Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 5-dørs P106 2000 snart til salgs

Startet av El rayo, søndag 22. april 2007, klokken 21:04

« forrige - neste »

El rayo

Kjøpte meg et pent brukt elektrofly med NiMH batteri, 7 celler/0,65Ah. Batteriet har 105 syklinger og yter ikke det det skal lenger. Noen som har tips til rekondisjonering av disse batteriene? Hvordan bør de lades, konstant spenning eller konstant strøm opp til en viss spenning?

Cellene er loddet sammen i en pakke med krympeplast rundt og jeg vil unngå å åpne pakka hvis mulig. Hvilespenning er 8,56 V, aner ikke hvordan ladetilstanden er.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

KTH

Du må ha en delta-peak lader beregnet for NiMH.  Kjøp en automatisk lader i en hobbybutikk, de koster 3-400 og oppover.  NiMH må fullades minst hver 3. måned for ikke å bli ødelagt.  De må ikke utlades til lavere spenning enn 0,9v pr. celle.  Ut fra det du skriver kan det virke som om batteriet ikke har vært brukt en stund.  Etter 5-10 oppladninger vil det sannsynligvis være så godt som nytt.  Lad først 3 ganger med 65 mA, deretter kan du hurtiglade med inntil 1500 mA.

NiMH skal lagres oppladet, lades minst hver 3. måned, kan klattlades.
NiCD skal lagres utladet, restkapasitet bør lades ut før batteriet lades helt opp for å unngå minneeffekt.
For begge batterityper gjelder det samme som for oss mennesker, manglende mosjon gir dårlig helse.

El rayo

Takker, KTH,
Schultse ladere var utsolgt i hobbyforretningen så jeg kjøpte en Multiplex LN-5014 Multilader. Den kan lade ut med valgt strøm til valgfri spenning og lade opp med inntil 5 A. Den har programmer for bly, NiCd/NiMH og LiPo/LiIon. NiCd/NiMH-programmet bruker delta-V sensing for fulladet batteri. Kostet én høvding, tre ganger så mye som batteriet, men det er den vel verdt hvis batteriet varer lengere. Og den dekker fremtidig behov når jeg oppgraderer til LiIon.

Han jeg kjøpte flyet av trodde at batteriet var svekket fordi han hadde ladet med 1 A. Motorkontrolleren har cut off når spenningen blir lav, men jeg har ikke klart å finne data på SJPROPO Skyline 22, utover det som står på den: 5 - 10 celler, maks 22A.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA