Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbil og tredje verdenskrig..

Startet av Rismyr, søndag 02. mars 2014, klokken 18:49

« forrige - neste »

Rismyr

Sjekk link:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10145341

Foreløpig er kun biler som selges i noe volum med. Der havner vel i3 også en gang utpå vårparten...

HS

02Henning


Coachen

Nå var det vel kun små ting som gjorde at I3 ikke fikk sine 5 stjerner som setebeltevarsling bak.
Om Driving Assistant hadde vært standard så hadde den nok også fått 5 stjerner.
Det største minuset til I3 var sikkerheten til fotgjengere og ikke de inne i bilen.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Det blir jo litt useriøst hvis en fraråder en sikker bil som mangler mulighet for å fast begrense farten og ikke gir beskjed om setebeltene er på bak, mens en bil som har dette, men som er dårligere på alt annet er OK.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Nå er dette en veldig spesiell uttalelse på samme måte som testen selvfølgelig kan diskuteres.  i3 har høyere sikkerhet enn de fleste biler i sin klasse. 

Hadde BMW lagt inn beltevarsler i baksetet hadde bilen hatt 5 stjerner med god margin. (det manglet ett poeng på 5 stjerner) 

Hadde BMW gjort fotgjengervarsling og eller kollisjonsvarsling standard (hadde krevd kamera i alle bilene, men ikke nødvendigvis kobling til ACC eller annet) hadde bilen scoret langt høyere.

Så de fleste biler som selges  i Norge har "5 stjerner" (med Driving Assistant +) - bilen som fikk 4 stjerner i test var en standard bil uten ekstrautstyr.  Disse bilene har da ett høyere sikkerhetsnivå enn en 3-4 år gammel konstruksjon

Jeg er ganske sikker på at det kommer ett høyere standard utstyrs nivå på 2015 modellen - for å komme inn på 5 stjerner med god margin.

Man skal derfor ikke være bekymret - man kjører faktisk en av de sikreste småbilene. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

Og Roar Orkelbog er i gang med sin anti-elbil propaganda i kommentarfeltet allerede. Burde han ikke bruke mer tid på å selge bil istedenfor å surfe hele dagen  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

MortenH

Her er Vegvesenet sin uttalelse:

–Vi fraråder å kjøpe nye biler med en samlet score på mindre enn fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Ved bruktbil-kjøp bør bilen ha minst fire stjerner.

Kilde:
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=587800

Slik jeg leser dette, er dette bare et nyhetsoppslag ifm at de har laget en statistikk som viser en avflatende kurve i markedet for å kjøpe bile med 5 stjerner. Fenomenet skyldes etter min vurdering en kontinuerlig skjerping av NCAP-kravene, slik at aldri vil et flertall av bilene få 5 på alle testene.

Dette er ikke slik jeg ser det en vedlikeholdt liste over biler som frarådes, men kun en oversiktstabell over stjernefordelingen nederst i en statistikk-rapport.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA