Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: GLAD JEG KANSELLERTE

Startet av bobakka, fredag 04. oktober 2013, klokken 08:43

« forrige - neste »

bobakka

Jeg har nå kjørt over 50 000 km og syns jeg merker redusert rekkevidde. Er fort nede på 70 km rekkevidde nå med litt bruk av varme.

En del av min kjøring har vært marginal før og blir værre nå med redusert rekkevidde. Det blir å kjøre med dieselbilen eller å sitte å fryse/med rekkeviddeangst for å komme frem,

De fleste bilene som kommer nå har jo rundt 150 km med teoretisk rekkevidde, bortsett fra Tesla som kliner til. Dette er etter min mening for svakt for en norsk vinter.

Det burde være mulig å booste batteripakke med en tilleggspakke for å få til vesentlig lengre rekkevidde. Er det noen som har gjort en nærmere vurdering av mulige løsninger og sett på pris / ytelse for en boosting?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Elmo

Så kort rekkevidde nå som det ikke er særlig kaldt heller? Min første tanke er at det må være noe feil.  Hvordan er det med batterigaranti på iMiev ?

Men til det du spør om så går det minst en Leaf og et par PSA classic med boosterpakke montert.
i Leaf:
www.elbilforum.no/forum/index.php/topic,7392.msg81895.html#msg81895
i PSA-classic:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8180.msg95890.html#msg95890
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tomrh

Høres mer ut som noe feil ja. Har kjørt 44000 og har bedre rekkevidde enn noen gang. F.eks. i sommer da jeg kjørte 9 mil dels i 90 og 80 km/t t/r jobben med to i bilen og hadde 1/3 igjen på "tanken".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Dra innom din forhandler og få sjekket dette. Men sjekk luft i hjulene og at bremser ikke "henger" på. Opplever selv at rekkevidde langtfra er redusert.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

emagic

Jeg passerte 42.000 nylig og har heller ikke merket noe som helst endring.  Men subb på bremsene har jeg hatt endel av, spesielt etter at den har stått noen uker iforbindelse med ferier.  Finn en passe nedoverbakke, sett bilen i N og "føl på" hvor lett du synes den triller.  Lite luft er også en killer, men her i området er det så mange små rundkjøringer at jeg merker lite luft på hjulslipp lenge før det blir et problem rekkeviddemessig.

emagic

bobakka

Tror ikke jeg har noen spesielle problemer med bilen.

Sjekket lufttrykket og det var på jamt over 30 (ca. 2kg) og økte det til 40. Tror ikke bremsene subber, og jeg kjører også jevnlig ned bratte bakker på N for å bremse mest mulig.

Jeg tror jeg rett og slett har såpass "dårlige" batterier. Når jeg snakker om 70 km rekkevidde er det et par morninger med frost og jeg kjører på full varme hele veien til Kjeller. Det er 28 km og det går 7 prikker så er det 4 km per prikk og dermed ca. 70 km rekkevidde. På vei hjem med varm og fullladet bil bruker jeg bare 3-4 prikker på samme distanse - dvs. 140 km rekkevidde.

Jeg har også merket dette tidligere år, men i år syns jeg rekkevidden er noe dårligere enn før.

For å ta batteritesten må jeg vel sette igjen bilen et døgns tid? Og vet du om det koster noe?

Jeg leste om batteriboosterene fra de andre bilene og det kan absolutt være et alternativ - presumtivt når garantien går ut om drøye 2 år.

iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

#6
Sitat fra: bobakka på søndag 29. september 2013, klokken 17:55
Når jeg snakker om 70 km rekkevidde er det et par morninger med frost og jeg kjører på full varme hele veien til Kjeller. Det er 28 km og det går 7 prikker så er det 4 km per prikk og dermed ca. 70 km rekkevidde. På vei hjem med varm og fullladet bil bruker jeg bare 3-4 prikker på samme distanse - dvs. 140 km rekkevidde.
Uoppvarmet trilling i minusgrader eter strøm, og 4 km pr. prikk høres faktisk helt normalt ut. Forvarming med 2012-mod sparer en prikk i starten vs 2011-mod. Jeg har etterisolert bilen noe: ekspansjonstank+rør, gulv på førerside foran og under midtkonsollen. Synes det er veldig merkbart bedre. Husker turene til hytta i fjor høst der jeg hutret avgårde i kald bil og 5-6 grader utetemp. Nå kan jeg gjøre unna de 10 milene med varme på. 8)

Siden du ikke har trøbbel med sommer-rekkevidden, så skulle det finnes en passende booster-pakke for deg: dieselvarmer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Ja, det er godt mulig at en dieselvarmer sammen med tilleggsisolasjon er batteriboosteren jeg trenger.

Jeg kvier meg likevel for å kjøpe en ferdig montert dieselvarmer pga prisen, men husker at noen lagde sin egen versjon i en alu kasse. Da er den også anvendelig i båten og andre biler.

Jeg har også sett beskrivelse av isolasjon av varmeapparat-sløyfa.

Står isolasjon av gulv beskrevet noen steder?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Focus

Det var jeg som laget den eberen i koffert, men det var ikke så veldig vellykka fordi hele bilen dugga ned når jeg brukte den. Dette fordi den ikke var mulig på en ok måte rette varmluften mot vinduet og at den hentet luften fra innsiden av bilen.
Det er ingen tvil om at den løsningen som mitsubichi kom med da den endelig kom var helt briliant og er den beste måten å få varme i bilen. Den startes med fjernbetjening varmer opp bilens eget vann, starter vifta i bilen og kan brukes mens du kjører. Jeg starter den 15 min før jeg skal kjøre og skrur den av når jeg kommer frem på jobb.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: bobakka på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 18:15
Jeg kvier meg likevel for å kjøpe en ferdig montert dieselvarmer pga prisen
En batteri extension vil nok koste omtrent det samme som dieselvarmer pga batteripris. Bly her på forumet har laget en for Leaf. Det samme prinsippet vil helt sikkert fungere også for trillinger, men ingen tør vel å gjøre noe før garantien går ut.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka


Sitat fra: Focus på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 18:47
Det var jeg som laget den eberen i koffert, men det var ikke så veldig vellykka fordi hele bilen dugga ned når jeg brukte den. Dette fordi den ikke var mulig på en ok måte rette varmluften mot vinduet og at den hentet luften fra innsiden av bilen.

Jeg har ikke fått med meg at eberen i koffert ikke var så vellykket. Har du beskrevet det på noen tråder?

Jeg ble nemlig fasinert av løsningen da jeg har flere biler og ofte har hund i bilen slik at jeg vil trenger tilleggsvarme om vinteren i begge bilene. Tror du det ville vært en bedre løsning med eberen under panseret og varmluften inn igjennom luftkanalene inn i bilen?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Focus

#12
Jeg har vel ikke skrevet direkte at den ikke var vellykket noe sted, men jeg har tidligere i flere tråder skrevet at jeg fikk installert Mitsubishi sin løsning. Som for øvrig er genial bortsett fra prisen. Der blir det vannet som sirkulerer i varmet opp av eberen isteden for 5kw varmekolbe. Det som og er briliant er at eberen starter viften inni bilen samtidig og at den fortsette å varme mens du kjører.

Det vil nok la seg gjøre å få kofferten til å virke og, men det må lages en del hull i bilen for å få dette til og da blir den ikke like flyttbar. Problemet jeg fikk var at siden jeg ikke ville skjære et 10 cm stort hull for å få inn luft fra utsiden ble resultatet det samme som å bruke varme app på resirk bare mye verre.
Dersom en slik luft varmer skal virke skikkelig må den monteres på utsiden av kupe og med varmluften montert på innluft kanalen til varmeapp slik at du kan velge om varmen skal ned på føttene eller på vinduet for å fjerne dugg

En slik luftvarmer koster og 10 12 tusen så må du ha monterings utstyr og en tank. Kan du ikke montere  den selv kommer en regning der på minst et par tusen. Jeg tror du fort nærmer deg 20 000 før den er ferdig og er vel ikke prisen 25000 fra Mitsubishi så ille.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA