagt på lengre kabel som er den optimale måten å gjøre det på...
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA