Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av el nino, onsdag 09. oktober 2013, klokken 15:30

« forrige - neste »

el nino

Jeg fikk et hyggelig brev fra Nissan igår. Det ble opplyst om en utvidet garantidekning av batteriet, samt oppdatering av programvare (P3227) som er brukt i 2013 modellen. Noe som fører til forbedret nøyaktighet av battmeterets nivåmåler, og bedre kompabilitet med utvidet spekter av EV ladeutstyr.
Og det er selvfølgelig gratis :)
Noen som har fått denne oppgraderingen og har merket noen forskjell?

BE

#1
Den utvidede garantien er kjekk den, men den har nok liten verdi da det nærmest er umulig å få til så stor degradering av kapasiteten i vårt norske klima. Defekte celler vil fortsatt bli dekket på reklamasjon uavhengig av garanti.

Jeg har oppdatert til P3227.

Batteriet viser en reduksjon i gjenværende kapasitet med "Leaf Spy" appen.

Før oppgradering stoppet ladingen alltid på 231 GID's (*) når jeg ladet til 80%, nå stopper den på 226 GID's. Altså er det nedadgående, noe som er forventet med denne oppdateringen. Den vil stabilisere seg etter 2-3 uker. Alt i alt tror jeg oppdateringen er nødvendig for å vise et mer korrekt bilde av gjenværende batterikapasitet. Oppdateringen skal også ta større hensyn til temperaturen i batteripakken, noe som også kan forklare at den nå stopper tidligere når jeg lader til 80% da temperaturen har sunket den siste uken. Det er en uke siden jeg fikk bilen oppdatert.

(*) GID er en måleenhet som brukes av baterisystemet i bilen, 1 GID= 80 Wh
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bobbulf

Stemmer at den oppdateringen er fin for Leafer fra før 2013 mod.
Jeg skrev innlegg om det her;  :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7911.msg121814.html#msg121814
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Ingez

Sitat fra: BE på onsdag 02. oktober 2013, klokken 11:19
Den utvidede garantien er kjekk den, men den har nok liten verdi da det nærmest er umulig å få til så stor degradering av kapasiteten i vårt norske klima. Defekte celler vil fortsatt bli dekket på reklamasjon uavhengig av garanti.

Jeg har oppdatert til P3227.

Batteriet viser en reduksjon i gjenværende kapasitet med "Leaf Spy" appen.

Før oppgradering stoppet ladingen alltid på 231 GID's (*) når jeg ladet til 80%, nå stopper den på 226 GID's. Altså er det nedadgående, noe som er forventet med denne oppdateringen. Den vil stabilisere seg etter 2-3 uker. Alt i alt tror jeg oppdateringen er nødvendig for å vise et mer korrekt bilde av gjenværende batterikapasitet. Oppdateringen skal også ta større hensyn til temperaturen i batteripakken, noe som også kan forklare at den nå stopper tidligere når jeg lader til 80% da temperaturen har sunket den siste uken. Det er en uke siden jeg fikk bilen oppdatert.

(*) GID er en måleenhet som brukes av baterisystemet i bilen, 1 GID= 80 Wh

Jeg fikk P3227 opdateringen i agust (7 uker siden), GIDs går fortsett nedover, juli hadde jeg 281 GIDS @ 100%, Nå er det 255 GIDs @ 100%.
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

BE

Det kan godt stemme nå som utetemperaturen har sunket betraktelig, oppgraderingen skal da ta hensyn til dette. Hva er snittemperaturen i batteripakken din når bilen er ferdigladet på 255 GIDs?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ingez

Sitat fra: BE på onsdag 02. oktober 2013, klokken 14:08
Det kan godt stemme nå som utetemperaturen har sunket betraktelig, oppgraderingen skal da ta hensyn til dette. Hva er snittemperaturen i batteripakken din når bilen er ferdigladet på 255 GIDs?
Bilen står i garasje, batteri temp på ca 15-18 grader
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

kjbu

Er jo hele 9% reduksjon det, siden juni 2013  :o
Fortsetter dette i samme takt må Nissen fikse batteriet ditt.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA