Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterlangtur Trondheim- Tromsø i Model S 85

Startet av sven erik, onsdag 25. september 2013, klokken 18:25

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Du brukte rangemode går jeg ut ifra? 10-20% ekstra dekktrykk er gull verdt, du vinner mer enn 5% på det. 21' har ca 5% dårligere rekkevidde enn 19'. På tmc står det en god utregner som tar høyde for det jeg sa + ting som regn, temp, høydemeter +++
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Lurven på fredag 20. september 2013, klokken 23:09
Erfarte på dagens langtur fra Verdal til Mo i Rana, 400km, at jeg hadde bare 85% av batterikapasiteten tilgjengelig. Dvs min 85kWh pakke gav meg 36mil med et forbruk på 2kWh/mil.
Har noen erfaringer med langtur og er det reserver å hente?

Range-måleren viser 0km igjen når du har brukt 76kWh. Da er det ca. 5kWh igjen i reserve. Etter 36 mil med 2kWh/mil burde den vist forbruk på 72kWh og du burde hatt ca. 20km Typical Range igjen + reserve.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2013, klokken 09:02
Sitat fra: Lurven på fredag 20. september 2013, klokken 23:09
Erfarte på dagens langtur fra Verdal til Mo i Rana, 400km, at jeg hadde bare 85% av batterikapasiteten tilgjengelig. Dvs min 85kWh pakke gav meg 36mil med et forbruk på 2kWh/mil.
Har noen erfaringer med langtur og er det reserver å hente?

Range-måleren viser 0km igjen når du har brukt 76kWh. Da er det ca. 5kWh igjen i reserve. Etter 36 mil med 2kWh/mil burde den vist forbruk på 72kWh og du burde hatt ca. 20km Typical Range igjen + reserve.
Hva er tilsvarende tall for 60kWh modellen?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fortoggale

Da jeg hentet bilen i Oslo og kjørte hjem brukte jeg bevist cruise control så mye som mulig. Jeg endte opp med 0,165 kWt/km. Jeg kjørte da innenfor fartsgrensene.

I bykjøring lokalt med stadige opp og ned i fart ligger jeg på mellom 200 og 260 Wt/km. Jeg får da en rated range på noe over 360 km om morgenen etter lading.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Øyvind.h

Merk at tallene bilen serverer for forbruk per km antakelig ikke er medregnet varme/AC mm. Så reelt forbruk vil være en del høyere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Jeg tror alt er tatt med, mener å huske at man kunne se på kw nåla i instrumentpanelet også det faktiske forbruk på feks kupevarmeren
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øyvind.h

Sitat fra: D.O på søndag 22. september 2013, klokken 13:35
Jeg tror alt er tatt med, mener å huske at man kunne se på kw nåla i instrumentpanelet også det faktiske forbruk på feks kupevarmeren
Jeg har også hørt det, men i praksis virker det ikke som om forbruket der alltid har med seg alt bilen har brukt. Dvs. gjenværende rekkevidde står ikke i stil til oppgitt forbruk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. september 2013, klokken 13:52
Jeg har også hørt det, men i praksis virker det ikke som om forbruket der alltid har med seg alt bilen har brukt. Dvs. gjenværende rekkevidde står ikke i stil til oppgitt forbruk.

Er differansen stor?  Ser for meg at de kan ha "glemt" noe forbruk, f.eks. 12v'en, altså det som går til DC-DC konverteren for å lade 12v batteriet og 12v nyttelast som f.eks. computerene. Kan det være en logisk forklaring?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Skal gjøre en test nå. Ved hjelp av VisibleTesla (om programmet funker nå) skal jeg sjekke nøyaktig SOC på batteriet, kjøre 8-10 mil (skal på middagsbesøk og gi noen prøveturer :) )og deretter sjekke SOC opp mot det bilen mener jeg har brukt.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Konklusjon:

79% SOC ved start
55% SOC ved slutt

92,5km
18,0kWh
194w/km

24%SOC=18kWh=75kWh. Litt snaut kanskje?

Gikk for øvrig fint å holde bilen på rundt 160w/km ved å kjøre pent i 70-80km/t :) Og om forbruket underrapporteres med ca 10% er vi fortsatt ikke høyere enn 176w/km.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TerjeV

Sitat fra: Per Magnus på torsdag 19. september 2013, klokken 23:21
Vurderer å kjøre fra Oslo til Karmøy (Haugesund) ved å hurtiglade på Gol. Fra Gol og til Karmøy er det 36 mil. Det vil vel først være en del høydemeter opp til Hardangervidda før det bærer ned til havnivå. Tror dere dette vil gå greit? Tenker da å lade så fullt som mulig på Gol :)
Det er på disse strekningene vi ser hvor savnet en SC er på E134 (for eksempel Haukeligrend)
Håper du skriver om erfaringene etter du har tatt turen! Sørlandsruta er nok mitt valg selv om det er lang omvei.
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. september 2013, klokken 22:06

24%SOC=18kWh=75kWh. Litt snaut kanskje?


Jo, men hvor mye er egentlig "100%" SOC?  At det ikke er 85kWh vet vi vel. Litt blir så vidt jeg har forstått "gjemt" over og under for å spare batteriet, og litt er jo tilgjengelig under "0% SOC" (som oppgitt).  Mente jeg så ett tall for ikke så lenge siden, var det 81kWh?  Husker da ikke om det skulle være tilgjengelig, eller "100% SOC"...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på søndag 22. september 2013, klokken 23:23
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. september 2013, klokken 22:06

24%SOC=18kWh=75kWh. Litt snaut kanskje?


Jo, men hvor mye er egentlig "100%" SOC?  At det ikke er 85kWh vet vi vel. Litt blir så vidt jeg har forstått "gjemt" over og under for å spare batteriet, og litt er jo tilgjengelig under "0% SOC" (som oppgitt).  Mente jeg så ett tall for ikke så lenge siden, var det 81kWh?  Husker da ikke om det skulle være tilgjengelig, eller "100% SOC"...

100% SOC har jeg også hørt at egentlig er ca 81-82kWh. Det var derfor jeg la til 10% på oppgitt forbruk, noe som vil gi 100% SOC=82,5kWh.

Jeg opplever utvilsomt at bilen underrapporterer forbruk per km, men det viktige spørsmålet å få svar på er hva som ikke rapproteres. Sliter den eks med å få med alt under kraftig pådrag? Er det kun AC som ikke rapporteres? Eller kanskje det er lys etc?

Jeg kan overvåke standby-forbruket i VisibleTesla, så de klarer tydeligvis i hvert fall å følge med på forbruket til bilens datasystemer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA